Fjärde kvartalet 2011: Minskad nettoomsättning, förstärkt kassaflöde. Helårsresultat 2011: Minskad nettoomsättning, ökad vinst och positiva kassaflöden.

Stockholm, 2012-02-16 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Fjärde kvartalet 2011

·      Nettoomsättning 26,6 Mkr (33,9)

·      Rörelseresultat 0 Mkr (1,8)

·      Rörelsemarginal 0,1 % (5,3)

·      Resultat efter finansiella poster 0,1 Mkr (1,9)

·      Resultat per aktie -0,05 kr (0,65)

·      Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 2,2 Mkr (0,9)

Januari – december 2011

·      Nettoomsättning 97,2  Mkr (109,8)

·      Rörelseresultat 4,1 Mkr (1,0)

·      Rörelsemarginal 4,2 % (0,9)

·      Resultat efter finansiella poster 4,2 Mkr (1,1)

·      Resultat per aktie 1,25 kr (0,14)

·      Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 9,7 Mkr (-1,3)

·      Styrelsen föreslår ingen utdelning 0 kr (0)

3L Förvaltningssystem fortsätter öka omsättningen. För att möta den försämrade lönsamheten vidtas för närvarande åtgärder inte minst med inriktning att utveckla affärsmodellen mot mer repetitiva intäkter.

Förändrade globala marknadsförutsättningar för 3L Media har medfört minskad nettoomsättning för 2011. 3Ls kund, The Berry Company, har genomfört en företagsrekonstruktion och tecknat ramavtal med 3L till ett värde om 4,7 miljoner USD för 2012. 3L Medias kund, De Gule Sider i Danmark, försattes i konkurs vilket belastade resultatet med 1,2 Mkr under fjärde kvartalet.

VD Fredrik Ruben kommenterar

Vi summerar med det fjärde kvartalet ett omställningens år för 3L System Group. Vi har under året haft fokus på att ändra den affärsmodell som bolaget historiskt tillämpat samtidigt som vi sökt minska riskexponeringen mot enskilda kunder och avtal. Vi vill uppnå en ökad andel repetitiva intäkter och fler långsiktiga och stabila kundavtal. En konsekvens av omställningen, där engånglicenser skiftas ut mot återkommande debitering liknande ett abonnemang, är emellertid att man initialt sänker både lönsamhet och vinst.

Inom affärsområdet 3L Förvaltningssystem utgör den förändrade affärsmodellen en del av förklaringen till att det fjärde kvartalets utfall var sämre än vad vi önskat. Samtidigt så har vi under perioden har haft en sämre försäljning än förväntat inom affärsområdet. Under perioden har vi lanserat den nya tjänsten Capifastonline.se där fastighetsägare effektivt kan marknadsföra lediga objekt via internet. Att HSB Stockholm valt Capifastonline.se som verktyg för att marknadsföra sina kommersiella lokaler är således en framgång för tjänsten. Även affärssystemet 3L Pro fortsätter att vinna nya kunder där den under perioden tecknade affären med Colliers International är av både strategisk och affärsmässigt vikt. Vår bedömning är att den nedgång i nyförsäljning som upplevts under perioden ej väsentligt är förknippad till ett strängare affärsklimat utan snarare en konsekvens av andra mer temporära interna och externa faktorer.

För affärsområdet 3L Media har den långsiktiga affären för Core och den tillhörande amerikanska verksamheten säkrats, dels genom det faktum att bolagets amerikanska kund The Berry Company (tidigare LIM) framgångsrikt genomfört en finansiell omstrukturering under skydd av ”Chapter 11”-lagen. Därtill tecknade 3L Media och The Berry Company i december ett nytt ramavtal avseende leverans av tjänster för 2012 värt ca 4,7 Miljoner USD.  I samma månad ansökte den danska kunden De Gule Sider om konkurs. Stora delar av konkursboet förvärvades emellertid strax före jul av Eniro, också de kunder sedan tidigare. Konkursen innebär en engångskostnad om ca 1,2 Mkr för perioden. Konsekvenserna för framtida affärer med ny ägare är ännu ej klarlagda. Intäkterna för systemet SMP är fortsatt blygsamma och väntas så förbli under inledningen av 2012.

Sammantaget är vi dock ej nöjda med periodens resultat varför extra fokus nu satts på att säkra framförallt nyförsäljning.  Detta till trots har vi ändå anledning att se med tillförsikt på den fortsatta verksamheten i båda affärsområdena.

Efter periodens utgång lade bolagets majoritetägare, Vitec Software Group (publ), ett offentligt bud på samtliga utestående aktier i 3L System Group som rekommenderades av den oberoende kommittén i 3L:s styrelse. Från ledningsperspektiv kan konstateras att en eventuell sammanslagning av de två bolagen skulle ge kostnadsmässiga och affärsmässiga synergier då delar av 3L Systems erbjudande har god passform med Vitecs dito.

Stockholm 2012-02-16

Fredrik Ruben
VD & Koncernchef

Koncernen[1]

Koncernen redovisar för fjärde kvartalet en nettoomsättning om 26,6 Mkr (33,9) och ett rörelseresultat om 0,0 Mkr (1,8) vilket motsvarar en rörelsemarginal om  0,1 % (5,3).

Koncernen redovisar för perioden januari-december en nettoomsättning om 97,2 Mkr (109,8) och ett rörelseresultat om 4,1 Mkr (1,0), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,2 % (0,9).

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital blev 9,7 Mkr (-1,3).

Intäkter och resultat

Koncernens totala intäkter för perioden januari-december uppgick till 99,3  Mkr (116,0). Rörelseresultatet blev 4,1Mkr (1,0). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4,2 Mkr (1,1).

Koncernen tillämpar successiv vinstavräkning för både uppdrag på löpande räkning och uppdrag till fast pris. Vid fastprisuppdrag sker intäktsredovisning utifrån förväntat resultat och aktuell färdigställande­grad. Det förväntade resultatet bygger på bedömningar av storleken på intäkter och uppdragsutgifter. Bedömning av uppdragsutgifterna består till stor del av att uppskatta hur många timmar som krävs för att utföra ett uppdrag. Regelbundet sker en uppföljning av nedlagt antal timmar i förhållande till färdigställandegraden. Vid behov sker justeringar och i det fall en förlust befaras redovisas denna omgående. Vid licensintäkter då en rättighet överförs mot en fast avgift redovisas intäkter när försäljning och när installationen av programvaran sker. Licensintäkternas storlek kan variera från period till period.

Övriga rörelseintäkter, om 1,7 Mkr (2,9), består av valutakursvinster. Nettoeffekten för valutakursvinster och förluster uppgår till 0,1 Mkr.

Finansiell ställning och investeringar

Koncernens finansiella ställning är fortsatt god. Det beskattade egna kapitalet uppgick vid rapportperiodens slut till 43,8 Mkr (40,7). Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar var 12,8 Mkr (28,8). Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 9,7 Mkr (-1,3).

Investeringar i inventarier och förbättringar av annans fastighet har under perioden gjorts till ett värde av 4,4 Mkr (0,8) vilket till större delen utgjorts av investeringar i ny lokal dit bolaget flyttade i april 2011.

Utveckling

Utgifter för programvaruutveckling aktiveras när det är sannolikt att tillgången kommer att ge framtida ekonomiska fördelar, när det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att färdigställa tillgången och när utgifterna kan beräknas.

Anskaffningsvärdet för tillgången utgörs av löner och andra utgifter som är direkt relaterade till utvecklingen.

Investeringar har gjorts om 0,4 Mkr under året för utveckling av systemet SMP.

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2010 (s27 samt s41ff).

Under maj månad 2012 inleds huvudförhandling i tingsrätten i tvist gällande avveckling av tidigare samarbetspart. (se årsredovisningen för 2010 s. 25). Tidigare gjord reservation om 1Mkr kvarstår.

Några övriga generella förändringar i bolagets riskbild har inte skett.

Upplysningar om närstående

Per den 1 april 2011 har bolaget förvärvat samtliga aktier i Capifast AB från Vitec Software Group AB (publ). Vitec Software Group AB (publ) äger idag ca 52% av 3L System Group (publ). Den förvärvade verksamheten har under året bidragit med 10,5 Mkr i omsättning och 0,2 Mkr i rörelseresultatet efter avskrivningar av koncernmässiga övervärden. I detta resultat ingår integrationskostnader av engångskaraktär motsvarande ca 0,2 Mkr. För mer information se not på sista sidan.

Händelser efter fjärde kvartalets utgång

Vitec Software Group AB (publ) har per den 23 januari 2012 lagt ett rekommenderat offentligt erbjudande till aktieägarna i 3L System om att överlåta samtliga aktier i Bolaget. För en (1) aktie i 3L System erbjuds 0,6769 aktier av serie B i Vitec Software Group AB (publ). För ytterligare information se pressmeddelande på www.3lsystem.com.

Redovisningsprinciper

Koncernen tillämpar internationella redovisningsstandarder IFRS sådana de antagits av EU och årsredovisningslagen. Delårsrapporten är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen . RFR 2 kräver att moderbolaget tillämpar samma redovisningsprinciper som koncernen, dvs IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. De redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som tillämpas i denna delårsrapport avser 9 kap ÅRL och är desamma som de som beskrivs i årsredovisningen 2010. Nya och reviderade IFRS samt tolkningsuttalanden från IFRIC med tillämpning för koncernen från och med den 1 januari 2011 har inte haft någon effekt på koncernens resultat eller finansiella ställning.

Verksamheten i moderbolaget, 3L System AB, skiljer sig inte från verksamheten i övriga koncernen.

Aktiedata

Resultatet per aktie efter avdrag för skatt om 26,3 % (26,3) uppgick för perioden januari-december till 1,25 kr (0,14), ingen utspädning föreligger och justerat eget kapital per aktie uppgick till 18,62 kr (17,35). Antalet utestående aktier var den 31 december 2011 2 350 400 stycken. En nyemission om 5 400 aktier har skett under tredje kvartalet. Aktien är noterad på Nasdaq OMX First North. Certified adviser är Avanza Bank.

Årsstämman den 22 april 2009 fattade beslut om att utge högst 164 150 teckningsoptioner vilka i sin tur ger möjlighet att teckna 164 150 aktier i bolaget till en kurs om 57,85 kr per styck. Rätten att teckna sig för teckningsoptioner, med avvikelse för aktieägarnas företrädesrätt, till personal och ledande befattningshavare. Hittills har 141 600 tecknats. Ingen utspädningseffekt föreligger för dessa.

Årsstämma och utdelning

Årsstämman äger rum onsdagen den 18 april 2012 klockan 14.00 på Lindhagensgatan 116, Stockholm. Styrelsen föreslår ingen utdelning.

Kommande rapporttillfällen

18 April 2012       Delårsrapport Jan-Mars 2012

16 Juli 2012          Delårsrapport Jan-Juni 2012

19 Oktober 2012  Delårsrapport Jan-Sept 2012

15 Februari 2013 Bokslutskommuniké 2012

Koncernens Inriktning för 2012

Under 2012 kommer 3L System Group fortsatt fokusera på att uppnå förbättrade rörelsemarginaler, öka andelen repetitiva intäkter och eftersträva fortsatt kostnadskontroll. Koncernen kommer emellertid även att, där tillfälle ges, söka bredda sitt erbjudande mot både befintliga och nya kunder. Koncernen fortsätter arbetet med att förändra affärsmodeller och intäktsflöden för att finna bättre hävstång då affären förändras eller växer. Detta innebär fokus på repetitiva intäkter och ekonomisk skalbarhet.

Affärsområdet 3L Förvaltningssystem

Inom nischen för affärssystem för bygg- och fastighetsförvaltande bolag finns en fortsatt god efterfrågan på bolagets produkter och tjänster. Affärsområdets erbjudande breddades väsentligt 2011 i samband med förvärvet av verksamheten inom Capifast AB och mycket fokus ligger fortsatt på att ta vara på de synergier som förvärvet medfört. Affärsområdet har fortsatt fokus på att ställa om både prissättningsmodell och leveransteknik för att säkerställa långsiktig framgång.

Affärsområdet 3L Media

Inom nischen affärssystem för sökmedia- och gula sidornabolag förväntas marknaden även fortsatt och under överskådlig tid vara fragmenterad och präglad av omställningsfokus. Detta påverkar arbetet inom affärsområdet varför huvuddelen av intäkterna väntas komma från support- och underhållsavtal från befintliga kunder samt konsultation. Bolagets lösning för annonsering inom bland annat sociala medier, 3L SMP, möter visst intresse i marknaden även om transaktionsvolymerna och dithörande intäkter alltjämt är blygsamma.

Utsikter för 2012

Styrelsens inriktning för 2012 är att prioritera ökad rörelsevinst samt en ökad andel repetitiva intäkter framför omsättningstillväxt.

Stockholm den 16 februari 2012

Styrelsen för 3L System AB (Publ)

För ytterligare information, kontakta VD Fredrik Ruben, telefon 08-705 38 00, 070-4274110. Se även www.3lsystem.com

Uppgifterna i rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bifogade filer:

3L System Group Bokslutskommuniké 2011

Webcast med kommentarer kring bokslutskommunikén med Fredrik Ruben, VD och koncernchef 3L System Group, kommer finnas på bolagets hemsida inom kort

[1]Jämförelsesiffror, inom parentes, avser samma period för föregående år (2010).