Investeringsinstitutforeningen Nordea Invests årsrapport 2011

Bestyrelsen for Investeringsinstitutforeningen Nordea Invest har på sit møde den 24. februar 2012 godkendt foreningens årsrapport for 2011 og indstiller den til behandling på generalforsamlingen den 28. marts 2012.

Udviklingen i foreningen
Foreningens samlede resultat blev på minus 53,0 mio. kr. Den forvaltede formue var 963 mio. kr. ved udgangen af 2011 mod 1,66 mia. kr. ved udgangen af året før. Foreningens afdelinger er akkumulerende, og årets underskud fratrækkes formuen.

Stigende global usikkerhed i 2011
Ved indgangen til 2011 befandt den globale økonomi sig i et opsving, dog med store forskelle i væksten mellem de enkelte lande og regioner. Gennem 2011 blev opsvinget udfordret blandt andet som følge af statsgældskrisen i Europa, politisk uenighed i USA omkring landets budgetmæssige udfordringer, begivenhederne i Japan som følge af jordskælvet og tsunamien samt den folkelige opstand i en række lande i Mellemøsten. Denne usikkerhed medførte specielt i 2. halvår 2011 kraftig volatilitet på de finansielle markeder og resulterede i et samlet fald på de globale aktiemarkeder i 2011.

Udviklingen i afdelingerne
Afdelingerne i Investeringsinstitutforeningen Nordea Invest blev i 2011 påvirket af en positiv udvikling på obligationsmarkederne, mens en negativ udvikling på aktiemarkederne trak ned. Nordea Invest Aktiv Portefølje 1 til 4 faldt således mellem 2,6 og 6,6 pct. med de største fald i de afdelinger, som havde den største andel af formuen placeret i aktier.

Årsrapporten for 2011 er tilgængelig på www.nordeainvest.dk
Årsrapporten for 2011 kan fra den 24. februar 2012 bestilles hos Nordea Invest eller downloades på www.nordeainvest.dk.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til administrerende direktør Malene Ehrenskjöld på telefon 33 36 06 00.

Nordea Invest

Lars Eskesen                                                             Malene Ehrenskjöld
Bestyrelsesformand                                                   Adm. direktør