YHTIÖKOKOUSKUTSU

RAMIRENT OYJ YHTIÖTIEDOTE 2.3.2012

Vantaa, 2012-03-02 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

YHTIÖKOKOUSKUTSU

Ramirent Oyj:n osakkeenomistajat kutsutaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, joka pidetään keskiviikkona 28. maaliskuuta 2012 kello 16:30 Scandic Marina Congress Centerin Fennia II-kokoustilassa, osoitteessa Katajanokanlaituri 6, 00160 Helsinki. Kokoukseen ilmoittautuneiden vastaanotta­minen ja äänestyslippujen jakaminen aloitetaan kello 15:30.

A. Yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat ja niiden käsittelyjärjestys

1. Kokouksen avaaminen

2. Kokouksen järjestäytyminen

3. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskun valvojien valitseminen

4. Kokouksen laillisuuden toteaminen

5. Läsnä olevien toteaminen ja ääniluettelon vahvistaminen

6. Vuoden 2011 tilinpäätöksen, konsernitilinpäätöksen, toimintakertomuksen ja tilintarkastuskertomuksen esittäminen

Yhtiön toimitusjohtajan katsaus

7. Tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vahvistaminen

8. Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen

Hallitus on päättänyt ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 0,28 euroa osaketta kohti 31.12.2011 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingonjaon täsmäytyspäivänä 2.4.2012 merkittynä Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus ehdottaa, että osinko maksetaan 11.4.2012.

9. Vastuuvapaudesta päättäminen hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle

10. Hallituksen jäsenten palkkioista päättäminen

Yhtiön osakkeenomistajat Nordstjernan AB ja Oy Julius Tallberg Ab, jotka edustavat yhteensä noin 40 prosenttia yhtiön osakkeiden tuottamasta äänivallasta, ovat ilmoittaneet yhtiölle ehdotta­vansa varsinaisessa yhtiökokouksessa, että hallituksen jäsenten palkkiot olisivat seuraavat: hallituksen puheenjohtajalle 3.000 euroa/kk (viime kaudella 3.000 euroa/kk) ja lisäksi maksettaisiin 1.500 euron (viime kaudella 1.500 euroa) suuruinen palkkio osallistumisesta hallituksen ja valiokuntien kokouksiin sekä muista vastaavista hallitustehtävistä, hallituksen varapuheenjohtajalle 2.500 euroa/kk (viime kaudella 2.500 euroa/kk) ja lisäksi maksettaisiin 1.300 euron (viime kaudella 1.300 euroa) suuruinen palkkio osallistumisesta hallituksen ja valiokuntien kokouksiin sekä muista vastaavista hallitustehtävistä ja muille hallituksen jäsenille 2.250 euroa/kk (viime kaudella 1.700 euroa/kk) ja lisäksi maksettaisiin 1.000 euron (viime kaudella 1.000 euroa) suuruinen palkkio osallistumisesta hallituksen ja valiokuntien kokouksiin sekä muista vastaavista hallitustehtävistä. Lisäksi hallitustyöskentelystä aiheutuvat matkakulut ja muut kulut korvataan yhtiön vakiintuneen käytännön ja matkustussäännön mukaisesti.

11. Hallituksen jäsenten lukumäärästä päättäminen

Yhtiön yllä mainitut osakkeenomistajat ovat ilmoittaneet yhtiölle ehdottavansa varsinaisessa yhtiökokouksessa, että hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettaisiin seitsemän (7) ja että varajäseniä ei valittaisi.

12. Hallituksen jäsenten valitseminen

Yhtiön yllä mainitut osakkeenomistajat ovat lisäksi ilmoittaneet yhtiölle ehdotta­vansa varsinaisessa yhtiökokouksessa, että hallituksen jäseniksi valitaan uudel­leen Kaj-Gustaf Bergh, Johan Ek, Peter Hofvenstam, Erkki Norvio, Susanna Renlund ja Gry Hege Sølsnes toimikaudeksi, joka päättyy valintaa ensiksi seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

Lisäksi edellä mainitut osakkeenomistajat ovat ilmoittaneet ehdottavansa varsinaisessa yhtiökokouksessa, että hallituksen uudeksi jäseneksi samalle toimikaudelle valitaan Kevin Appleton.

Kevin Appleton on toiminut 20 vuotta keskeisissä johtotehtävissä, viimeksi Lavendon Group Plc:n toimitusjohtaja (2002-2011); Constructor Dexion toimitusjohtaja (2000-2001); FedEx Logistics/ Caliber Logisticsin toimitusjohtaja & VP Europe (1993-1999); ja NFC Plc:n markkinointipäällikkö sekä sittemmin myynti- ja markkinointijohtaja (1986-1993). Hän on suorittanut Bachelor of Arts -tutkinnon Nottinghamin yliopistossa. Hän on European Rental Associationin hallintoneuvoston jäsen.

Ramirent Oyj:n hallitukseen ehdotetut henkilöt esitellään yhtiön kotisivulla www.ramirent.com/agm. Ehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa tehtävään.

13. Tilintarkastajan palkkiosta päättäminen

Hallitus ehdottaa, että tilintarkastajan palkkio päätettäisiin maksaa yhtiön hyväksymän laskun mukaisesti.

14. Tilintarkastajien lukumäärästä päättäminen ja tilintarkastajan valitseminen

Hallitus ehdottaa, että yhtiölle valitaan yksi (1) tilintarkastaja ja että PricewaterhouseCoopers Oy (”PWC”) valitaan uudelleen tilintarkastajaksi toimikaudelle, joka jatkuu seuraa­van varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka. PWC on nimennyt päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Ylva Erikssonin. Ehdotettu tilintarkastaja on antanut suostumuksen valinnalleen.

15. Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Hallitus ehdottaa, että varsinainen yhtiökokous päättäisi valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta seuraavin ehdoin:

Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään enintään 10.869.732 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta. Valtuutus käsittää myös oikeuden ottaa pantiksi yhtiön omia osakkeita.

Valtuutuksen nojalla hankittavien ja yhtiön pantiksi ottamien omien osakkeiden yhteenlaskettu lukumäärä ei saa ylittää yhtä kymmenesosaa (1/10) yhtiön kaikista osakkeista.

Osakkeet voidaan hankkia muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintahetken mark­kinahintaan julkisessa kaupankäynnissä NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Omien osakkeiden suunnatun hankkimisen edellytyksenä on, että siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Osakkeet hankitaan ja maksetaan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen mukaisesti.

Osakkeet voidaan hankkia käytettäväksi vastikkeena mahdollisissa yrityshankinnoissa tai muissa yhtiön liiketoimintaan kuuluvissa järjestelyissä, investointien rahoitta­miseksi, osana yhtiön kannustinohjelmaa taikka yhtiöllä pidettäväksi, muutoin edelleen luovutettavaksi tai mitätöitäväksi.

Hallitus päättää kaikista muista omien osakkeiden hankkimiseen liittyvistä ehdoista.

Hankkimisvaltuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen asti ja se kumoaa varsinaisen yhtiökokouksen 7.4.2011 antaman omien osakkeiden hankkimisvaltuutuksen.

16. Kokouksen päättäminen

B. Yhtiökokousasiakirjat

Varsinaisen yhtiökokouksen asialistalla olevat päätösehdotukset sekä tämä kokouskutsu ovat saatavilla Ramirent Oyj:n Internet-sivuilla osoitteessa www.ramirent.com/agm. Ramirent Oyj:n vuosikertomus, joka sisältää yhtiön tilinpäätöksen, konsernitilinpäätöksen, toimintakertomuksen ja tilintarkastuskertomuksen, on saatavilla mainituilla Internet-sivuilla 2.3.2012. Edellä mainitut asiakirjat ovat myös saatavilla yhtiökokouksessa. Yhtiökokouksen pöytäkirja on osakkeenomistajien nähtävillä edellä mainituilla Internet-sivuilla 11.4.2012.

C. Ohjeita varsinaiseen yhtiökokoukseen osallistujille

1. Osakasluetteloon merkitty osakkeenomistaja

Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on osakkeenomistajalla, joka on perjantaina 16.3.2012 rekisteröity Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osakkeenomistaja, jonka osakkeet on merkitty hänen henkilökohtaiselle suomalaiselle arvo-osuustililleen, on rekisteröity yhtiön osakasluetteloon.

Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on myös osakkeenomistajalla, joka on perjantaina 16.3.2012 rekisteröity Euroclear Sweden AB:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osakkeenomistajan, jonka osakkeet on rekisteröity ruotsalaisen Euroclear Sweden AB:n pitämään osakasluetteloon, tulee ottaa yhteyttä Euroclear Sweden AB:hen ja pyytää omistuksensa tilapäistä rekisteröintiä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon, jotta hänellä olisi oikeus osallistua varsinaiseen yhtiö­kokoukseen. Pyyntö Euroclear Sweden AB:lle tulee tehdä kirjallisesti erityistä lomaketta käyttäen viimeistään 19.3.2012. Lomakkeita on saatavilla Ramirent Oyj:stä pyynnöstä (ota ystävällisesti yhteyttä Annika Nikkilään joko sähköpostitse annika.nikkila@ramirent.com tai puhelimitse +358 (0) 20 750 2866) tai Internetistä Ramirent Oyj:n kotisivuilta, www.ramirent.com/agm.

Osakkeenomistajan, joka haluaa osallistua yhtiökokoukseen, tulee ilmoittautua yhtiölle viimeistään 23.3.2012 klo 10:00. Ilmoittautuminen voi tapahtua:

a) Internet-sivujen kautta osoitteessa www.ramirent.com/agm; tai

b) puhelimitse numeroon +358 (0)20 750 2851 maanantaista perjantaihin klo 8:00–16:00; tai

c) telefaksilla numeroon +358 (0)20 750 2850; tai

d) kirjeitse osoitteeseen Ramirent Oyj, PL 116, 01511 Vantaa. Kirjeitse ilmoittauduttaessa kirjeen on oltava perillä ennen ilmoittautumisajan päät­tymistä.

Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa osakkeenomistajan nimi, henkilötunnus/Y-tunnus, osoite, puhelinnumero sekä mahdollisen avustajan tai asiamiehen nimi ja asiamiehen henkilötunnus. Osakkeenomistajien Ramirent Oyj:lle luovuttamia henkilötietoja käytetään vain yhtiökokouksen ja siihen liittyvien tarpeellisten rekisteröintien käsittelyn yhteydessä.

2. Hallintarekisteröidyn osakkeen omistaja

Hallintarekisteröityjen osakkeiden omistajalla on oikeus osallistua yhtiökokoukseen niiden osakkeiden nojalla, joiden perusteella hänellä olisi oikeus olla merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon yhtiökokouksen täsmäytyspäivänä 16.3.2012. Osallistuminen edellyttää lisäksi, että osakkeenomistaja on näiden osakkeiden nojalla tilapäisesti merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään osakasluetteloon viimeistään 23.3.2012 klo 10:00 mennessä. Hallintarekisteriin merkittyjen osakkeiden osalta tämä katsotaan ilmoittautumiseksi varsinaiseen yhtiökokoukseen.

Hallintarekisteröidyn osakkeen omistajaa kehotetaan pyytämään hyvissä ajoin omaisuudenhoitajaltaan tarvittavat ohjeet koskien tilapäistä rekisteröitymistä osakasluetteloon, valtakirjojen antamista ja ilmoittautumista varsinaiseen yhtiökokoukseen. Omaisuudenhoitajan tilinhoitajayhteisön tulee ilmoittaa hallintarekisteröidyn osakkeen omistaja, joka haluaa osallistua varsinaiseen yhtiökokoukseen, merkittäväksi tilapäisesti yhtiön osakasluetteloon viimeistään edellä mainittuun ajankohtaan mennessä.

3. Asiamiehen käyttäminen ja valtakirjat

Osakkeenomistaja saa osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää siellä oikeuksiaan asiamiehen välityksellä.

Osakkeenomistajan asiamiehen on esitettävä päivätty valtakirja, tai hänen on muuten luotettavalla tavalla osoitettava olevansa oikeutettu edustamaan osakkeenomistajaa. Mikäli osakkeenomistaja osallistuu yhtiökokoukseen usean asiamiehen välityksellä, jotka edustavat osakkeenomistajaa eri arvopaperitileillä olevilla osakkeilla, on ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitettava osakkeet joiden perusteella kukin asiamies edustaa osakkeenomistajaa.

Valtakirjat pyydetään toimittamaan alkuperäisinä osoitteeseen Ramirent Oyj, PL 116, 01511 Vantaa ennen 23.3.2012.

4. Muut asiat

Yhtiökokouksessa läsnä olevalla osakkeenomistajalla on yhtiökokouksessa osake­yhtiölain 5 luvun 25 §:n mukainen kyselyoikeus kokouksessa käsiteltävistä asioista.

Ramirent Oyj:llä on kokouskutsun päivänä yhteensä 108.697.328 osaketta ja ääntä.

Vantaa 2.3.2012

RAMIRENT OYJ