Anoto Group AB (publ.) förvärvar 100% av Ubisys

Lund, 11 januari, 2012 - Anoto Group AB (publ.) har idag förvärvat 100% av aktierna i brittiska Ubiquitous Systems Ltd. (”Ubisys”). Ubisys är en erfaren Anoto Platinum Partner med 7 anställda och omsätter cirka 1 miljon GBP per år. Företaget utvecklar och marknadsför lösningar för mobil datafångst baserade på Anotos unika digitala pennteknologi.

Ubisys bildades 2004 och har omfattande erfarenhet av att integrera lösningar baserade på Anotos digitala penn- och pappersteknologi. Företaget är baserat i Leeds och arbetar i partnerskap med mobiloperatörer, programleverantörer och återförsäljare. Ubisys mjukvarulösningar är byggda på plattformen Formidable från XMS Penvision AB och inkluderar ett stort antal kundanpassade moduler.

”Förenandet av Ubisys och Anoto gynnar inte bara båda parter, utan skapar också värde för hela Anotos ekosystem på flera sätt. Förutom att lägga till omedelbar lönsamhet kommer vår omfattande kunskap och förståelse för slutkundernas behov att bidra till att få ut marknadsanpassade lösningar snabbare, vilket utökar möjligheterna för både Anotos partners och slutkunder. Med ökade försäljning och stora installationer inom B2B, tillsammans med en revitaliserad strategi tror vi att Anoto är väl rustat att leverera ökat värde till kunder och aktieägare under de kommande månaderna,” säger Tarek Ghouri, VD Ubisys.

”Förvärvet av Ubisys stärker vår marknadsposition i Storbritannien ytterligare och är ännu ett viktigt steg för att konsolidera resurserna med våra ledande mjukvaruleverantörer,” säger Stein Revelsby, VD Anoto Group AB.

Köpeskillingen uppgår till 1,2 miljoner GBP och betalas genom en nyemission om 4 706 324 nya aktier i Anoto Group i samband med att förvärvet avslutas. Emissionen görs i enlighet med det mandat att emittera nya aktier som styrelsen fick på 2011 års bolagsstämma och ger en utspädning med 3,61%.

Informationen är sådan som Anoto Group AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 januari 2012 kl. 08:30.

För ytterligare information kontakta:

Stein Revelsby, VD
Anoto Group AB

Anoto Group AB
Anoto Group är världsledande inom digital penn- och pappersteknologi och är skapare av det första kommersiella systemet för digitala pennor och papper, vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga lösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som t. ex. vård, bank och finans, transport och logistik samt utbildning. Anoto Group har ca 80 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Boston och Tokyo. Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Nordic Small Cap-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com