Större oljereserver med fortsatta ökningar på Kolvinskoye

Under 2011 ökade Alliance Oil Companys totala oljereserver (3P) med 1,8 procent till 996,9 miljoner fat (978,8 miljoner fat). Bolaget ersatte 153,6% av förra årets produktion genom att bevisade och sannolika (2P) oljereserver ökade med netto 9,6 miljoner fat (med beaktande av 2011 års produktion om 17,9 miljoner fat) genom prospektering, utvecklingsarbeten och reviderade uppskattningar. Reservökningen var främst hänförlig till Kolvinskoyefältet.

Bevisade och sannolika reserver (2P) ökade till 647,9 miljoner fat per 31 december 2011 från 638,3 miljoner fat per 31 december 2010. De bevisade reserverna (1P) ökade med mer än 8% jämfört med förra året. Reserverna uppgår nu till motsvarande 36,2 år av produktion. Vid bolagets största fält, Kolvinskoyefältet, ökade 2P-reserverna från 239,3 till 253,3 miljoner fat och 3P-reserverna från 518,6 till 542,6 miljoner fat.

"Under 2011 fortsatte den organiska ökningen av oljereserverna genom upstreamsegmentets utvecklingsprogram. På Kolvinskoyefältet har 3P-reserverna nästan trefaldigats sedan utbyggnaden inleddes 2008. Bolagets växande tillgångsbas möjliggör långsiktig produktionstillväxt och värdeskapande. Under 2012 fortsätter utvecklingsarbetet och vi planerar också fyra prospekteringsborrningar i Volga-Ural- och Timano-Pechoraregionerna” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

Alliance Oil Companys oljereserver per 31 december 2011:

PRMS klassificering
(i tusen fat) 1P 2P 3P
Tomskregionen 28 779 57 361 62 849
Timano-Pechoraregionen 166 907 408 986 743 085
Volga-Uralregionen 108 049 170 731 179 048
Kazakstan 5 879 10 776 11 877
Summa oljereserver 309 614 647 854 996 859

1P = Bevisade reserver, 2P = Bevisade och sannolika reserver, 3P = Bevisade, sannolika och möjliga reserver

Alliance Oil Companys oljereserver har reviderats, efter en oberoende värdering som utförts av DeGolyer and MacNaughton, i enlighet med de reservdefinitioner som fastställts av The Society of Petroleum Engineer’s Petroleum Resources Management System (SPE PRMS). DeGolyer and MacNaughton är en ledande internationell petroleumkonsult med omfattande verksamhet inom värdering av ryska oljefyndigheter.

För ytterligare information:
Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08
Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 648 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.