YIT TOIMITTAA TALOTEKNIIKAN EUROOPAN SUURIMPAAN SOIJATEHTAASEEN UUTEENKAUPUNKIIN

Helsinki, 2012-01-09 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --
YIT OYJ                   SIJOITTAJAUUTINEN                       9.1.2012  klo 9.00

YIT Kiinteistötekniset palvelut on allekirjoittanut sopimuksen SRV Rakennus Oy:n kanssa Uudenkaupungin uuden soijatehtaan talotekniikan kokonaisurakasta. Sopimus kattaa tuotantorakennusten taloteknisten järjestelmien suunnittelun ja toteutuksen. Sopimuksen arvo on noin 11 miljoonaa euroa.

Soijatehtaan rakennuttaa Finnprotein Oy, joka myös vastaa lajissaan Euroopan suurimman tehtaan toiminnasta. Tehdas rakennetaan Uudenkaupungin Orivon teollisuusalueelle noin kymmenen hehtaarin tontille. Tontille rakennetaan yhteensä noin 18 erillistä rakennusta tai rakennelmaa, joista suurimpia ovat 30 metrin korkuinen uuttamorakennus ja kolme halkaisijaltaan 20 metrin ja korkeudeltaan 25 metrin siiloa.

- Meillä on pitkä kokemus taloteknisistä suunnittele ja toteuta -mallilla tehdyistä (Design & Build) kohteista ja olemme jatkuvasti kehittäneet osaamistamme juuri tämän tyyppisiä vaativia hankkeita  varten. Useissa toteutetuissa ja käynnissä olevissa laajoissa talotekniikkahankkeissa myös suunnittelu on meidän vastuullamme, joten valmiutemme lähteä toteuttamaan tällaista erityistä kohdetta ovat erinomaiset, aluejohtaja Antti Lempiäinen YIT:stä sanoo.

Soijatehdas prosessoi vuositasolla noin 400 000 tonnia soijapapua ja sen päätuotteet ovat rehurouhe eläimille sekä soijakonsentraatti eli proteiinitiivisteen raaka-aine elintarviketeollisuudelle. Lisäksi syntyy soijaöljyä, lesitiiniä, melassia ja kuoriketta.

Tehtaan rakennustyöt on aloitettu ja se valmistuu vuonna 2013.

Lisätietoja:
Antti Lempiäinen, aluejohtaja, Länsi-Suomi, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puhelin 050 390 0915, antti.j.lempiainen@yit.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

YIT Kiinteistötekniset palvelut tuottaa Suomessa alansa markkinajohtajana kaikki taloteknisten järjestelmien asennuksiin, ylläpitoon ja korjauksiin sekä kiinteistöjen käyttöön ja energiatehokkuuteen liittyvät elinkaaripalvelut. www.yit.fi