Overvejelser om lukning af koncernens spinderi i Vejle

egetæpper a/s overvejer at nedlægge produktionen på selskabets fabrik i Vejle i løbet af 1. halvår 2012. Fabrikken, der beskæftiger 74 medarbejdere, producerer tæppegarner, hovedsageligt til koncernens eget brug. Produktionen består af 2 hovedprodukter, uldgarner og polyamidgarner. Det overvejes at flytte produktionen af uldgarner, dels til et 100% ejet datterselskab i Litauen, dels til koncernens fabrik i Herning, mens produktionen af polyamidgarner påtænkes outsourcet til én af koncernens nuværende garnleverandører.  En lukning af fabrikken vil berøre 63 ud af 74 medarbejdere.

Den påtænkte lukning sker med baggrund i konkurrencesituationen på verdensmarkedet for tæpper. Lukningen har til formål yderligere at styrke koncernens konkurrenceevne. Produktionen af tæpper vil fortsat ske på koncernens 3 andre danske fabrikker, der tilsammen beskæftiger 300 medarbejdere.

En eventuel flytning og outsourcing af produktionen forventes ikke at påvirke resultatet før skat væsentligt for indeværende år, men på sigt forventes en årlig besparelse på ca. 10 mio.kr. samt en engangsindtægt ved salg af ejendommen.

Der føres i øjeblikket forhandlinger med medarbejderne, som lovgivningen kræver. Disse forhandlinger forventes afsluttet på et SU-møde den 19. december 2011.