Finnair-konsernin tilinpäätös 1.1.–31.12.2011

FINNAIR OYJ             TILINPÄÄTÖSTIEDOTE        9.2.2012 KLO 09.30

Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 11,7 % ja toiminnallinen liiketulos oli -31,6 miljoonaa euroa

Avainluvut

10-12/ 2011 10-12/ 2010 Muutos % 1-12/
1-12/ 2010 Muutos %
Liikevaihto ja tulos
Liikevaihto milj.euroa 577,4 516,9 11,7 2 257,7 2 023,3 11,6
Toiminnallinen liiketulos, EBIT* milj.euroa -31,6 -6,7 - -60,9 -4,7 -
Toiminnallinen liiketulos liikevaihdosta prosenttia -5,5 -1,3   -2,7 -0,2
Liiketulos, EBIT milj.euroa -30,1 -4,7 - -87,8 -13,3 -
EBITDAR milj.euroa 26,4 38,0 -30,5 139,6 176,6 -21,0
Tulos ennen veroja milj.euroa -38,2 -9,6 - -111,5 -33,0 -
Kauden tulos milj.euroa -32,6 -5,7 - -87,5 -22,8 -
Tase ja kassavirta
Omavaraisuusaste prosenttia       32,6 36,2 -3,6 %-p
Nettovelkaantumisaste, Gearing prosenttia       43,3 27,8 15,5 %-p
Oikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing prosenttia       108,4 79,6 28,8 %-p
Bruttoinvestoinnit milj.euroa 21,1 27,1 -22,1 203,9 183,5 11,1
Sijoitetun pääoman tuotto, ROCE,
12 kuukautta rullaava
prosenttia     - -5,2 -0,4 -4,8 %-p
Oman pääoman tuotto, ROE,
12 kuukautta rullaava
prosenttia     - -10,9 -2,7 -8,2 %-p
Liiketoiminnan nettorahavirta milj.euroa 8,5 16,4 -48,2 50,8 76,0 -33,2
Osake
Osakkeen hinta vuosineljänneksen lopussa euroa 2,30 5,04 -54,4 2,30 5,04 -54,4
Osakekohtainen tulos, EPS euroa -0,27 -0,06 - -0,75 -0,24 -
Liikennesuorite, yksikkökustannukset ja -tuotot
Matkustajamäärä tuhatta hlöä 1 913 1 660 15,2 8 013 7 139 12,2
Tarjotut henkilökilometrit, ASK milj. 7 288 6 045 20,6 29 345 25 127 16,8
Myydyt henkilökilometrit, RPK milj. 5 192 4 441 16,9 21 498 19 222 11,8
Matkustajakäyttöaste, PLF Prosenttia 71,2 73,5 -2,3 %-p 73,3 76,5 -3,2 %-p
Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä, RASK senttiä/ASK 6,1 6,4 -4,5 6,0 6,2 -3,1
Yksikkötuotto myydyltä henkilökilometriltä, yield senttiä/RPK 7,44 7,35 1,2 7,24 7,11 1,8
Yksikkökustannus tarjotulta henkilökilometriltä, CASK senttiä/ASK 6,7 6,9 -2,3 6,4 6,6 -2,7
CASK  ilman polttoainetta senttiä/ASK 4,9 5,3 -7,0 4,7 5,0 -6,1
Tarjotut tonnikilometrit, ATK milj. 1 151 959 20,0 4 571 3 808 20,0
Myydyt tonnikilometrit, RTK milj. 698 606 15,2 2 823 2 471 14,2
Kuljetetun rahdin ja postin määrä tonnia 38 031 33 729 12,8 145 883 123 154 18,5
Rahtiliikenteen yksikkötuotto myydyltä tonnikilometriltä senttiä/RTK 26 26 -0,8 27 26 3,1
Kokonaiskäyttöaste prosenttia 60,7 63,2 -2,5 %-p 61,8 64,9 -3,1 %-p
Lentojen lukumäärä kpl 18 585 17 861 4,1 78 916 74 195 6,4
Henkilöstö
Henkilöstö, keskimäärin         7 467 7 578 -1,5

* Toiminnallinen liiketulos: liiketulos ennen johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutoksia, kertaluonteisia eriä ja käyttöomaisuuden myyntivoittoja

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen tuloksesta:

Finnair jatkoi kasvuaan vuonna 2011. Liikevaihtomme kasvoi odotustemme mukaisesti 11,6 prosenttia edellisvuodesta, ja säästöohjelmamme eteni tavoitteidemme mukaan. Valitettavasti korkea lentopetrolin hinta ja maailman talouden epävarmat näkymät vaikuttivat toimintaamme saavuttamiamme säästöjä enemmän, ja Finnairin toiminnallinen tulos oli 60,9 miljoonaa euroa tappiollinen. Tähän tulokseen emme tietenkään voi olla tyytyväisiä.

Vuosi 2011 alkoi lentoliikenteessä vahvalla kasvulla, mutta kasvu hidastui jo maaliskuussa Japanin tsunamin seurauksena. Vuoden toisella puoliskolla kasvun hidastumiseen vaikutti myös maailmantalouden heikentyminen. Lentoliikenteen kasvu hidastui loppuvuonna selvästi, ja aikaisemmista länsimaisista taantumista poiketen öljyn hinta on pysytellyt korkeana kehittyvien maiden vahvan kasvun ja Lähi-idän tilanteen epävarmuuden vuoksi.

Kausiluontoisesti vahvan kolmannen vuosineljänneksen jälkeen Finnairin vuoden viimeinen neljännes oli selvästi heikompi ja liiketoiminnan tappiollisuus syveni edellisvuodesta. Aloitetut säästötoimet etenivät suunnitelman mukaisesti, mutta niiden vaikutus oli vielä vähäinen vuonna 2011. Arvioimme saavuttavamme valtaosan säästöistä vasta 2012 loppuun mennessä.

Vuoden puolivälissä kävi ilmeiseksi, että Finnairin on toteutettava merkittävä rakennemuutos, jotta se voisi katkaista tappiokierteensä ja rakentaa tulevaisuuden Finnairia strategiansa mukaisesti. Julkaisimme elokuussa 2011 mittavan kustannussäästöohjelman, jonka tavoitteena on palauttaa yhtiön elinvoimaisuus ja mahdollistaa sen tuleva kasvu. Muutos on välttämätön ja väistämätön.

Strategiamme on panostaa Aasian-liikenteen kasvattamiseen ja tavoitella Pohjoismaista johtajuutta yhteistyössä vahvan kumppaniverkoston kanssa. Strategia toimii muutosten keskellä sunnannäyttäjänä meille kaikille.  Kumppaniverkoston asema korostuu entisestään, sillä pienenä yhtiönä emme voi tehdä kaikkea enää itse. Kilpailu alallamme on kiristynyt niin, että sekä kustannuskilpailukyvyn että laadun jatkuva kehittäminen edellyttävät erikoistumista ja laajamittaista yhteistyötä.

Jo alkuvuodesta 2011 aloitimme muutokset huoltotoiminnoissa, ja muutos jatkuu tänä vuonna. Järjestelimme uudelleen myös rahtiliikenteen toimintoja, aloimme etsiä kumppania Catering-liiketoimintaan ja otimme askeleen Pohjoismaisen asemamme vahvistamisessa muodostamalla Pohjolan alueelliseen lentämiseen erikoistuneen Flybe Nordicin yhdessä englantilaisen Flyben kanssa.

Vuoden jälkipuoliskolla tehostimme toimintaa monin tavoin: sovimme yhdessä lentohenkilöstön kanssa tuottavuutta parantavista ratkaisuista, ryhdyimme optimoimaan reittiverkostoamme ja tehostimme laivaston käyttöä sekä neuvottelimme uudelleen koneiden leasing-sopimuksia. Laivastonkäytön tehostamisen ansiosta pystymme luopumaan useasta lähiliikenteen koneesta. Tämän lisäksi identifioimme lukuisia muita säästö- ja tehostuskohteita. Tehostustoimet tuottivat myös tulosta; yksikkökustannuksemme ilman polttoainekuluja laskivat vuoden 2011 aikana 6,1 prosenttia.

Kulujen karsimisen lisäksi olemme panostaneet tulevaan kasvuun ja parantaneet edelleen toimintamme laatua.  Avasimme viime vuoden toukokuussa Singaporen-reitin ja aloitimme toukokuussa 2012 avattavan Chongqingin-reitin valmistelut. Nämä ovat askeleita kohti Aasian-liikevaihtomme kaksinkertaistamista vuoteen 2020 mennessä.

Tavoitteemme on vahvistaa asemaamme myös Pohjoismaisilla markkinoilla.  Tänään julkistettujen suunnitelmien pyrkimyksenä on katkaista Euroopan-liikenteen tappiokierre ja muodostaa kustannustehokas kumppanuusyhtiö tähän liikenteeseen.  Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osa siitä. Tämä on suuri muutos Finnairille. Ryhdymme nyt keskustelemaan mahdollisten kumppaneiden sekä henkilöstömme kanssa sen toteuttamisvaihtoehdoista.

Saimme vuoden 2011 aikana tunnustusta palvelumme erinomaisesta laadusta. Finnair palkittiin muun muassa Pohjois-Euroopan parhaana lentoyhtiönä. Olemme panostaneet vuoden aikana myös entistä sujuvampaan matkustuskokemukseen. Työn tuloksena asiakastyytyväisyys, täsmällisyys sekä matkatavaran käsittelynopeus paranivat entisestään ja olivat reittilentoyhtiöiden kärkeä. Tämä oli hieno saavutus henkilöstöltä, joka on jaksanut panostaa palveluun muutoksen keskelläkin. Finnairilaiset ansaitsevatkin lämpimän kiitoksen työstään.

Meneillään oleva muutos on henkilöstölle raskas. Tavoitteemme on keskustella muutoksesta avoimesti eri osapuolten kanssa ja helpottaa vaikeita muutoksia niillä keinoilla, jotka Finnairin vaikeassa tilanteessa ovat mahdollisia. Uskon strategiamme, selkeiden tavoitteiden ja vahvan yrityskulttuurimme kuitenkin auttavan meidät yli vaikean ja kipeän muutosvaiheen.  Rakennamme nyt yhdessä tulevaisuuden Finnairia.

Markkinat ja yleiskatsaus

Globaali lentoliikenne on muuttunut viime vuosina merkittävästi, ja alalla on menossa samanlainen rakennemuutos, jonka useat muut toimialat ovat kohdanneet jo aikaisemmin. Tälle murrokselle ovat tyypillisiä markkinoiden vapautuminen, lisääntyvä kilpailu, ylikapasiteetti, konsolidoituminen, liittoumat sekä erikoistuminen. Toimialan globaalin konsolidoitumisen arvioidaan jatkuvan. Finnairin tavoitteena on hyödyntää tämän kehityksen mahdollisuudet.

Vuotta 2011 leimasivat polttoaineen korkea hinta ja lisääntynyt lentotarjonta. Toimiala valmistautui alkuvuonna markkinoiden ennustettuun kasvuun, minkä vuoksi tarjonta kasvoi kysyntää nopeammin ja kilpailutilanne oli tiukka. Maailmantalouden heikentyessä kilpailutilanne kiristyi edelleen, mikä vaikutti niin henkilö- kuin rahtiliikenteeseenkin.

Matkustamohenkilökunnan vuoden 2010 joulukuisen lakon vaikutukset näkyivät vielä alkuvuoden kysynnässä. Kausiluontoisesti muutenkin heikkoon alkuvuoteen vaikutti lisäksi maaliskuinen Japanin järkyttävä katastrofi, jonka seurauksena erityisesti kysyntä Euroopasta Japaniin vähentyi merkittävästi. Finnair jatkoi kuitenkin päivittäisiä lentojaan Japaniin. Japanista Eurooppaan suuntautuva kysyntä toipui nopeasti, mutta matkustus Euroopasta Japaniin oli koko loppuvuoden edellisvuotta vähäisempää. Vuositasolla keskimäärin noin 70 prosenttia Finnairin Japanin-lentojen matkustajista on lähtöisin Japanista.

Lentotarjonnan voimakas kasvu tasoittui toisella vuosineljänneksellä öljyn korkean hinnan, maailmantalouden epävarmuuden, Japanin katastrofin sekä Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan levottomuuksien vuoksi. Finnair kuitenkin kasvatti markkinaosuuttaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä operoimillaan reiteillä. Myös liikematkustus ja business-luokan kysyntä kehittyivät myönteisesti ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Kysynnän kasvu hidastui vuoden toisella puoliskolla maailmantalouden epävarmuuden vuoksi. Makrotalouden kasvava epävarmuus näkyi liikematkustuksen odotettua heikompana kehityksenä ja rahtiliikenteen kannattavuuden heikkenemisenä. Valmismatkamarkkinoiden ylikapasiteetin vuoksi valmismatkaliiketoimintaa harjoittavan tytäryhtiö Aurinkomatkojen toiminnallinen liiketulos oli poikkeuksellisesti tappiollinen. Koko vuoden osalta etenkin polttoaineen korkea hinta ja alkuvuoden häiriöt heikensivät yhtiön kannattavuutta, minkä vuoksi Finnairin toiminnallinen liiketulos vuonna 2011 oli 60,9 miljoonaa euroa tappiollinen.

Rakennemuutos ja säästöohjelma

Vuonna 2011 kävi ilmeiseksi, että Finnairin on toteutettava merkittävä rakennemuutos tästä toimialan murroksesta selvitäkseen. Yhtiön on katkaistava tappiokierteensä, jotta se voi rakentaa tulevaisuuden Finnairia strategiansa mukaisesti. Huolellisen strategiatyön ja laajan toimialavertailun jälkeen Finnair ilmoitti elokuussa tavoittelevansa kulujensa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Rakennemuutos- ja säästöohjelma keskittyy erityisesti lähiliikenteen kannattavuuden parantamiseen kiristyneessä kilpailuympäristössä. Kustannuskilpailukyvyn mahdollistamiseksi yhtiö keskittyy jatkossa ydinliiketoimintaansa ja rakentaa ympärilleen entistä vahvempaa kumppanuusverkostoa.

Yhtiö arvioi, että suurimmat kustannussäästöt saavutetaan henkilöstö- ja huoltokustannuksista, joiden molempien osuus on noin neljännes kokonaistavoitteesta. Myynti- ja jakelukustannuksien osuus on noin 15 prosenttia ja IT-, laivasto- ja maapalvelukustannuksien osuus yhteensä noin 30 prosenttia kokonaissäästötavoitteesta.

Finnair karsi yleiskustannuksiaan keventämällä hallintoa ja tehostamalla hankintaa sekä markkinointi- ja jakeluaktiviteetteja. Hankintakustannuksia pyritään edelleen karsimaan keskitetyllä ostotoiminnalla.

Lentotoimintapalveluissa yhtiön Helsingin matkatavara- ja asematasopalvelut siirtyivät Swissportille. Yhtiö kartoittaa vaihtoehtoja laite- ja moottorihuollon toteutukseen sekä Finnair Cateringin yhteistyömahdollisuuksiin ja rakenteellisiin ratkaisuihin.

Marraskuussa Finnair toi uudet edulliset hinnat kotimaan ja Skandinavian lennoille. Uusien hintaluokkien tavoitteena on saavuttaa uusia asiakasryhmiä ja tehdä lentämisestä entistä houkuttelevampi vaihtoehto. Uuden hinnoittelumallin mahdollistamiseksi yhtiö ryhtyi optimoimaan laivastonsa kokoa ja käyttöä. A32S-laivaston kapasiteettia kasvatetaan uusilla matkustamoversioilla. Finnair kertoi lisäksi etsivänsä vaihtoehtoisia tuotantoalustoja Euroopan ja kotimaan liikenteen yksikkökustannusten alentamiseksi ja joustavuuden lisäämiseksi. Lentohenkilöstön kanssa sovittiin myös uusista tuottavuutta parantavista ratkaisuista.

Yhtiö kehitti vuoden 2011 aikana Uraportti-konseptin auttamaan finnairilaisia työllistymään mahdollisimman nopeasti silloin, kun henkilöstöä joudutaan vähentämään. Tavoiteltujen säästöjen saavuttaminen edellyttää mittavia muutoksia yhtiön toimintatavoissa, aiempaa syvempää liittoutumista ja kaiken toiminnan kustannustehokkuuden lisäämistä. Nämä toimet merkitsevät suuria muutoksia yhtiön henkilöstölle eikä henkilöstövähennyksiltä ole mahdollista välttyä.

Rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman tavoitteeksi asetetusta 140 miljoonan euron vuosikustannusten laskusta vuoteen 2014 mennessä saavutettiin noin 10 miljoonaa euroa vuonna 2011. Rakenteellisia muutoksia vaativien kustannussäästöjen toteutumisen arvioidaan painottuvan pääosin vuoteen 2012 ja kokonaistavoitteen toteutuvan vuoden 2013 loppuun mennessä.

Sekä Finnairin hallitus että yhtiön toimiva johto ovat sitoutuneet Finnairin rakennemuutokseen ja yhtiön kehittämiseen niin, että Finnair pystyy vastaamaan alan kilpailuhaasteisiin.

Vuoden 2012 näkymät

Maailman talouden jatkuva epävarmuus ja kysynnän kausivaihtelu sekä korkeana pysyvä polttoaineen hinta heijastuvat ensimmäisen vuosipuoliskon toiminnalliseen tulokseen, jonka arvioidaan olevan selvästi tappiollinen.

Finnairin nykyrakenteisen matkustajaliikennekapasiteetin arvioidaan kasvavan vuonna 2012 noin 5 prosenttia. Kasvu tulee pääasiassa Aasian-liikenteestä, jossa Finnair lisää kapasiteettiaan toukokuussa avaamalla uuden reitin Chongquingiin.

Finnairin polttoainekustannusten arvioidaan olevan vuonna 2012 edellisvuotta selvästi korkeammat kapasiteetin lisäyksen ja polttoaineen korkean hinnan vuoksi.

Rakenne- ja säästöohjelman 140 miljoonan euron kustannusleikkaustavoitteesta arvioidaan toteutuvan noin 80 miljoonan euron kokonaissäästöt vuoden 2012 loppuun mennessä. Kustannussäästöjen realisoituminen painottuu vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.

Taloudellinen tulos 1.10.–31.12.2011

Finnairin liikevaihto loka-joulukuussa 2011 kasvoi 11,7 prosenttia (12,9 %) vuoden 2010 vertailujaksosta ja oli 577,4 miljoonaa euroa (516,9). Konsernin toiminnallinen liiketulos eli liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutosta oli -31,6 miljoonaa euroa (-6,7). Liiketulos oli -30,1 miljoonaa euroa (-4,7). Tulos ennen veroja oli -38,2 miljoonaa euroa (-9,6) ja kauden tulos -32,6 miljoonaa euroa (-5,7).

Finnairin tuloslaskelmaan sisältyy tilivuoden aikana tapahtunut mutta myöhemmin erääntyvien johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutos. Kyseessä on IFRS ‑tilinpäätöskäytännön mukainen realisoimaton arvostustulos, jolla ei ole rahavirtavaikutusta ja jota ei lasketa mukaan toiminnalliseen liiketulokseen. Johdannaisten käyvän arvon ja lentokaluston huoltovarausten valuuttamääräisen arvon muutos paransivat viimeisen vuosineljänneksen raportoitua tulosta 4,6 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin vastaavan erän tulosvaikutus oli 5,6 miljoonaa euroa.

Yhdysvaltain dollarin kurssivaihtelu suhteessa euroon ei vaikuttanut toiminnalliseen tulokseen merkittävästi neljännellä vuosineljänneksellä. Joulukuu lopussa seuraavan 12 kuukauden suojausaste dollarikorille oli 71 prosenttia.

Euromääräiset toiminnalliset kulut olivat 613,4 (529,9) miljoonaa euroa vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä. Polttoainekulut, mukaan lukien hintasuojaukset, nousivat 37,3 prosenttia ja olivat 146,4 miljoonaa euroa.

Henkilöstökulut olivat 117,8 miljoonaa euroa (114,0). Muut vuokrakulut olivat 31,4 miljoonaa euroa (27,0). Erään sisältyy ostoliikenteen vuokria, joiden osuus on kasvanut vuokrakapasiteetin kasvaneen käytön vuoksi.

Taloudellinen tulos 1.1.–31.12.2011

Vuonna 2011 Finnair-konsernin liikevaihto oli 2 257,7 miljoonaa euroa (2 023,3 miljoonaa euroa vuonna 2010). Konsernin toiminnallinen liiketulos eli liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon ja valuuttamääräisten lentokaluston huoltovarausten arvon muutosta oli -60,9 miljoonaa euroa (-4,7). Liiketulos oli -87,8 miljoonaa euroa (-13,3) Tulos ennen veroja oli -111,5 miljoona euroa (-33,0) ja kauden tulos -87,5 miljoonaa euroa (-22,8).

Vuoden aikana tapahtunut johdannaisten käyvän arvon ja huoltovarausten valuuttakurssien muutos oli -2,4 miljoonaa euroa (-6,4).

Tarkastelukauden euromääräiset toiminnalliset kulut olivat 2 335,6 (2 050,7) miljoonaa euroa. Polttoainekulut, mukaan lukien hintasuojaukset, nousivat 28,6 prosenttia ja olivat 555,2 miljoonaa euroa (431,7). Polttoaineen markkinahinta euroissa on noussut viime vuodesta lähes 50 prosenttia. Henkilöstökulut olivat 455,4 miljoonaa euroa (438,8). Muut vuokrakulut olivat 128 miljoonaa euroa (88,0). Erään sisältyy ostoliikenteen vuokria, joiden osuus kasvoi merkittävästi vuokrakapasiteetin kasvaneen käytön vuoksi.

Koko vuoden liiketoiminnan nettorahavirta oli 50,8 miljoonaa euroa (76,0). Viimeisen 12 kuukauden sijoitetun pääoman tuotto oli -5,2 prosenttia (-0,4) ja oman pääoman tuotto -10,9 prosenttia (-2,7).

Julkistamismenettely

Finnair Oyj noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä ja julkistaa tällä pörssitiedotteella liitteenä olevan tilinpäätöstiedotteensa 2011. Finnair Oyj:n tilinpäätöstiedote vuodelta 2011 on tämän tiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.finnairgroup.com.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuus

Finnair järjestää lehdistötilaisuuden 9.2.2012 klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 Helsinki-Vantaan lentoaseman Toimistotornissa, Lentäjäntie 3. Englanninkielinen puhelinkonferenssi tilinpäätöksestä pidetään klo 17.00 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua numerolla +358 (0)923 101 514, PIN-koodi on 444649#.

Finnair Oyj
9.2.2012