Delårsrapport 1.-3. kvartal 2011/12

Selskabsmeddelelse nr. 19/2011

Aalborg, 2011-12-22 08:43 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

RESUME

• TK Development realiserede i de første ni måneder 2011/12 et resultat efter skat på DKK 44,3 mio. mod DKK 10,2 mio. for samme periode året før.
  • Koncernens egenkapital udgør pr. 31. oktober 2011 DKK 1.884,9 mio., svarende til en soliditet på 41,7 %.
  • Der er i første kvartal 2011/12 indgået aftale om salg af koncernens retailpark i Kristianstad, Sverige, til en svensk investor. Det samlede projekt udgør ca. 6.200 m² hvoraf den eksisterende bygning på ca. 4.500 m² er overdraget til investor i april 2011.
  • Koncernen har i andet kvartal 2011/12 solgt sin ejerandel af Euro Mall Centre Management til den amerikanske koncern CB Richard Ellis.
  • I tilknytning til koncernens tjekkiske investeringsejendom, shoppingcentret Futurum Hradec Králové, er byggeriet af en udvidelse af centret på knap 10.000 m² påbegyndt i januar 2011 og forløber planmæssigt. Åbning forventes i foråret 2012. Aktuel udlejningsgrad for udvidelsen udgør 96 %.
  • I Polen er byggeriet af ca. 5.600 m² kontorbyggeri i Tivoli Residential Park, Warszawa, afsluttet i august 2011. Af det samlede projekt er ca. 3.500 m² solgt til en bruger, og af de resterende ca. 2.100 m² er der indgået salgsaftaler på 93 %. Enhederne er afleveret til køberne i tredje kvartal 2011/12.
  • På koncernens projekt i Bielany, Polen, er byggeriet af første fase af projektet påbegyndt medio 2011. Det samlede projekt omfatter ca. 56.200 m², primært boliger, bestående af 900-1.000 enheder hvoraf første fase udgør 136 enheder.
  • Koncernen oplever fortsat en tilfredsstillende udlejningssituation og en tilfredsstillende kundetilstrømning og drift på koncernens færdigopførte shoppingcentre.
  • Koncernens samlede projektportefølje udgør pr. 31. oktober 2011 DKK 3.387 mio. Heraf udgør de færdigopførte projekter DKK 2.075 mio. som dermed er cashflow-genererende. Den årlige nettoleje ved aktuel udlejning udgør DKK 144 mio., svarende til en forrentning af anskaffelsessummen på ca. 7 %. Forrentning af anskaffelsessummen ved fuld udlejning forventes at udgøre 7,7 %. Der er igangværende salgsforhandlinger om flere af disse projekter.
  • Samlet set udgør koncernens færdigopførte og cashflow-genererende projekter samt koncernens investeringsejendomme DKK 2.440 mio. Koncernens netto rentebærende gæld udgør DKK 2.154 mio.
  • Koncernens projektportefølje udgør pr. 31. oktober 2011 974.000 m² (31. januar 2011: 933.000 m²).
  • Den fortsatte usikkerhed på de internationale finansielle markeder medfører en stadig lang beslutningsproces hos både finansieringskilder, lejere og investorer. På den baggrund er tidspunktet for forventet byggestart på en del af koncernens projekter udskudt.
  • Resultat efter skat i 2011/12 forventes fortsat at udgøre i niveauet DKK 100 mio., svarende til det tidligere offentliggjorte. Som følge af den fortsatte uro på de internationale finansielle markeder og dermed fortsat længerevarende salgsforhandlinger om koncernens færdigopførte projekter er der en øget usikkerhed forbundet hermed.

Spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til adm. direktør Frede Clausen på telefon +45 8896 1010.

De forventninger til fremtiden der er omtalt i denne meddelelse, herunder forventninger til indtjeningen, er i sagens natur forbundet med risici og usikkerheder og kan påvirkes af faktorer som f.eks. globale økonomiske forhold og øvrige væsentlige forhold, herunder kreditmarkeds-, rente- og valutakursudviklingen. Der henvises i øvrigt til afsnittet ”Risikoforhold” i koncernens årsrapport for 2010/11.