Exel Composites Oyj:n tilinpäätöstiedote 2011

EXEL COMPOSITES OYJ   TILINPÄÄTÖSTIEDOTE    17.2.2012 klo 9.00    1 (16)

EXEL COMPOSITES OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2011

LOKA-JOULUKUU 2011 LYHYESTI

- Liikevaihto oli 19,8 (19,3) miljoonaa euroa vuoden 2011 neljännellä vuosineljänneksellä, joka oli 2,2 prosenttia parempi kuin vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä

- Liikevoitto oli vuoden 2011 neljännellä vuosineljänneksellä 1,8 miljoonaa euroa (3,1 miljoonaa euroa) eli 8,9 (16,1) prosenttia liikevaihdosta

- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,11 (0,19) euroa

TAMMI-JOULUKUU 2011 LYHYESTI

- Liikevaihto kasvoi tilikauden aikana 85,1 (72,9) miljoonaan euroon ja oli 16,8 prosenttia suurempi kuin vuonna 2010

- Liikevoitto oli tilikauden aikana 11,1 miljoonaa euroa (9,4 miljoonaa euroa) eli 13,0 (12,9) prosenttia liikevaihdosta

- Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli positiivinen ja oli +9,6 (+12,0) miljoonaa euroa

- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,67 (0,57) euroa

- Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2011 maksetaan osinkoa 0,50 (0,50) euroa osakkeelta

NÄKYMÄT VUODELLE 2012

Exel Composites –konsernin vuoden 2011 tulos oli vahva myynnin ja liikevoiton kehittyessä suotuisasti.

Kysyntä hiljeni vuoden 2011 neljännellä neljänneksellä. Talouden yleiseen kehittymiseen liittyy merkittäviä epävarmuustekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa komposiittituotteiden kysyntään.  Markkinoilla vallitsevien olosuhteiden vuoksi näkyvyys on heikko.

Exel Composites suhtautuu vuoteen 2012 varauksella, mutta jatkaa pitkän aikavälin toimenpiteitä kilpailuaseman vahvistamiseksi ja panostaa edelleen kasvaviin markkinasegmentteihin kannattavan kasvun strategian jatkamiseksi.

TOMITUSJOHTAJAN KOMMENTIT

”Maailmanlaajuinen talouden elpyminen, joka alkoi vuoden 2010 toisella vuosipuoliskolla, jatkui vuonna 2011. Vuoden 2011 ensimmäinen puolisko oli vahvan kasvun aikaa Exel Compositesille. Pultruusioprofiilien kysyntä kasvoi vuoden 2011 kolmannelle neljännekselle saakka, jolloin ensimmäiset merkit talouden hiljenemisestä olivat nähtävillä.

Vuonna 2011 jatkoimme voimakasta panostusta asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen ja toimme markkinoille useita uusia tuotteita erityisesti ikkuna- ja oviprofiilimarkkinoille, sähköteollisuuteen ja koneteollisuuden sovelluksiin. Markkinakysyntä telekommunikaatiossa ja lentokenttätuotteissa oli myös hyvä.

Liikevaihto kasvoi läpi koko katsauskauden, ja kannattavuus säilyi hyvällä tasolla. Liikevaihto kasvoi 16,8 prosenttia 85,1 (71,9) miljoonaan euroon ja liikevoitto parani 17,5 prosenttia edellisvuoden 9,4 miljoonasta eurosta 11,1 miljoonaan euroon vuonna 2011. Liiketoiminnasta kertynyt kassavirta oli positiivinen ollen 9,6 (12,0) miljoonaa euroa. Liikevaihdon ja liikevoiton kasvu hidastui kuitenkin kolmannella ja neljännellä vuosineljänneksellä.

Kohonneet raaka-ainekustannukset mukaan lukien Euroopan komission Kiinasta tuodulle lasikuidulle asetetut polkumyyntitullit alkoivat vaikuttaa katteeseen heikentävästi. Exel Composites on korottanut tuotehintoja, etsinyt vaihtoehtoisia raaka-ainelähteitä sekä lisännyt tuotantoa Exelin Nanjingin yksikössä Kiinassa vähentääkseen polkumyyntitullien vaikutusta. Nostamme tuotehintoja edelleen pienentääksemme kohonneiden kustannusten negatiivisia vaikutuksia.

Vuonna 2011 keskityimme edelleen organisaation kehittämiseen. Jatkoimme lisäresurssien kohdentamista myyntiin ja asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen. Kim Sjödahl nimitettiin tuotekehitysjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.2.2012 alkaen tavoitteena kehittää globaalia teknisen myynnin organisaatiota edelleen.  Käynnistimme myös ExelWay-projektin, joka tähtää yhteistyön parantamiseen ja prosessien yhtenäistämiseen yksiöiden välillä. Projektin tavoitteena on tunnistaa konsernin parhaat käytännöt ja luoda uusia tehokkaita liiketoimintaprosesseja. Konsernilaajuisia käytäntöjä edistävät myös globaalit ERP- ja CRM –järjestelmät, jotka on nyt otettu käyttöön.

Erilaiset toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi tuottivat positiivisia tuloksia. Erityisen hyviä tuloksia saavutettiin Nanjingin yksikössä Kiinassa.

Exel Compositesilla on edelleen vahva asema pultruusioteollisuudessa. Menestyksemme perustuu proaktiiviseen myyntityöhön, jatkuvaan innovaatioon ja läheiseen tuotekehitykseen asiakkaiden kanssa. Komposiitit kasvavat uusien sovellusten myötä. Jatkamme kannattavan kasvun strategiaa keskittymällä vahvasti myynnin kehittämiseen nykyisille ja uusille asiakkaille.”

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT, milj. euroa

Tulos/osake, laimennettu, euroa

Oma pääoma/osake, euroa

IFRS-RAPORTOINTI

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostusperiaatteiden mukaisesti, jotka ovat samat kuin vuoden 2010 tilinpäätöksessä. Konserni on ottanut käyttöön 1.1.2011 mennessä voimaantulleet pakolliset IFRS-standardit, mutta niillä ei ole ollut vaikutusta konsernin taloudelliseen asemaan.

1.10. – 31.12.2011

TULOSKEHITYS

Loka-joulukuun 2011 liikevaihto oli 19,8 (19,3) miljoonaa euroa. Kysyntä alkoi hidastua neljännellä vuosineljänneksellä erityisesti kone- ja sähköteollisuusmarkkinoilla.

Liikevoitto oli vuoden 2011 neljännellä neljänneksellä 1,8 miljoonaa euroa sisältäen +0,2 miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä (3,1 miljoonaa euroa sisältäen +0,9 miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä) eli 8,9 (16,1) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 7,9 (11,7) prosenttia liikevaihdosta. Kohonneet raaka-ainekustannukset vaikuttivat katteeseen heikentävästi edelleen. Jatkoimme toimenpiteitä vaikutusten pienentämiseksi siirtämällä osan kohonneista kustannuksista markkinoille nostamalla tuotehintoja. Henkilöstökustannukset kasvoivat, sillä jatkoimme lisäresurssien kohdentamista myyntiin ja asiakaslähtöisen tuotekehitykseen.

VUOSI 2011

TULOSKEHITYS

Vuonna 2011 konsernin liikevaihto jatkuvista toiminnoista kasvoi edellisvuoteen verrattuna ja oli tilikauden lopussa 85,1 (72,9) miljoonaa euroa. Liikevaihto alkoi kasvaa vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna vuoden 2010 heikkoon ensimmäiseen neljännekseen. Markkinaolosuhteet paranivat ja vahva kasvu jatkui neljännelle vuosineljännekselle saakka, jolloin kasvu alkoi hidastua. Kysyntä oli vahvaa erityisesti telekommunikaatiomarkkinasegmentissä ja koneteollisuudessa. Myyntiä rakennusteollisuudelle kasvattivat lentokenttätuoteryhmän myynnin elpyminen edellisvuoden heikosta tilanteesta sekä ikkuna- ja oviprofiileissa vallinnut positiivinen trendi, johon vaikuttivat jatkuvat myynnin lisäämiseen tähtäävät toimenpiteet. Kysyntä elpyi myös sähköteollisuudessa vuoden 2011 kolmannen neljänneksen aikana erityisesti sähkökoneteollisuudessa ja muissa sähkösovelluksissa.

Vuoden 2011 toisella neljänneksellä tehtiin päätös investoida viiteen edistyksellistä pultruusioteknologiaa hyödyntävään tuotantolinjaan tulevan kasvun varmistamiseksi. Ensimmäinen edistyksellinen linja otettiin käyttöön syyskuussa 2011 Mäntyharjun yksikössä. Sillä voidaan valmistaa vaativampia ja leveämpiä tuotteita.

Euroopan komissio avasi elokuussa 2011 uuden polkumyyntiä koskevan tutkinnan Kiinasta tuodulle lasikuituraaka-aineelle. Syyskuussa 2010 komissio asetti 43,6 prosentin polkumyyntitullin Kiinasta tuodulle lasikuidulle. Tulli alennettiin 13,8 prosenttiin maaliskuun 2011 puolivälissä. Polkumyyntitulli lisättiin 7 prosentin normaalitulliin. Exel Composites on korottanut tuotehintoja, etsinyt vaihtoehtoisia raaka-ainelähteitä sekä lisännyt tuotantoa Exelin Nanjingin yksikössä Kiinassa vähentääkseen polkumyyntitullien vaikutusta.

Exel Compositesin liikevoitto parani vuonna 2011 11,1 miljoonaan euroon sisältäen +0,5 miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä (9,4 miljoonaa euroa sisältäen +1,4 miljoonaa euroa kertaluonteisia eriä) ja oli 13,0 (12,9) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 12,4 (11,0) prosenttia liikevaihdosta. Vuonna 2011 muihin tuottoihin sisältyi kertaluonteisia eriä 0,5 miljoonaa euroa. Edellisvuonna liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyi salibandyliiketoiminnan lisensioinnin uudelleenjärjestelemisestä aiheutuneita kertaluonteisia kustannuksia 1,0 miljoonaa euroa ja muihin tuottoihin sisältyi kertaluonteisia lisenssituottoja 2,5 miljoonaa euroa.

Exel Compositesin Kiinassa sijaitsevalle Nanjingin yksikölle myönnettiin ISO 14001 –ympäristösertifikaatti syyskuussa 2011. Konsernin suomalaisille yksiköille ISO 14001 –ympäristösertifikaatti on myönnetty aiemmin. Tavoitteena on konsernin kaikkien yksiköiden sertifiointi.

Exel Composites solmi Exelin sauvatuotteita koskevan lisenssisopimuksen E-Sports Group Oy:n kanssa 1.8.2011. Lisenssisopimus kattaa Exel-tuotemerkin käytön maastohiihto-, sauvakävely- ja rullaluistelusauvoissa. E-Sports Group on myös Exelin salibandytuotteiden lisenssihaltija.

Kohonneet raaka-ainekustannukset alkoivat vaikuttaa katteeseen heikentävästi vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä. Ryhdyimme toimenpiteisiin vaikutusten pienentämiseksi siirtämällä osan kohonneista kustannuksista markkinoille nostamalla tuotehintoja. Henkilöstökustannukset kasvoivat, sillä jatkoimme lisäresurssien kohdentamista myyntiin ja asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen. Jatkamme organisaation vahvistamista kasvun varmistamiseksi myös tulevaisuudessa.

Konsernin nettorahoituskulut olivat 0,3 (0,5) miljoonaa euroa vuonna 2011. Vuoden 2011 nettorahoituskuluihin sisältyi kurssieroja -0,1 (-0,0) miljoonaa euroa. Konsernin tulos ennen veroja oli 10,8 (8,9) miljoonaa euroa ja tilikauden tulos verojen jälkeen 7,9 (6,8) miljoonaa euroa.

Laimennettu osakekohtainen tulos parani 0,57 eurosta vuonna 2010 0,67 euroon vuonna 2011. Sijoitetun pääoman tuotto vuonna 2011 parani 26,1 (21,8) prosenttiin parantuneen liikevoiton ja käyttöpääoman nopeamman kierron ansiosta. Oman pääoman tuotto oli 23,5 (23,3) prosenttia.

TASE JA RAHOITUSASEMA

Exel Composites keskittyi edelleen voimallisesti kassavirran ja taloudellisen aseman parantamiseen vuonna 2011. Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta oli positiivinen ja oli 9,6 (12,0) miljoonaa euroa. Liiketoiminnasta kertynyt rahavirta ennen rahoitusta mutta investointien jälkeen oli 6,4 (10,4) miljoonaa euroa.

Investoinnit rahoitettiin liiketoiminnasta kertyneellä rahavirralla. Tilikauden lopussa konsernin rahavarat olivat 9,8 (11,6) miljoonaa euroa.

Konsernin taseen loppusumma katsauskauden lopussa oli 57,0 (56,9) miljoonaa euroa.

Korollista vierasta pääomaa oli 8,1 (10,2) miljoonaa euroa. Korolliset nettovelat laskivat 0,4 miljoonalla eurolla -1,7 (-1,4) miljoonaan euroon. Pitkäaikaisia lainoja lyhennettiin ennenaikaisesti 2,1 miljoonalla eurolla. Exel Composites varmisti heinäkuussa 2011 uuden kolmevuotisen sitovan 20 miljoonan euron luottolimiitin, jota käytetään nykyisten luottolimiittien uudelleenrahoitukseen ja liiketoiminnan kasvun rahoittamiseen.

Konsernin oma pääoma oli 35,1 (32,5) miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste 61,6 (57,4) prosenttia katsauskauden lopussa. Nettovelkaantumisaste oli -5,0 (-4,3) prosenttia.

Konsernin osingonjako tilikaudelta oli 5,9 (3,0) miljoonaa euroa. Osinko per osake oli 0,50 (0,25) euroa sisältäen Exel Composites Oyj:n vuonna 2010 olleen 50-vuotisjuhlavuoden ylimääräistä osinkoa 0,25 euroa osakkeelta.

INVESTOINNIT JA POISTOT

Konsernin bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 3,2 (1,6) miljoonaa euroa.

Käyttöomaisuuden poistot tilikauden aikana olivat 2,7 (2,9) miljoonaa euroa.

HENKILÖSTÖ

Exel Composites –konsernin palveluksessa 31.12.2011 oli yhteensä 428 (408) henkilöä, joista 199 (189) kotimaassa ja 229 (219) ulkomailla. Keskimääräinen henkilöstömäärä katsauskauden aikana oli 428 (404). Henkilökunnan määrän kasvu kotimaassa ja ulkomailla johtuu kasvaneesta myyntivolyymista.

TUTKIMUS JA KEHITYS

Tuotekehitysmenot olivat 1,6 (1,3) miljoonaa euroa eli 1,9 (1,8) prosenttia liikevaihdosta. Keskeiset projektit liittyivät uusien tuotteiden ja asiakassovellusten kehittämiseen.

OSAKE JA OSAKEPÄÄOMA

Yhtiön osakepääoma ei ole muuttunut tilikauden aikana ja osakemäärä on 11.896.843 kappaletta, jokainen kirjanpidolliselta vasta-arvoltaan 0,18 euroa. Osakelajeja on yksi ja osakkeet ovat Suomen lain mukaisesti vapaita.

Exel Compositesilla ei ollut omia osakkeita katsauskauden aikana.

OSAKKEEN KURSSIKEHITYS JA VAIHTO

Exel Compositesin osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä Teollisuustuotteet ja palvelut –toimialaluokassa pienten yhtiöiden sarjassa.

Vuonna 2011 yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 9,40 (7,25) euroa, alin kurssi 6,75 (5,00) euroa ja päätöskurssi 7,65 (7,06) euroa. Katsauskauden keskikurssi oli 8,10 (5,86) euroa.

Osakkeen kokonaistuotto vuonna 2011 oli 15 (36) prosenttia.

Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 1.381.139 (2.298.611) kappaletta, mikä vastaa 11,6 (19,3) prosenttia keskimääräisestä osakemäärästä. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla oli 91,0 (84,0) miljoonaa euroa.

OSAKKEENOMISTAJAT JA ILMOITUKSET

31.12.2011 toimitusjohtaja ja hallitus omistivat joko suoraan tai epäsuoraan 0,8 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänimäärästä.

Exel Compositesin suurin omistaja on ruotsalainen sijoitusyhtiö Nordstjernan AB, jonka omistusosuus vuoden 2011 lopussa oli 29,4 prosenttia. Muita merkittäviä omistajia olivat Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen (5,8 prosenttia), OP-Suomi Pienyhtiöt (4,5 prosenttia) ja Ulkomarkkinat Oy (4,0 prosenttia). Yhtiöllä oli vuoden 2011 lopussa 2.649 osakkeenomistajaa (2.363 vuoden 2010 lopussa).

Exel Compositesille tehtiin kaksi liputusilmoitusta tilikauden aikana. 20.5.2011 saamamme tiedon mukaan Veikko Laine Oy:n (kaupparekisteritunnus 0110592-0) osuus Exel Composites Oyj:n äänimäärästä ja osakepääomasta alitti 5 prosenttia 20.5.2011. Ennen transaktiota Veikko Laine Oy:n omistusosuus Exel Composites Oyj:n äänimäärästä ja osakepääomasta oli 595.796 osaketta eli 5,95 prosenttia. Transaktion jälkeen Veikko Laine Oy:n omistusosuus oli 395.796 osaketta eli 3,33 prosenttia.

12.12.2011 saamamme tiedon mukaan Evli Pankki Oyj:n (kaupparekisteritunnus 0533755-0) osuus Exel Composites Oyj:n äänimäärästä ja osakepääomasta alitti 5 prosenttia 9.12.2011. Myytyään 50.000 Exel Composites Oyj:n osaketta kauppapäivällä 9.12.2011, Evli Rahastoyhtiö Oy:n (kaupparekisteritunnus 0744659-0) hallinnoiman sijoitusrahaston osuus Exel Compositesin äänimäärästä ja osakepääomasta pieneni 4,77 prosenttiin.

CORPORATE GOVERNANCE

Exel Composites julkaisee selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä tilikaudelta 2011. Sen laadinnassa on noudatettu Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin kohtaa 54 sekä Suomen osakeyhtiölain § 2 kohtaa 6. Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä julkaistaan erillään hallituksen toimintakertomuksesta. Lisätietoja Exel Compositesin hallinto- ja ohjausjärjestelmästä on saatavilla yhtiön verkkopalvelusta osoitteesta www.exelcomposites.com.

VUODEN 2011 VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Exel Composites Oyj:n 6.4.2011 pidetty varsinainen yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen siitä, että tilikaudelta 2010 maksetaan osinkoa 0,50 euroa osakkeelta eli yhteensä 5,9 (3,0) miljoonaa euroa.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 600.000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhtiön omalla vapaalla pääomalla. Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka.

HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

Varsinainen yhtiökokous valitsi 6.4.2011 Peter Hofvenstamin, Göran Jönssonin, Reima Kerttulan ja Heikki Mairinojan jatkamaan hallituksessa. Vesa Kainu ei ollut enää käytettävissä uudelleenvalintaan. Uudeksi jäseneksi valittiin Heikki Hiltunen. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin uudelleen Peter Hofvenstam.

Vuonna 2011 hallitus kokoontui 9 kertaa. Hallituksen jäsenten keskimääräinen osallistumisprosentti kokouksiin oli 100 prosenttia. Hallitukselle maksettiin palkkioita yhteensä 140 (154) tuhatta euroa vuodelta 2011.

Hallitus on suorittanut hallinnointikoodin suosituksen 15 mukaisesti hallituksen jäsenten riippumattomuusarvioinnin suhteessa yhtiöön. Heikki Hiltunen, Reima Kerttula ja Heikki Mairinoja ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista. Peter Hofvenstam on riippumaton yhtiöstä, mutta Nordstjernan AB:n varatoimitusjohtajana hän ei ole riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista. Göran Jönsson on riippumaton merkittävistä osakkeenomistajista, mutta hän ei ole riippumaton yhtiöstä, sillä hän on yhtiön entinen toimitusjohtaja. Hallitus on listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä annetun riippumattomuussuosituksen mukainen.

Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous on nimittänyt yhtiölle osakkeenomistajien nimitystoimikunnan, joka tekee esityksen yhtiökokoukselle seuraavan vuoden hallituksen jäsenistä sekä heidän palkkioistaan. Nimitystoimikuntaan kuuluivat hallituksen puheenjohtaja sekä neljän suurimman osakkeenomistajan valitsemat henkilöt 1.11.2011 omistajaluettelon mukaan. Nimitystoimikuntaan kuuluivat vuonna 2011 Tomas Billing (Nordstjernan AB) puheenjohtajana, Matti Rusanen (Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen), Samuli Sipilä (OP-Rahastoyhtiö Oy), Erkki Myllärniemi (Ulkomarkkinat Oy) ja hallituksen puheenjohtaja Peter Hofvenstam asiantuntijajäsenenä. Toimikunta kokoontui kolme kertaa vuonna 2011.

Vuoden 2011 varsinainen yhtiökokous valitsi KHT-yhteisö Ernst & Young Oy:n päävastuullisena tilintarkastajana KHT Juha Hilmola yhtiön tilintarkastajaksi.

Tilintarkastajille maksettiin palkkiota 173 (206) tuhatta euroa vuonna 2011.

KONSERNISTRATEGIAA TÄSMENNETTIIN

Konsernistrategiaa täsmennettiin syyskuussa 2011. Taloudelliset tavoitteet suhdannekierron aikana säilytettiin ennallaan. Tavoitteena on, että Exel Composites –konsernin keskimääräinen vuosittainen orgaaninen kasvu ylittää toimialan markkinoiden kasvuvauhdin. Kasvu yritysostojen kautta on osa Exel Compositesin strategiaa. Exel Compositesin tavoitteena on saavuttaa vähintään 10 prosentin liikevoitto nettomyynnistä. Exel Composites pyrkii jakamaan vuosittain osinkona vähintään 40 prosenttia nettotuloksesta sikäli kun yhtiön kulloinenkin taloudellinen tilanne ja kasvumahdollisuudet sen sallivat.

MERKITTÄVIMMÄT LÄHIAJAN RISKITEKIJÄT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Merkittävimmät lähiajan liiketoimintariskit koskevat yleistä taloudellista kehitystä, valtiovallan sääntelyä ja mahdollista uutta talouskriisiä euroalueella sekä markkinakysyntää eräissä markkinasegmenteissä. Raaka-aine- ja energiakustannusten nousu ja muut hinnannousut saattavat jatkua edelleen ja vaikuttaa kannattavuuteen negatiivisesti. Mikäli Euroopan komissio tekee päätöksen uudesta kiinalaiseen lasikuituun kohdistuvasta polkumyyntitullista, se saattaa vaikuttaa tulokseen negatiivisesti, jos lasikuidun hinnankorotukset saadaan siirrettyä tuotehintoihin vain osittain. Mikäli tehostamistoimenpiteet Kiinan ja Ison-Britannian yksiköissä eivät tuota tulosta, saattaa sillä olla vaikutusta yhtiön tulokseen. Valuuttakurssivaihteluilla, hintakilpailulla ja vaihtoehtoisilla kilpailevilla materiaaleilla saattaa myös olla negatiivinen tulosvaikutus. Pankkirahoituksen saatavuus ja hinta saattavat vaikuttaa kysyntään edelleen ja näin kasvattaa luottotappioriskiä.

IFRS-RAPORTOINNIN KÄYTTÖÖNOTTO

Kaikkia 31.12.2011 voimassa olleita IFRS-standardeja sekä niihin liittyviä SIC- ja IFRIC –tulkintoja, jotka koskevat Exel Compositesin liiketoimintaa, on sovellettu laadittaessa vuoden 2011 tilinpäätöstä ja vertailutietoja vuodelta 2010. IFRS-standardeilla, joihin Suomen osakeyhtiölaissa sekä siihen liittyvissä säädöksissä viitataan, tarkoitetaan standardeja ja niiden tulkintoja, jotka on otettu käyttöön EU:n säädöksessä (EC) No 1606/2002. Konsernitilinpäätöksen liitetiedot on laadittu myös Suomen kirjanpito- ja osakeyhtiölakien mukaisesti.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Kim Sjödahl nimitettiin tuotekehitysjohtajaksi (Senior Vice President Product and Technology Development) ja Exel Composites Oyj:n johtoryhmän jäseneksi 1.2.2012 alkaen. Hän on koulutukseltaan konetekniikan diplomi-insinööri. Hän on ollut Exel Compositesin palveluksessa vuodesta 1997. Aiemmin hän toimi konsernin Suomen ja Saksan yksiköiden tuotekehitysjohtajana.

NÄKYMÄT VUODELLE 2011

Kysyntä hiljeni vuoden 2011 neljännellä neljänneksellä. Talouden yleiseen kehittymiseen liittyy merkittäviä epävarmuustekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa komposiittituotteiden kysyntään. Markkinoilla vallitsevien olosuhteiden vuoksi näkyvyys on heikko.

HALLITUKSEN ESITYS OSINGONJAOSTA

Exel Compositesin taloudellisiin tavoitteisiin kuuluu jakaa osinkoa vähintään 40 prosenttia tilikauden tuloksesta mikäli yrityksen kasvu ja taloudellinen tilanne eivät muuta edellytä.

Tilikauden lopussa Exel Composites Oyj:n voitonjakokelpoiset varat olivat 22 736 tuhatta euroa, josta tilikauden voitto on 6 832 tuhatta euroa.

Exel Compositesin hallitus esittää yhtiökokoukselle, että vuodelta 2011 maksettaisiin osinkoa 0,50 (0,50) euroa osakkeelta.

Esitys perustuu hallituksen tekemään arvioon konsernin taloudellisesta tilanteesta ja kyvystä vastata sitoumuksiinsa sekä konsernin tulevaisuuden näkymiin ja investointitarpeisiin. Hallitus pitää esitystä osingonjaosta tasapainoisena ottaen huomioon tulevaisuuden näkymät, investointitarpeet ja konsernin olemassa olevat riskit.

Hallitus on päättänyt ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle osingonmaksun täsmäytyspäiväksi 3.4.2012. Mikäli yhtiökokous hyväksyy ehdotuksen, maksetaan osinko osakkaille 12.4.2012.

LYHENNETTY LAAJA KONSERNITULOSLASKELMA, tuhatta euroa

20,8

Tuloverot -459 -578 20,6 -2 852 -2 165 -31,7

17,3

Muut laajan tuloslaskel-man erät:

Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot

42,1

Tilikauden muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen

42,1

Tilikauden laaja tulos yhteensä

Tilikauden tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkeenomistajille

Tilikauden laajan
tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkeenomistajille

Tulos/osake, laimennettu ja laimentama-ton, euroa

LYHENNETTY KONSERNITASE, tuhatta euroa

31.12.2011 31.12.2010 Muutos

VARAT
Pitkäaikaiset varat
Liikearvo 11 939 11 637 302
Muut aineettomat hyödykkeet

Aineelliset hyödykkeet 11 612 10 427 1 185
Laskennalliset verosaamiet 148 1 585 -1 437
Sijoitukset 64 64 0
Pitkäaikaiset varat yhteensä

Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 10 499 9 600 899
Myyntisaamiset ja muut saamiset

Rahat ja pankkisaamiset 9 840 11 606 -1 766
Lyhytaikaiset varat yhteensä

Varat yhteensä 57 047 56 885 162

OMA PÄÄOMA JA VELAT
Oma pääoma
Osakepääoma 2 141 2 141 0
Muut rahastot 30 37 -7
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto

Muuntoerot 4 204 3 311 893
Kertyneet voittovarat 12 309 11 757 552
Tilikauden tulos 7 946 6 772 1 174

Emoyhtiön omistajien oman pääoman osuus

Oma pääoma yhteensä 35 118 32 507 2 611

Pitkäaikaiset velat
Pitkäaikaiset korolliset velat

-2 116
Pitkäaikaiset korottomat velat 392 362 30
Laskennallinen verovelka 539 549 -10

Lyhytaikaiset velat
Lyhytaikaiset korolliset velat

Ostovelat ja muut korottomat velat

Velat yhteensä 21 928 24 378 -2 450

Oma pääoma ja velat yhteensä

LASKELMA OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA, tuhatta euroa

Investointien nettorahavirrat
Hankitut liiketoiminnot 0 0 0
Myydyt liiketoiminnot 0 0 0
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin
-3 208

Kiinteistökiinnitykset 2 783 2 783
Yrityskiinnitykset 12 500 12 500

Leasingvastuut

-  alle yhden vuoden sisällä erääntyvät

-  1-5 vuoden sisällä erääntyvät

- laimentamaton, keskimäärin 11 897 11 897 0,0
 - laimennettu, keskimäärin 11 897 11 897 0,0

Henkilöstö keskimäärin 428 404 5,9

Tilinpäätös on tarkastettu ja tilintarkastuskertomus on annettu.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS

Exel Compositesin varsinainen yhtiökokous pidetään torstaina 29.3.2012 klo 10.30 alkaen Kansallissalissa osoitteessa Aleksanterinkatu 44, Helsinki.

TALOUDELLISET TIEDOTTEET VUONNA 2012

Vuoden 2011 vuosikertomus julkaistaan yhtiön verkkopalvelussa torstaina 8.3.2012 osoitteessa www.exelcomposites.com.

Vuoden 2012 osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta julkaistaan 4.5.2012, tammi-kesäkuulta 25.7.2012 ja tammi-syyskuulta 26.10.2012.

TIEDOTUSTILAISUUS

Exel Composites järjestää tänään perjantaina 17.2.2012 tilinpäätöstä käsittelevän tiedotustilaisuuden analyytikoille ja lehdistölle kello 12.30 Scandic Hotel Simonkentän Tapiola-kabinetissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki.

TULEVAISUUTTA KOSKEVAT ARVIOT

Tähän tiedotteeseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneisiin asioihin liittyvät kannanotot ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi yleisestä talouskehityksestä ja markkinatilanteesta esitetyt näkemykset. Myös yhtiön kasvua, kehitystä ja kannattavuutta koskevat odotukset ja lausumat sisältävät tulevaisuuteen liittyviä arvioita. Tässä yhteydessä käytetään esimerkiksi sanoja odottaa, arvioida ja ennakoida.

Esitetyt arviot ja lausumat perustuvat tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin sekä tällä hetkellä tiedossa oleviin seikkoihin. Ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä joiden toteutuessa yhtiön tulokset voivat poiketa huomattavasti odotuksista.

Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa
todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Exel Composites ei sitoudu päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen lainmukainen velvollisuus.

Vantaalla 17.2.2012

Exel Composites Oyj              Vesa Korpimies

Hallitus                         toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja Vesa Korpimies, Exel Composites Oyj,

puh. 050 590 6754 tai email vesa.korpimies@exelcomposites.com

Talous- ja hallintojohtaja Ilkka Silvanto, Exel Composites Oyj,

puh. 050 598 9553 tai email ilkka.silvanto@exelcomposites.com

NASDAQ OMX Helsinki Oy
www.exelcomposites.com

EXEL COMPOSITES LYHYESTI

Exel Composites (www.exelcomposites.com) on teknologiayhtiö, joka suunnittelee, valmistaa ja markkinoi komposiittisia profiileja ja putkia teollisiin sovelluksiin. Konserni on maailman johtava komposiittiprofiilien valmistaja ja se keskittyy toiminnassaan kasvaviin, kapeisiin markkinasegmentteihin.

Liiketoiminnan perustana on itse kehitetty komposiittiteknologia, siihen perustuva tuotteisto ja valittujen markkinasegmenttien hallinta vahvalla laatu- ja tuotemerkki-imagolla. Jatkuva uusien sovelluskohteiden etsiminen ja tuotekehitys yhteistyössä asiakkaiden kanssa mahdollistavat yrityksen kasvun. Henkilöstön osaaminen ja korkea teknologian taso ovat avainasemassa Exel Compositesin toiminnassa.

Yhtiön osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n listalla Small Cap –ryhmässä.