Utfall av nyemission

Stockholm, 2011-12-19 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Paradox Entertainment AB (publ) (”Paradox” eller ”Bolaget”) har genomfört den nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”Nyemissionen”) som beslutades av den extra bolagsstämman den 17 november 2011. Nyemissionen tecknades preliminärt till 70,4 % och tillför Bolaget cirka 12,5 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

Det preliminära resultatet för Nyemissionen visar att cirka 31 413 500 aktier tecknades vilket motsvarar cirka 70,4 % av de erbjudna aktierna. Nyemissionen tillför preliminärt Bolaget cirka 12,5 MSEK före avdrag för emissionskostnader. I samband med genomförandet av Nyemissionen har emissionsförskottet från Beagle Investment S.A. (”Beagle”) kvittats mot aktier i enlighet med tidigare kommunicerat pressmeddelande den 27 oktober 2011. I samband med nyemissionen har Paradox fått två nya storägare i form av Skandinavkonsult i Stockholm AB, företrädd av Håkan Eriksson, som efter nyemissionen kommer att inneha cirka 10,1 % av aktierna samt Lennart Stenke med familj och via närstående bolag, som efter nyemissionen kommer att inneha cirka 7,4 %.

I samband med nyemissionen har styrelsen noterat att huvudägaren Beagle (Mikael Wirén), som tecknat nya aktier motsvarande sin andel i nyemissionen i Paradox om 12 375 000 aktier, erhåller en andel om drygt 32 %. Styrelsen har påpekat för huvudägaren att budplikt för huvudägaren synes uppkomma till följd av utfallet i emissionen och att huvudägaren i sådant fall har skyldighet att omgående informera marknaden.

Besked om tilldelning genom teckning utan företrädesrätt lämnas genom utskick av avräkningsnota som sker den 19 december, vilken ska betalas i enlighet med anvisningarna på denna. Så snart dessa är inbetalda kommer betalda tecknade aktier (”BTA”) att bokas ut till dessa aktieägare. Meddelande utgår endast till dem som erhållit tilldelning.

De som tecknat sig och betalat genom teckning med företrädesrätt kommer omgående att få sina BTA bokade om så inte redan skett.

Handel med BTA har pågått sedan 29 november och kommer avslutas i samband med att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket vilket beräknas ske i mitten av januari 2012.

Genom Nyemissionen ökar Bolagets aktiekapital med 3 141 350 kr till 7 603 596,50 kr. Antalet aktier ökar med 31 413 500 till 76 035 965 aktier, med ett kvotvärde om 0,10 kr. De nya aktierna emitterades till en kurs om 0,40 kr per aktie.

Aktieinvest har agerat emissionsinstitut i samband med Nyemissionen.

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Paradox Entertainment AB (publ).

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana fall undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.

Paradox Entertainment AB
Paradox Entertainment utvecklar och licensierar sitt rättighetsbibliotek genom att generera intäkter från olika former av underhållning, till exempel film-, tv-, spel-, förlag- och leksaksindustrierna. Företaget äger bland annat välkända rättigheter som Conan the Barbarian, Kull of Atlantis, Solomon Kane, Mutant Chronicles, samt Robert E. Howards samlade verk. Bolaget representerar även andra rättighetsinnehavare som licensagent. Därutöver producerar, samproducerar och finansierar bolaget filmer för en global marknad. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Fredrik Malmberg,
         Tel: +1 (323) 655-1700, Mob: +1 (310) 663-3214