Aktia Abp - Aktia inleder samarbete inom skadeförsäkring med Folksam

Börsmeddelande 27.1.2012 kl. 10.00

Helsingfors, 2012-01-27 09:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Aktia inleder samarbete inom skadeförsäkring med Folksam

I enlighet med Aktias strategi fokuserar Aktia på att förstärka och fördjupa kundrelationerna. En viktig del av produktutbudet utgörs av försäkringar. I samarbete med Folksam och Veritas kommer Aktia att kunna erbjuda ett bredare och konkurrenskraftigare utbud av skade- och pensionsförsäkringar till sina kunder.

Aktia har idag ingått ett avtal om att sälja 51 % av Aktia Skadeförsäkring till Folksam Sak och 15 % till Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas. Därtill får Folksam en option att köpa ytterligare 24 % av Aktia Skadeförsäkring inom 3 år.

Aktia fortsätter att sälja skadeförsäkringar under varumärket Aktia och pensionsförsäkringar under varumärket Veritas som en del av sina kundlösningar. Folksam blir huvudägare i skadeförsäkringsbolaget som driver försäkringsproduktionen.

Folksam består av två koncerner, Folksam Sak och Folksam Liv, och är en stark aktör inom både skade- och livförsäkringar samt sparande.Folksams marknadsandel av den totala svenska skadeförsäkringsmarknaden är ca 15 %. Folksam Sak har en nordisk ambition och köper andelen i Aktia Skadeförsäkring.

Skadeförsäkringsbolaget kommer att bestå som ett finskt bolag med stark ägarbas och tillväxtambition.

– Samarbetet med Folksam och Veritas är en god nyhet för både Aktias kunder och för personalen på skadeförsäkringsbolaget. Vi ser fram emot att på sikt kunna erbjuda våra kunder ett ännu bredare och konkurrenskraftigare försäkringssortiment, konstaterar Aktias verkställande direktör Jussi Laitinen.

– Vi vässar Folksam genom att inleda ett strategiskt samarbete i ett annat nordiskt land. Samarbetet med Aktia Skadeförsäkring är ett första expansivt steg och ett viktigt led i Folksams strategi för den nordiska försäkringsmarknaden, säger Stefan Holm, chef för affärsområdet Partner på Folksam.

Aktia erhåller ca 31 miljoner euro kontant för 66 % av aktierna i skadeförsäkringsbolaget vilket något överskrider dess bokförda värde (NAV) och medför en engångsintäkt om ca 5 miljoner euro. Transaktionen planeras genomföras under det första kvartalet 2012. Affären minskar Aktia Abp:s balansräkning med ca 160 miljoner euro och rörelsekostnader med ca 20 miljoner euro på årsnivå samt minskar på volatiliteten i Aktias resultat. Transaktionens verkställande förutsätter att Finansinspektionen godkänner Folksam och Veritas som nya ägare till skadeförsäkringsbolaget.

Aktia arrangerar en press- och analytikerkonferens fredag 27.1 kl. 13 på Aktias huvudkontor, Mannerheimvägen 14 A, 3 vån.

AKTIA ABP

Mera information:
Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250
Vice verkställande direktör, CFO Stefan Björkman, tfn 010 247 6595

Mediekontakt:
Kommunikationschef Göran Stenberg, tfn 010 247 6590

Avsändare:
IR-chef Anna Gabrán, tfn 010 247 6501, 040 708 1807

Distribution:
Centrala medier
www.aktia.fi

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 400 000 kunder betjänas av en personal på 1 400 personer på 70 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi