Investeringsforeningen Nordea Invest Specials årsrapport 2011

Bestyrelsen for Investeringsforeningen Nordea Invest Special har på sit møde den 24. februar 2012 godkendt foreningens årsrapport for 2011 og indstiller den til behandling på generalforsamlingen den 29. marts 2012.

Udviklingen i foreningen
Foreningens samlede resultat blev minus 243,1 mio. kr. Den forvaltede formue var uforandret på 2,1 mia. kr. ved udgangen af 2011. Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der udbetales 137,6 mio. kr. i udbytte.

Stigende global usikkerhed i 2011
Ved indgangen til 2011 befandt den globale økonomi sig i et opsving, dog med store forskelle i væksten mellem de enkelte lande og regioner. Gennem 2011 blev opsvinget udfordret blandt andet som følge af statsgældskrisen i Europa, politisk uenighed i USA omkring landets budgetmæssige udfordringer, begivenhederne i Japan som følge af jordskælvet og tsunamien samt den folkelige opstand i en række lande i Mellemøsten. Denne usikkerhed medførte specielt i 2. halvår 2011 kraftig volatilitet på de finansielle markeder og resulterede i et samlet fald på de globale aktiemarkeder i 2011.

Udviklingen i aktieafdelingerne
Nordea Invest Specials aktieafdelinger blev påvirket negativt af den stigende usikkerhed i specielt 2. halvår 2011, som resulterede i kursfald på stort set alle globale aktiemarkeder. Nordea Invest Special Danske aktier fokus faldt 20,1 pct. Nordea Invest Special Europæiske aktier fokus faldt 17,7 pct.

Udviklingen i obligationsafdelingerne
Nordea Invest Special Formueforvaltning obligationer steg 5,6 pct. i 2011, da afdelingens investeringer nød godt af den høje tillid til dansk økonomi. Nordea Invest Special European High Yield Bonds faldt derimod 5,2 pct. Afdelingen blev påvirket af nogle af de samme usikkerhedsfaktorer, som ramte aktiemarkederne i 2011.

Årsrapporten for 2011 er tilgængelig på www.nordeainvest.dk
Årsrapporten for 2011 kan fra den 24. februar 2012 bestilles hos Nordea Invest eller downloades på www.nordeainvest.dk.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til administrerende direktør Malene Ehrenskjöld på telefon 33 36 06 00.

Nordea Invest

Lars Eskesen                                                             Malene Ehrenskjöld
Bestyrelsesformand                                                   Adm. direktør