Fortum uppskattar att få elen återställd till 10 000 kunder inom nästa dygn

Espoo, Finland, 2011-12-30 16:05 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- PRESSMEDDELANDE 30.12.2011

Reparationsarbetena av felen som annandagsstormen förorsakade framskrider enligt plan. 500 elmontörer och skogsarbetare arbetar för tillfället i terrängen och under veckoslutet fortsätter arbetet med motsvarande bemanning. Idag har redan 5 000 kunder återfått elektriciteten och enligt uppskattning får ytterligare 5 000 kunder elen tillbaka före natten. Återstående fel är ytterst arbetsdryga och reparationen av dessa räcker längre.

"Enligt uppskattning får vi felen reparerade före natten i Karislojo, Sammatti och Pusula. Kunder på följande områden får förbereda sig på att elavbrottet fortsätter flera dagar: Finby skärgård, södra delarna av Sastamala-Kikois, norra delarna av Yläne, delar av Sommarnäs, delar av Ekenäs och Ingå skärgård, Bjärnå-Kisko, Kisko-Muurla och Bjärnå-Fiskars" berättar Riikka Hirvisalo-Oja Fortum Distributions verkställande direktör. "Informationen preciseras kontinuerligt och uppdateras på våra Internetsidor och på Twitter."

För närvarande är 14 000 kunder i stamnätet utan el. Dessutom har vi uppgifter om att en stor mängd kunder i lågspänningsnätet är utan el, men alla lågspänningsfel är man inte ännu medvetna om på Fortum.

Det är viktigt för Fortums feljour att få information om situationer där kunden saknar el men elen fungerar normalt i grannskapet. Dessutom är det bra att anmäla om aktuella felställen. Anmälan kan göras på Internet på adressen (på finska): http://www.fortum.com/countries/fi/yksityisasiakkaat/asiakaspalvelu-ja-ohjeet/hairiot-ja-vikailmoitukset/vikailmoitus/pages/default.aspx):

Antal kunder utan el, status kl.14.00:
Esbo och Kyskslätt 1100
Övriga Nyland 2800
Sydvästra Finland 8500
Satakunta 1300
Österbotten några hundra

Information om hur reparationsarbetet framskrider på ortnivå (på finska):
www.twitter.com/Fortum_Oyj

Elektronisk blankett för felanmälan (på finska):

Mer information om Tapani-stormen på Fortums Internetsidor (på finska):
www.fortum.fi