Bokslutskommuniké 2011

• Omsättningen för perioden uppgick till 192 (208) MSEK. Fjärde kvartalets omsättning uppgick till 57 (57) MSEK.
  • Bruttomarginalen för perioden uppgick till 71% (67), och bruttoresultatet blev 137 (140) MSEK. Bruttomarginalen under fjärde kvartalet blev 72% (72) och bruttovinsten blev 41 (41) MSEK.
  • Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 4(-28) MSEK. EBITDA för det fjärde kvartalet blev 5 (-4) MSEK.
  • Resultat efter skatt för perioden uppgick till -244 (-77) MSEK, inklusive nedskrivning av goodwill med 230 MSEK. För fjärde kvartalet blev resultat efter skatt 0 (-14) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning under perioden uppgick till -1,89 (-0,60) SEK och för det fjärde kvartalet 0 (-0,11) SEK.
  • Kassaflödet för perioden blev -57 (0) MSEK och för det fjärde kvartalet -7 (17) MSEK.

Kommentarer från VD

Lätt att använda

Omorganiseringen av verksamheten som inleddes under 2010 och den minskning i driftskostnader som följde har lett till förbättrad lönsamhet i Q4. Intäkterna inom Business Solutions var i linje med våra förväntningar. Technology Licensing förbättrades från det tredje kvartalet medan C Technologies inte levde upp till våra förväntningar från början av året.

Trots en vändning till positivt EBITDA hade Anoto ett negativt kassaflöde på 57 MSEK under 2011. En betydande del, 15 MSEK, avser betalningar från 2010 års omstruktureringsprogram som genomfördes i syfte att sänka koncernens rörelseomkostnader. Kassan sjönk under det fjärde kvartalet från 31 MSEK till 24 MSEK främst till följd av en ökad kapitalbindning i kundfordringar. Bruttomarginalen hamnade i kvartalet på tillfredsställande 72% till följd av en god balans i fördelningen produkt- och licensintäkter.

I fjärde kvartalet vi beslutade vi oss för att förvärva teknologi från USA-baserade Talario. Talarios mjukvara Xpaper gör det lätt att använda Anotos digitala penn- och pappersteknologi med vilken mjukvaruapplikation och vilket papper som helst. Syftet är att integrera Talarios applikation för dokumentutskrift samt komponenter i vårt kärnerbjudande, tillsammans med stödjande webbtjänster. På så vis blir det lättare att skriva ut dokument och fånga upp det handskrivna innehållet, exempelvis signaturer, i pdf-format.

Under 2011 började mer än 40 000 personer att använda företagslösningar för mobil datafångst baserade på Anotos digitala penn- och pappersteknologi. Lösningarna såldes genom vårt partnernätverk och systemintegratörer runt om i världen. Behovet hos företag att minska sina utgifter i samband med dokumenthantering är större än någonsin och fler och fler företag inser att digital penna och papper är ett kostnadseffektivt sätt att fånga data på. Under fjärde kvartalet mottog vi vår största order någonsin inom Business Solutions till ett värde av 14 MSEK. Pennorna ska levereras till ett Japanskt försäkringsbolag under första kvartalet 2012.

Vårt dotterbolag Destiny Wireless fick ett kontrakt med British Airways plc. Pennorna ska användas av 550 personer vid laststyrning av flygplan, så kallade "Red Caps". Användningen av digitala pennor sparar tid och arbete vilket i sin tur ökar antalet flygplan som kan lyfta dagligen. I Storbritannien inleder 14 högskolor piloter med digital penna och papper i syfte att reducera den tid som läggs på administration, öka datakvalitet samt förbättra hanteringen av studenternas personliga uppgifter. Projektet betalas av Skills Fund Agency, en brittisk myndighet. Hittills har Destiny framgångsrikt implementerat lösningen hos 24 kunder i denna sektor.

Inom produktutveckling har vi slutfört utvecklingen av den nya pennan ADP 601 i samarbete med vårt joint venture Pen Generations i Sydkorea. ADP 601 är avsedd för klassrums-utbildning och innebär att varje elev arbetar med en digital penna som trådlöst skickar handskriven information till lärarens dator eller en interaktiv whiteboard. Produkten kommer inledningsvis att säljas via vår partner TStudy.

Utsikter

Som ett resultat av kostnadsreduktion och ökad försäljning förväntar vi oss ett förbättrat kassaflöde. Vi har mottagit beställningar som ska levereras under första halvåret, och tillsammans med nya produkter inom utbildningsområdet samt ökad aktivitet inom Business Solutions, förväntar vi oss ökad försäljning under 2012. Anotos kassa är tillräcklig för att stödja organisationen under det kommande året.

Informationen är sådan som Anoto Group AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 februari 2012 kl. 08:30.

För fullständig rapport, vänligen se bifogat dokument.

VD Stein Revelsby presenterar rapporten via webcast kl. 10.00 på www.anoto.com/investors.

För ytterligare information kontakta:

Stein Revelsby, VD

Dan Wahrenberg, CFO

Anoto Group AB
Anoto Group är världsledande inom digital penn- och pappersteknologi och är skapare av det första kommersiella systemet för digitala pennor och papper, vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga lösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som t. ex. vård, bank och finans, transport och logistik samt utbildning. Anoto Group har ca 80 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Boston och Tokyo. Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Nordic Small Cap-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com