Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2011

Svagare resultat men starkt kassaflöde och höjd utdelning

OKTOBER - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

- Nettoomsättningen ökade 5% till 10,0 (9,5) MSEK.

- Rörelseresultatet minskade 21% till 1,0 (1,3) MSEK.

- Rörelsemarginalen minskade till 10,2% (13,8).

- Resultat efter skatt minskade 27% till 0,7 (0,9)    MSEK.

- Resultat per aktie minskade 27% till 0,03 (0,05) SEK.

- Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 4,0 (1,7) MSEK.

JANUARI - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

- Nettoomsättningen ökade 10% till 40,2 (36,6) MSEK.

- Rörelseresultatet minskade 17% till 6,0 (7,2) MSEK.

- Rörelsemarginalen minskade till 14,9% (19,8).

- Resultat efter skatt minskade 16% till 4,4 (5,2) MSEK.

- Resultat per aktie minskade 16% till 0,22 (0,26) SEK.

- Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade 121% till 6,4 (3,0) MSEK.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2011

I oktober lanserades CV-sök, en ny produkt som förväntas öka andelen repetitiva intäkter och dessutom öka kundnyttan.

Det tyska dotterbolaget NetJobs Germany GmbH startade sin verksamhet under perioden.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalet 2011

Den 1 januari tillträdde Hristos Kitsos som VD efter Frank Ljungstedt. Hristos kom närmast ifrån positionen som vice VD i NetJobs.

Utdelning

Sett till bolagets starka balansräkning föreslår styrelsen en utdelning om 0,30 SEK (0,18) per aktie vilket motsvarar 136% av resultatet efter skatt och en direktavkastning om 14% mätt på aktiekursen per 31 december 2011.

Utfall 2011

För 2011 hade bolaget förväntat sig en betydande resultattillväxt per aktie som uteblev då resultat per aktie minskade med 16%.

Utsikter 2012

NetJobs övergripande finansiella mål är en ökning av resultat per aktie om minst 20% per år, vilket bolaget förväntar sig 2012.

VD-kommentar

Under fjärde kvartalet ökade omsättningen 5% och rörelseresultatet minskade med 21% delvis påverkat av engångskostnader vid uppstarten av vårt tyska dotterbolag och säljkontor i Berlin. Omsättningen för helåret ökade 10% till 40 miljoner SEK – rörelseresultatet minskade med 17% till 6 miljoner SEK.

Positivt för både kvartalet och helåret är att bolagets kassaflöde har ökat väsentligt och ställningen i likvida medel är stark. Detta möjliggör en betydande höjd utdelning till 0,30 SEK per aktie.

Som ny VD på NetJobs ser jag fram emot att tillsammans med alla medarbetare jobba hårt för att genomföra vår handlingsplan under 2012 och ta steg mot vår finansiella plan VISION2013.

VD, Hristos Kitsos

NetJobs är ledande i norra Europa inom nischade jobbsajter med 35 nischade jobbsajter och 5 generella jobbsajter i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland med mer än 430 000 unika besökare per månad (Google Analytics Januari 2012). Våra nischade jobbsajter fungerar som marknadsplatser på Internet där arbetsgivare hittar och rekryterar framtida medarbetare, och där arbetstagare hittar attraktiva jobb och information om deras framtida karriär. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank.

NetJobs vision är att vara #1 i världen inom nischade jobbsajter.