EXINI: Banbrytande studieresultat för EXINI bone™ publiceras i European Urology

Lund, Sverige, 2012-02-02 10:01 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

EXINI bone™ ger värdefull klinisk information vid handläggning av män med prostatacancer. Det visar en studie från Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i New York, ett av de ledande cancersjukhusen i USA. Studien visar att EXINI bone ger en mer objektiv och snabbare beräkning av BSI (Bone Scan Index) och kan ersätta den tidskrävande manuella metoden.

Prostatacancer är den mest frekventa cancerformen i västvärlden, tätt följd av bröstcancer. Sjukdomen upptäcks numera ofta tidigt i screening med hjälp av blodprovet PSA och PSA-värdet används sedan för att följa hur sjukdomen utvecklas. Forskarna söker efter ytterligare biomarkörer som kan förbättra möjligheterna att bedöma när en behandling ska sättas in och sedan se effekten av en behandling. Det är här EXINI´s automatiska BSI-beräkning kan få stor betydelse.

Publicerad studie i European Urology, den ledande medicinska tidskriften inom sitt område, som läses av mer än 20,000 urologer runt om i världen:
Ulmert D, et al. “A Novel Automated Platform for Quantifying the Extent of Skeletal Tumour Involvement in Prostate Cancer Patients Using the Bone Scan Index.” Eur Urol (2012), doi:10.1016/j.eururo.2012.01.037.
Slutsats: ”Automated BSI scoring, with its 100% reproducibility, reduces turnaround time, eliminates operator-dependent subjectivity, and provides important clinical information comparable to that of manual BSI scoring.”

Prostatacancer sprider sig till skelettet och skelettscintigrafi används för att följa detta. Med EXINI’s automatiska BSI-beräkning får läkarna ett mått på hur mycket cancern har spridit sig. Detta har visat sig ha stor betydelse för prognosen. Många patienter lever många år med prostatacancer utan några besvär medan cancern hos andra har ett mycket mer aggressivt förlopp. Studien visar att ett lågt BSI-värde förknippas med en god prognos.

Forskargruppen vid Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i New York presenterade den grundläggande idén att beräkna BSI och man har också publicerat rapporter som visat att det är ett värdefullt diagnostiskt verktyg. Metoden har dock inte fått någon spridning eftersom det saknats kliniskt användbara verktyg för att beräkna BSI. Den nu publicerade artikeln bekräftar att EXINI erbjuder en helt unik produkt i detta avseende.

Lars Edenbrandt, Scientific Director & Founder of EXINI Diagnostics AB, kommenterar:
"Framgången med BSI och den uppmärksamhet det gett genom samarbetet med Memorial Sloan-Kettering Cancer Center och publiceringen i European Urology är mycket inspirerande. För EXINI är det lika viktigt att få ett kvitto på att den avancerade produkt vi säljer kan få en stor betydelse för behandling av de största cancersjukdomarna.”

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka röntgenbilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 400 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 19A, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com