Nyt studie med Bavarian Nordics cancervaccine PROSTVAC® viser markant forlænget levetid

Kvistgård, Danmark, 23. februar 2012 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at det amerikanske medicinske tidsskrift The Lancet Oncology netop har publiceret en artikel med resultater fra et nyligt afsluttet, ikke-randomiseret fase 1 forsøg med cancervaccinen PROSTVAC® i kombination med en anden immunterapi, ipilimumab. Studiet er et af flere kombinationsstudier med PROSTVAC®, som udføres og finansieres af det amerikanske National Cancer Institute (NCI). 30 patienter med fremskreden, uhelbredelig prostatacancer deltog i studiet, der viste en median overlevelse på 34,4 måneder, hvilket indikerer, at der kan opnås en øget effekt af PROSTVAC® ved kombinationsbehandling med anden immunterapi.

Ifølge Dr. James L. Gulley fra NCI, der er i spidsen for studiet, giver resultatet - uanset den lille gruppe af deltagende patienter - begrundet håb om, at den generelle overlevelse kan forlænges ved behandling med både PROSTVAC® og ipilimumab - en immunterapi, der i 2011 blev godkendt til behandling af modermærkecancer, og som også har vist anvendelse i andre cancertyper.

- Behandling med PROSTVAC® alene har i et tidligere, større fase 2 forsøg vist en længere median overlevelse hos patienter med fremskreden prostatacancer. Med disse resultater i ryggen har vi nu sendt PROSTVAC® i de afgørende fase 3 forsøg. De nye resultater, hvor PROSTVAC® kombineres med ipilimumab er særdeles opmuntrende og giver håb om et endnu større potentiale - og en særdeles effektiv og sikker behandling af patienterne, siger Anders Hedegaard, administrerende direktør i Bavarian Nordic.

Asger Aamund
Bestyrelsesformand

Anders Hedegaard, administrerende direktør. Telefon +45 23 20 30 64

Om PROSTVAC®
PROSTVAC® er en prime-boost vaccine, der sekventielt kombinerer to forskellige poxvira (vaccinia og fowlpox). Vaccinen administreres subkutant og fremkalder et specifikt og rettet immunrespons, som angriber prostatacancerceller. Traditionel kemoterapi, som i dag anvendes til behandling af prostatacancer, medfører begrænsede overlevelsesrater og er ofte forbundet med en række alvorlige bivirkninger. I modsætning hertil har PROSTVAC® potentialet til at forlænge overlevelsen med minimale bivirkninger.

Om fase 3 forsøget (PROSPECT)
Det globale, randomiserede, dobbeltblindede placebokontrollerede fase 3 studie (PROSPECT) forventes at indrullere omkring 1.200 patienter. For yderligere information om forsøget, besøg www.continueyourfight.com

Om Bavarian Nordic
Bavarian Nordic er et vaccine-fokuseret biotekselskab, der udvikler og producerer innovative vacciner til forebyggelse og behandling af livstruende sygdomme, hvor der er et stort udækket medicinsk behov. Selskabets pipeline fokuserer på cancer og infektionssygdomme, og indeholder ti udviklingsprogrammer. Inden for cancer er selskabets førende program PROSTVAC®, en vaccine til behandling af fremskreden prostatacancer, og som er i fase 3 udvikling. Vaccinen, der udvikles i samarbejde med National Cancer Institute, er i kliniske fase 1 og fase 2 forsøg afprøvet i næsten 600 patienter. Inden for infektionssygdomme er det førende program IMVAMUNE®, en tredjegenerations koppevaccine, der udvikles og leveres til det amerikanske nationale beredskabslager under en kontrakt med de amerikanske myndigheder. For yderligere information, besøg www.bavarian-nordic.com.

Udsagn om fremtiden
Denne meddelelse indeholder udsagn om fremtiden ("forward-looking statements"), som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte udsagn om fremtiden. Udsagn om fremtiden inkluderer udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov.

201201dk