NeuroSearch-forskning danner basis for etablering af nyt biotekselskab, Acesion Pharma

Selskabsmeddelelse
15.12.2011

NeuroSearch A/S (NEUR) annoncerede i september en fokusering af selskabets ressourcer og herunder afvikling af forskningsdivisionen NsDiscovery. Et af projekterne i NsDiscovery fortsættes nu i virksomheden Acesion Pharma ApS, der er under stiftelse. Det drejer sig om et projekt inden for en type af ionkanaler, de såkaldte SK kanaler, der ud over deres mulige relevans inden for sygdomme i centralnervesystemet har vist sig også at være til stede i hjertet og her have relevans for regulering af hjerterytmen. Det overordnede mål er at bringe et af flere stoffer fra NeuroSearch frem til klinisk udvikling som fremtidig behandling af hjertelidelsen atrieflimren (AF).

Acesion Pharma etableres af forskere fra NeuroSearch sammen med to danske venturekapitalfonde, Novo Seeds og SEED Capital Denmark II/DTU Symbion Innovation A/S, der tilsammen finansierer den videre udvikling i Acesion Pharma. NeuroSearch bidrager ikke med kapital i forbindelse med dette spin-out men giver Acesion Pharma en option på at tegne licens til en gruppe eksisterende NeuroSearch-stoffer samt nye stoffer, der måtte blive udviklet inden for projektet i samme patentfamilie. Indledningsvis vil Acesion Pharma teste et af de eksisterende stoffer i en klinisk relevant model for atrieflimren. Vælger Acesion Pharma herefter at udnytte optionen vil NeuroSearch modtage upfrontbetaling i form af minoritetsejerskab i Acesion Pharma. Hvis Acesion Pharma efterfølgende når udvalgte milepæle, vil NeuroSearch modtage en yderligere ejerandel, og derudover giver denne aftale NeuroSearch mulighed for at modtage kontante milepælsbetalinger på i alt op til 30 mio. EUR i forbindelse med eventuel fremtidig klinisk udvikling, myndighedsgodkendelse og salg.  Endelig vil NeuroSearch modtage licensbetalinger ved fremtidigt salg.

Atrieflimren er den mest udbredte form for hjertearytmi og rammer især den ældre del af befolkningen. AF anslås at ramme 5-10% af alle over 70 år. Mere end 50.000 danskere lider således af sygdommen, og det ventes at dette antal vil vokse til 150.000 i år 2050, bl.a. som følge af den stigende levealder samt øgning i frekvensen af eksempelvis overvægt og diabetes. AF medfører ofte en betydelig forringet livskvalitet og øger risikoen for blodpropper i hjernen. AF behandles oftest ved elektrisk stød under fuld narkose og/eller medicinsk behandling, der bringer hjertet tilbage i dets normale rytme. Det er imidlertid anerkendt at den eksisterende medicinske behandling er forbundet med lille effekt og risiko for alvorlige bivirkninger. Der er derfor et stort behov for at udvikle bedre og mere sikre lægemidler til medicinsk behandling af AF.

Finansielle forventninger til 2011
NeuroSearch fastholder forventningerne til driftsresultatet, som blev meldt ud i forbindelse med selskabets regnskab for 3. kvartal.

Adm. direktør i NeuroSearch, Patrik Dahlen, udtaler:
"NeuroSearch støtter fuldt ud videreførelsen af dette projekt som spin-out i Acesion Pharma. På denne måde bliver det muligt at generere værdi fra et af vores forskningsprojekter, der har vist endda meget lovende resultater i et sygdomsområde, der ligger uden for vores kerneforretning. Investorerne er Novo Seeds og SEED Capital Denmark, der hører under DTU Symbion Innovation. Disse venturefonde er blandt de mest respekterede i Europa, hvilket, for os, er en blåstempling af den forskning, der er begået i dette projekt.”

Adm. direktør i Acesion Pharma, Ulrik S. Sørensen, udtaler:
"Den mangeårige fælles indsats fra en dedikeret forskningsgruppe på NeuroSearch har nu gjort det muligt at tiltrække investorer til dette projekt og videreføre det i et selvstændigt selskab. Gruppens resultater har gjort den til førende inden for netop SK-ionkanaler, og kombineret med arbejdet med at udvikle stoffer med selektiv effekt på netop disse ionkanaler danner det grundlaget for at flytte fokus fra CNS-området til hjertelidelsen atrieflimren. Vi ser frem til at fortsætte vores arbejde og sammen med investorerne Novo Seeds og SEED Capital Denmark under DTU Symbion Innovation at efterprøve potentialet inden for denne indikation med det mål at udvikle et effektivt og sikkert lægemiddel."

Patrik Dahlen
Adm. direktør

Kontaktperson
Mads P.G. Korsgaard, Manager Investor Relations & Corporate Communications, telefon: 4460 8309

Om NeuroSearch
NeuroSearch A/S (NEUR) er et europæisk-baseret biofarmaceutisk selskab noteret på NASDAQ OMX Copenhagen A/S  med speciale inden for sygdomme i centralnervesystemet (CNS). Det er selskabets vision at udvikle NeuroSearch til et profitabelt specialfarmaceutisk selskab. Strategien er primært at færdigudvikle og markedsføre Huntexil®, der er et unikt lægemiddel i klinisk fase III til behandling af de motoriske symptomer ved Huntingtons sygdom.
NeuroSearch har også en portefølje af andre værdier, der ønskes udlicenseret eller solgt, herunder tesofensine, som har vist en lovende effekt inden for behandlingen af fedme og vores patenterede Integrative Screening Process-teknologi (ISP), som er en screeningsmetode, der opererer med intakte biologiske systemer. Hertil kommer en bred vifte af ionkanal-teknologier og patenterede stoffer, der er identificeret som ionkanal-modulatorer.

Om Acesion Pharma
Acesion Pharma ApS er et dansk biotekselskab (under stiftelse) med det mål at udvikle mere effektive og sikre lægemidler til medicinsk behandling af hjertelidelsen atrieflimren. Selskabet stiftes sammen med venturekapitalfondene Novo Seeds og SEED Capital Denmark II/DTU Symbion Innovation og forskere fra NeuroSearch A/S og baserer sig på forskningsresultater og IP udviklet inden for rammerne af NeuroSearch A/S.

NeuroSearch, facade