Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen: En ole käytettävissä Ilmarisen hallintoneuvoston jäseneksi

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen on tänään ilmoittanut Ilmarisen vaalivaliokunnalle, ettei hän ole käytettävissä Ilmarisen hallintoneuvoston jäseneksi, kun Ilmarisen yhtiökokous 17.4.2012 valitsee hallintoneuvoston seuraavalle toimikaudelle.

- Nyt käytävä keskustelu yhtiöiden välisistä sidonnaisuuksista on selvästi osoittanut, että meidän on lisättävä avoimuutta yhteistyösuhteista viestittäessä. Se on myös osoittanut, että yhteistyötä tekevien yhtiöiden on syytä osoittaa erityistä varovaisuutta hallintoelinedustuksia miettiessään. Siksi katson parhaaksi, etten ole käytettävissä Ilmarisen hallintoneuvoston jäseniä valittaessa. Menneen viikon kokemukset ovat osoittaneet, että sinänsä prosessien mukaan oikeat ratkaisut eivät välttämättä ole viisaita. Näistä kokemuksista otamme opiksemme, toteaa Mika Vehviläinen.

- Olen myös pahoillani siitä, miten asuntojärjestelyni vaikuttavat Finnairin maineeseen ja meistä käytävään keskusteluun. Jos nyt olisin päätösten edessä, toimisin toisin.

Finnair toimittaa tänään ministeri Hautalalle hänen edellyttämänsä yhteenvedon sen ja Ilmarisen keskinäisistä sidoksista. Finnair on myös tarkistamassa eettisiä ohjeitaan ministerin ehdotuksen mukaan niin, että ne entistäkin paremmin tarjoavat ohjenuoran erilaisiin pulmatilanteisiin.

Lisätietoja:
Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen, p. 09 818 4028