M-real uudistaa johtamis- ja raportointirakenteensa, Pasi Piiparinen nimitetty Paperboard-liiketoiminta-alueen johtajaksi

M-real Oyj Pörssitiedote 19.1.2012 klo 15.00

M-real Oyj, joka kuuluu Metsäliitto-konserniin, uudistaa johtamis- ja raportointirakenteensa kuvaamaan paremmin yhtiön strategista keskittymistä ensikuitukartonkiin.

M-realin liiketoiminta jakautuu kahteen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat myös yhtiön raportointisegmentit vuoden 2012 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen:
- Paperboard
- Paper and Pulp

Pasi Piiparinen (50) on nimitetty Paperboard-liiketoiminta-alueen johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 20.3.2012 alkaen. Piiparinen raportoi toimitusjohtaja Mikko Helanderille. Piiparinen siirtyy M-realiin Stora Ensosta, jossa hänen viimeisin työtehtävänsä oli Fine Paper -liiketoiminta-alueen myynti- ja markkinointijohtajana. Piiparisella on mittava kokemus myös Stora Enson pakkausliiketoiminnasta. Hän on koulutukseltaan tuotantotalouden diplomi-insinööri.

Kuten aiemmin on ilmoitettu, nykyinen Paperboard-liiketoiminta-alueen johtaja Mika Joukio siirtyy Metsä Tissue Oyj:n toimitusjohtajaksi 1.2.2012. Joukion yhtiöstä pois siirtymisen ja Pasi Piiparisen työssä aloituksen välisen ajan Paperboard-liiketoiminta-alueen johtajana toimii oman toimensa ohella toimitusjohtaja Mikko Helander.

M-realin johtoryhmään kuuluvat seuraavat henkilöt:
- Mikko Helander, toimitusjohtaja sekä oman toimensa ohella Paperboard-liiketoiminta-alueen johtaja 1.2.2012 alkaen 19.3.2012 saakka
- Matti Mörsky, talousjohtaja
- Pasi Piiparinen, Paperboard-liiketoiminta-alueen johtaja 20.3.2012 alkaen
- Seppo Puotinen, Paper and Pulp -liiketoiminta-alueen johtaja
- Sari Pajari, johtaja, toimitusketju ja liiketoiminnan kehitys
- Mika Paljakka, henkilöstöjohtaja
- Jani Suomalainen, johtaja, hankinta

Muutokset johtamisrakenteessa astuvat voimaan välittömästi.

Soili Hietanen ja Heikki Husso eivät jatka M-realin johtoryhmässä. Husso jatkaa M-real Zanders GmbH:n toimitusjohtajana. Hietanen työskentelee kehitystehtävissä M-realin pääkonttorissa.

Paperboard-liiketoiminta-alueeseen kuuluvat Suomessa sijaitsevat Kemin, Kyron, Simpeleen, Takon ja Äänekosken kartonkitehtaat, Kyron tapettipaperikone ja Joutsenon kemihierretehdas sekä Saksassa sijaitseva Gohrsmühlen tehdas. Paper and Pulp -liiketoiminta-alueeseen kuuluvat Husumin sellu- ja paperitehdas Ruotsissa, Alizayn tehdas Ranskassa ja Kaskisten kemihierretehdas Suomessa.

Kuten M-real on aiemmin kertonut, Alizayn koko tehdas sekä Gohrsmühlen tehtaan tappiolliset liiketoiminnot suunnitellaan suljettavan. Suunnitelmien arvioidaan toteutuvan vuoden 2012 alkupuolella, mikä parantaisi yhtiön kannattavuutta selvästi.

Metsä-Botnian 32 prosentin omistusosuuden kirjanpitokäytäntö säilyy ennallaan. Segmenttiraportoinnissa tulososuus jaetaan Metsä-Botnian sellunkäytön mukaan kuten ennenkin. Noin kaksi kolmasosaa tulosvaikutuksesta arvioidaan sisältyvän Paperboard-liiketoiminta-alueeseen ja loput Papers and Pulp -liiketoiminta-alueeseen.

M-real julkaisee vuoden 2011 tilinpäätöstiedotteen 9.2.2012 vanhan liiketoiminta-alue- ja raportointirakenteen mukaisesti. Uuden raportointirakenteen mukaiset historialuvut julkaistaan helmikuun 2012 jälkimmäisellä puoliskolla.

M-REAL OYJ

Lisätietoja: