ZetaDisplay: Kommuniké från extra bolagsstämma

Sverige, 2011-12-05 11:46 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Idag, den 5 december 2011, hölls extra bolagsstämma i ZetaDisplay AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Beslut fattades med erforderlig majoritet.

Riktad emission av teckningsoptioner av serie 2011/2014

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag om riktad emission av högst 375 000 teckningsoptioner av serie 2011/2014. Teckningsoptionerna ska tecknas under perioden 9 december 2011 till och med den 13 december 2011. Teckningsoptionerna, som berättigar innehavaren att teckna en ny aktie i bolaget under perioden från och med den 21 december 2014 till och med den 31 december 2014, emitteras till en kurs motsvarande ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna (optionspremie) med tillämpning av Black & Scholes-modellen per den 7 december 2011. Innehavaren skall äga rätt att för varje teckningsoption av serie 2011/2014 teckna en (1) ny aktie i bolaget, till en teckningskurs uppgående till 12 kronor per aktie.  Ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid full nyteckning med stöd av samtliga optionsrätter att bli 375 000 kronor motsvarande en utspädning om cirka 3 procent mot befintligt aktiekapital.

Riktad emission av teckningsoptioner av serie 2011/2015

Stämman beslutade även att godkänna styrelsens förslag om riktad emission av högst 125 000 teckningsoptioner av serie 2011/2015. Teckningsoptionerna ska tecknas under perioden 9 december 2011 till och med den 13 december 2011. Teckningsoptionerna, som berättigar innehavaren att teckna en ny aktie i bolaget under perioden från och med den 21 december 2015 till och med den 31 december 2015, emitteras till en kurs motsvarande ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna (optionspremie) med tillämpning av Black & Scholes-modellen per den 7 december 2011. Innehavaren skall äga rätt att för varje teckningsoption av serie 2011/2015 teckna en (1) ny aktie i bolaget, till en teckningskurs uppgående till 12 kronor per aktie. Ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid full nyteckning med stöd av samtliga optionsrätter att bli 125 000 kronor motsvarande en utspädning om cirka 1 procent mot befintligt aktiekapital.

Skälen för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget önskar införa ett optionsprogram ägnat för tilldelning till verkställande direktören varmed denne kan erbjudas möjlighet att ta del av en värdetillväxt i bolagets aktie. Detta förväntas leda till att intresset för bolagets utveckling – liksom bolagets aktiekursutveckling – förstärks och att fortsatt företagslojalitet under de kommande åren stimuleras.

Vid frågor kontakta:
ZetaDisplay AB (publ)
Styrelseordförande Rolf Eriksson
Telefon: +46 70 852 63 80
E-mail: adv.weste@telia.com

ZetaDisplay i korthet

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den nordiska marknaden. Bolaget har en nära koppling till forskning på området och kan påvisa märkbart ökad försäljning och nöjdare konsumenter. Bolaget omsatte drygt 50 mkr 2010 och befinner sig i en expansiv fas.

ZetaDisplay erbjuder en komplett medieplattform för Digital Signage som omfattar mjukvara, tjänster samt digitala system. Bolagets medieplattform möjliggör för kunderna att enkelt producera budskap samt säkerställa att en stor mängd kommunikation visas på rätt bildskärmar vid rätt tillfälle. Medieplattformen driftas och övervakas centralt av bolaget. Distributionen av media och spellistor till bildskärmar i butiker och serviceställen är internetbaserad. Styrning och kontroll av kommunikationen hanteras av såväl bolaget som kunder genom webbaserade gränssnitt som nås i molnet via Internet. Bolaget utför medieproduktion samt tillhandahåller mallverktyg som möjliggör för kunden att själv skapa innehåll. I helhetslösningen ingår även analys, rådgivning och projektledning, samt att ombesörja installation av digitala bildskärmar och kommunikationsutrustning på plats hos kund.

Bolagets medieplattform används inom en rad branscher, bland annat bygg-, elektronik-, sport-, konfektions- och dagligvaruhandeln, samt bank, restaurang och annan servicehandel. Exempel på kunder är ICA, Euromaster, Alko, Volkswagen, Shell, KotiPizza, Carlsberg, Team Sportia, SJ, Panasonic, Bilia mfl.

ZetaDisplay har närmare 40 anställda. Huvudkontoret finns i Malmö och dotterbolag i Danmark, Norge och Finland. Aktien handlas från och med 4 april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA.

Certified Adviser och likviditetsgarant är Erik Penser Bankaktiebolag.

Mer information finns på http://www.zetadisplay.se