BankNordik har ikke længere behov for rating

Likviditeten er forbedret markant og den eksterne funding er indfriet

Med overtagelsen af de sunde dele af Amagerbanken i 2011 og aktiviteter fra Sparbank i 2010 opnåede BankNordik et indlånsoverskud på DKK 2 mia pr. 30. september 2011. Banken har derfor trinvis tilbagebetalt samtlige obligationslån for tilsammen DKK 2,7 mia. før udløb. På denne baggrund har BankNordik besluttet at spare de direkte og indirekte omkostninger forbundet med kreditratingen.

Banken har samarbejdet med det internationale ratingfirma Moody’s Investors Service siden 2007, hvor banksektoren i vidt omfang – heriblandt BankNordik – benyttede internationale omsættelige obligationslån som en del af den langsigtede likviditet (”funding”). BankNordik optrappede fundingen i årene 2008-10 for at ruste banken mod markedets daværende likviditetsknaphed.

”Gennem de seneste års strategiske skridt har vi opnået et stort indlånsoverskud. Vores indlån er bredt sammensat og kan betragtes som meget stabilt, blandt andet på grund af indskydergarantien. BankNordiks likviditet er således blevet mere robust. Samtidig fungerer likviditetsmarkederne bedre, og myndighederne har stillet forskellige likviditetsmuligheder til rådighed for bankerne, hvis der skulle blive brug for dem,” siger Janus Petersen, koncernchef i BankNordik.

”Det er derfor på en sund baggrund, at vi kan tillade os at standse ratingen fra Moody’s. Gennem fire år har vi haft et fortrinligt samarbejde, som vi siger tak for,” siger Janus Petersen.

Janus Petersen, adm. direktør, tlf. (+298) 330 340

Árni Ellefsen, CFO, tlf. (+298) 230 348

Investor Relations: ir@banknordik.fo

BankNordik blev stiftet for over 100 år siden på Færøerne. Koncernen har bankaktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne og forsikringsaktiviteter på Fær-øerne og i Island. Koncernen har 180.000 kunder, en balance på DKK 19 mia. og over 600 medarbejdere. Banken er underlagt det danske finanstilsyn og er børsnoteret på NASDAQ OMX. www.banknordik.dk.