Outokumpu toimittaa kvarttolevyä ydinfuusion tutkimushankkeeseen

LEHDISTÖTIEDOTE
15.12.2011 klo 10.00

Outokumpu on voittanut tarjouskilpailun 350 tonnin kvarttolevyerän toimittamisesta japanilaiseen JT-60SA-fuusiotutkimushankkeeseen. JT-60SA-hankkeessa pyritään nopeuttamaan fuusioenergian käyttöönottoa tukemalla ITER-hanketta (International Thermonuclear Experimental Reactor). Tavoitteena on määrittää ja tutkia, miten fuusioreaktorin plasmoja voidaan käyttää sähköä tuottavassa demonstraatiovoimalassa (DEMO), joka on tarkoitus toteuttaa ITERin jälkeen.

Kun atomeja yhdistetään, eikä jaeta kuten nykyisissä kaupallisissa reaktoreissa, teoreettisia etuja ovat muun muassa suurempi energiantuotanto per polttoaineyksikkö sekä lähes säteilemätön jäte.

Ruostumattomasta alhaisen kobolttipitoisuuden 304-teräksestä valmistettuja kvarttolevyjä käytetään kryostaatin lieriömäisessä osiossa. Kyseessä on runko, joka ympäröi Tokamak-reaktorin tärkeimpiä komponentteja. Kryostaatin rungon lieriömäinen osio valmistetaan Espanjassa Japanin atomienergiavirastolle (JAEA).

Outokumpu on myös jo huhtikuussa 2011 toimittanut IDESA:lle noin 355 tonnia samaa materiaalia, josta valmistetaan kyseisen kryostaatin pohja espanjalaiselle CIEMAT-laitokselle (Centre for Energy-Related, Environmental and Technological Research).

"Outokumpu on jo pitkään toimittanut ruostumatonta terästä ydinvoimateollisuudelle, jossa hankkeilla on korkeat standardit tuotteiden turvallisuuden ja luotettavuuden suhteen. Kobolttipitoisuudeltaan alhaista ruostumatonta terästä käytetään erityisesti ydinreaktorin sisäosissa, joissa esimerkiksi korroosionkestävyys-, läpäisevyys- ja puhtausvaatimukset ovat kriittisiä, sanoo Outokummun Japanin myyntikonttorin johtaja Hirokuni Yoshida.

JT-60SA rakennetaan ja sitä käytetään Japanin Nakassa satelliittitokamak-hankkeen puitteissa. Se kuuluu Broader Approach -sopimukseen, jonka Japani ja Euroopan atomienergiayhteisö ovat solmineet.

Lisätietoja:

Hirokuni Yoshida, toimitusjohtaja, Outokumpu K.K., puh. +81 3 54498311, matkapuhelin +81 90 32031041

Erik Johansson, tuotepäällikkö, Outokumpu S.A., puh. +34 933238134, matkapuhelin +34 609888446

OUTOKUMPU OYJ

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita. Outokummun palveluksessa on noin 8 000 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.www.outokumpu.com

JT-60SA device_Photo courtesy of JAEA