Hovedtal for 2011 og nedskrivning af skatteaktiv

SmallCap Danmark A/S’s bestyrelse har d.d. behandlet en foreløbig opgørelse af resultatet for 2011 og har besluttet at nedskrive selskabets skatteaktiv:

• Årets resultat før skat blev -95 mio. kr., svarende til en forrentning af primo egenkapitalen før skat på -23,4%. Resultatet skal sammenholdes med et fald i KFMX-indekset, selskabets benchmark, på 25,8%.

• Regeringens planer om ændring af reglerne for anvendelse af skattemæssige underskud som indgår i finanslovsforliget samt de usikre makroøkonomiske frem­tids­udsigter bevirker at der er risiko for, at det kan tage længere tid end tidligere forventet at udnytte de af selskabet opbyggede skattemæssige underskud.

• På denne baggrund har bestyrelsen af forsigtighedsgrunde besluttet pr. 31. december 2011 at nedskrive selskabets skatte­aktiv til 23 mio. kr., svarende til 4,8 kr. pr. aktie. Nedskrivningen, der udgør 18,5 mio. kr. svarende til 3,9 kr. pr. aktie, er indarbejdet i den daglige opgørelse af indre værdi med virkning fra d.d.

• Efter nedskrivning af skatteaktivet udgør selskabets egenkapital 276 mio. kr., svarende til en indre værdi pr. aktie på 57,7 kr.

• Selskabets akkumulerede skattemæssige underskud udgør 184 mio. kr., svarende til en skatteværdi på 46 mio. kr.

• Trods det negative resultat i 2011 vil bestyrelsen indstille til generalforsamlingen at der udbetales et udbytte for 2011 på 2,0 kr. pr. aktie, svarende til et direkte afkast på 3,5%.

Årsrapport for 2011 forventes offentliggjort d. 23. marts 2012.

SmallCap Danmark A/S

Jan O. Frøshaug Jens Erik Høst