Delårsrapport oktober-december 2011 samt helåret 2011

Täby, 31 januari 2012 - Micronic Mydata AB (publ) är noterade på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap, MICR. Informationen i denna rapport är sådan som Micronic Mydata AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2012, kl 08.00.

Fjärde kvartalet 2011
(jämförelsesiffror avser samma period 2010)

• Nettoomsättningen uppgick till 369 (552) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -14 (124) MSEK
  • Justerat rörelseresultat uppgick till -3 (138) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,19 (1,14) SEK
  • Orderingången uppgick till 277 (306) MSEK

Helåret 2011
(jämförelsesiffror avser samma period 2010)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 198 (1 288) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -66 (73) MSEK.
  • Justerat rörelseresultat uppgick till -28 (144) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,91 (0,45) SEK.
  • Orderingången uppgick till 1 214 (1 388) MSEK.
  • Orderstocken var den 31 december 176 (153) MSEK.

Framtidsutsikter
Försäljningen 2011 uppgick till 1 198 MSEK. Styrelsens bedömning är att försäljningen under 2012 kommer att något överstiga försäljningen 2011.

2011 rekordår för ytmontering
2011 blev ett rekordår för ytmontering, med en försäljningsökning på 31 procent och en rörelsemarginal på 17 procent. Med flera lyckade produktlanseringar har vi vidareutvecklat produktutbudet, stärkt vår konkurrenskraft och tagit marknadsandelar. Strategin bakom förvärvet av Mydata bekräftas. Inom loppet av två år har vi lyckats väl med att integrera två företag och utvecklat den sammanslagna verksamheten.

Vi ser en fantastisk tillväxt på marknaden för mobil konsumentelektronik, med surfplattor och smarta telefoner. Alla dessa produkter kräver mer och mer avancerade bildskärmar. Jordbävningen i Japan och minskad TV-försäljning har lett till fördröjningar i investeringar i maskritare och därmed ett sämre år för affärsområde mönsterritare. Den underliggande efterfrågan är stark och vi har en unik position som enda leverantör av utrustning för tillverkning av fotomasker till bildskärmar.

För framtida tillväxt har vi gjort kraftfulla investeringar i nya produktområden som ger tillväxt och stabil lönsamhet i framtiden. I november marknadslanserade vi direktritaren LDI. Ett teknikskifte är på väg och vår teknik bidrar till fortsatt utveckling inom elektronikindustrin och därmed fortsatt utveckling av nya elektroniska produkter.

Utvecklingen av LDI fortsätter och två system för utvärdering finns hos de största aktörerna i industrin. Tester hos dessa kunder går i enlighet med våra förväntningar och visar goda resultat i takt med att milstolpar nås, vilket kommer att innebära minskade utvecklingskostnader för LDI under 2012.

Eftermarknadsaffären fortsätter att växa, i både volym och lönsamhet för båda affärsområdena, vilket ger en bra bas för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Vi har lyckats väl att svara upp mot kundernas behov. Med fler system i fält blir det allt viktigare att se till kundernas behov att få maximalt utbyte av sina investeringar. Under 2011 ökade försäljningen inom eftermarknad med
5 procent, i lokal valuta ännu mer, och samtidigt förbättrades marginalerna.

Peter Uddfors, VD och koncernchef

Kontaktpersoner hos Micronic Mydata:

Peter Uddfors
peter.uddfors@micronic-mydata.com