MARIMEKKO LUO MARIKYLÄN HELSINGIN DESIGNPÄÄKAUPUNKIVUODEKSI 2012

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 13.1.2012 klo 10.30

MARIMEKKO LUO MARIKYLÄN HELSINGIN DESIGNPÄÄKAUPUNKIVUODEKSI 2012

Eri puolilla Helsinkiä ilmentyvässä Marikylässä keskitytään emotionaaliseen elämisenlaatuun

Vuonna 1962 Armi Ratia määritteli yksitoista vuotta aiemmin perustamansa Marimekon ”elämisenlaatua ohjaavaksi kulttuuri-ilmiöksi”. Armi liikkui arkkitehti Aarno Ruusuvuoren toimiston piireissä ja kiinnostui kulttuurifilosofi Marshall MacLuhanin ”maailmanlaajuinen kylä” -ajattelusta. Tästä lähti rakentumaan Armin utopia Marikylästä, jonka tarkoituksena ei ollut vähempää kuin toimia Marimekon tuotesuunnittelun laboratoriona, luoda asuinyhteisö työntekijöille ja kehittää uusia elämäntapoja. Tänä vuonna – Marimekon kotikaupungin Helsingin designpääkaupunkivuotena – ideasta tulee totta, kun Marimekko herättää Marikylän henkiin tähän päivään tuotuna.  Marimekossa on kautta aikojen kiinnostanut ihmisten arkionnellisuus, ja Marikylän kautta sitä voidaan toteuttaa yhdessä ihmisten kanssa.

Vuoden 2012 Marikylässä kohtaavat ihmiset ja tekeminen, ajattelu ja estetiikka. Tuomme ihmisiä Marimekon designfilosofian kutsumana yhteen, luomme mielenkiintoisia kohtaamisia, kannustamme mukaan tekemään yhdessä ja inspiroitumaan väreistä ja kuvioista arjen keskellä. Marikylä realisoituu monella eri tasolla Marimekon tiloissa ja lukuisissa erilaisissa tapahtumissa niin Suomessa kuin ulkomailla sekä virtuaalisesti Marikylän omalla verkkosivulla www.marimekko.fi/marikyla. Verkossa seurataan vuoden tapahtumia ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa toteutettujen tarinoiden, kuvien sekä videoiden kautta.

”Pohtiessamme, miltä Marikylä voisi näyttää vuonna 2012, totesimme, että kylä käsitteenä ei enää tarkoita ainoastaan konkreettista asuinyhteisöä. Tänä päivänä kyliä, yhteisöjä rakentuu monin eri tavoin – niin fyysiseen ympäristöön kuin virtuaaliseen – ja kylien toiminnasta vastaavat aina niissä elävät ihmiset. Samanaikaisesti etenkin länsimaissa elämänlaatu on kohentunut huomattavasti sitten 1960-luvun. Nykypäivänä ihmiset hakevat entistä enemmän elämälleen sisältöä ja emotionaalisen elämisenlaadun merkitys korostuu. Marikylä-ajatuksessa kiteytyy Marimekon alkuperäinen ideologia sekä vahva kulttuuri. Alusta alkaen Marimekon tavoitteena on ollut tuoda rohkeiden väriensä ja kuvioidensa kautta ihmisille ilon- ja onnentunteita, positiivisia sytykkeitä arjen eri hetkiin – ja sitä kautta ymmärtää, miten Marimekko designfilosofiansa ja tuotteidensa kautta voi myötävaikuttaa ihmisten emotionaaliseen elämisenlaatuun, hyvään elämään. Marimekko on myös sosiaalinen ilmiö, jolla on vahva yhdessä tekemisen perinne. Uskomme rikastuttavaan vuorovaikutukseen, ja Marikylän kautta haluamme voimistaa dialogiamme ystäviemme kanssa samoin kuin luoda heille tilaisuuksia keskinäiseen dialogiin,” sanoo Minna Kemell-Kutvonen, Marimekon taiteellinen johtaja.

Marikylän tapahtumakalenteria ja sen päivityksiä voi seurata osoitteessa www.marimekko.fi/marikyla tammikuun 2012 lopusta lähtien. Vuoden aikana Marikylän tapahtumia rantautuu myös ulkomaille muun muassa New Yorkiin ja Tokioon.

Alkuvuoden 2012 Marikylä-tapahtumia ovat muun muassa:

Interaktiivinen onlinetempaus Marimekon perustajan Armi Ratian kunniaksi. Armin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta.

• Marimekon Helsinki-kartan julkistus Marikiskassa
  • Elämänhetkiä Helsingissä -perhetapahtuma Marimekon myymälöissä
  • Erja Hirven Bökars Revival -valokuvanäyttely Marikiskassa
  • Mars metsään! -näyttely Helsingissä
  • Marimekon perinteinen kesänäytös Helsingissä designpääkaupunkivuoden kunniaksi uusin elementein höystettynä
  • Avoimet ovet -tapahtumat ja -keskustelut sekä tehdaskierrokset Herttoniemen Marimekko-talon kangaspainossa
  • jne.

Lisätietoja Marikylästä ja sen tapahtumista sekä kuvapyynnöt:

MARIMEKKO OYJ
Markkinointiviestintä

Tiina Alahuhta-Kasko
vt. markkinointijohtaja, Head of PR
tiina.alahuhta-kasko@marimekko.fi

Maarit Heikkilä
maarit.heikkila@marimekko.fi

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa korkealuokkaisia kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin sekä vaatteita, laukkuja ja muita asusteita. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2010 Marimekko-tuotteiden brändimyynti oli noin 150 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 73 miljoonaa euroa. Vuoden 2010 lopussa Marimekko-myymälöitä oli 84. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Amerikka, Pohjois-Eurooppa ja Aasian-Tyynenmeren alue. Konsernin palveluksessa on noin 400 henkeä. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.fi

Helsinki-Helsingfors, design: Per Olof-Nyström, 1952. Kuvaaja: Kati Rapia. .