Stora Enso mukana toteuttamassa ainutlaatuista puupienkerrostaloaluetta Joensuuhun

Helsinki, Suomi, 2012-03-21 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Stora Enso on mukana toteuttamassa yhtä Suomen merkittävintä puukerrostaloaluetta Joensuuhun. Aivan keskustan läheisyyteen rakennettavien kuuden pienkerrostalon rakenneratkaisu perustuu täysin Stora Enson CLT-pohjaiseen Urban MultiStorey -konseptiin. Kaikki talot tulevat olemaan lähes täysin passiivitasoisia ja talotekniikassa pyritään nollatason energiaratkaisuihin.

”Joensuun Elli on iso askel matkallemme kohti uudenlaista rakentamisen kulttuuria Suomessa. Ennen kaikkea kohde on osoitus puupohjaisten ratkaisujemme erinomaisesta kilpailukyvystä perinteisiin rakennusmateriaaleihin verrattuna. CLT ei mahdollista ainoastaan alhaisemmat rakennusaikaiset hiilidioksidipäästöt ja erinomaisen energiatehokkuuden vaan osoittautui runkojen kilpailutusvaiheessa paremman muunneltavuuden ja muita rakennusmateriaaleja nopeamman rakennusajan myötä edullisimmaksi vaihtoehdoksi”, toteaa Stora Enso Building and Living –liiketoiminta-alueen rakentamisen ratkaisujen aluejohtaja Janne Manninen.

Joensuun Opiskelija-asunnot Oy:n rakennuttamaan Joensuun Elliin tulee lähes 100 opiskelija-asuntoa. Kaksikerroksisten talojen rakennustyöt alkavat tänä kesänä ja ensimmäiset asukkaat taloihin muuttavat kesällä 2013.

”CLT-pohjaisilla rakenneratkaisuillamme on toteutettu viime vuosina jo lähes 2000 taloa ympäri Eurooppaa, ja nyt läpimurto on nähtävissä myös kotimaassa. Joensuun Elli ja Jyväskylään yhteistyössä Lakean kanssa toteutettava Puukuokka ovat tärkeitä päänavauksissa nimenomaan perus asuinrakentamisessa ja lisää uusista hankkeista niin asuin- kuin liikerakentamiseen kuullaan varmasti kevään aikana”, lupaa Manninen.

Lisätietoja:
Janne Manninen, aluejohtaja, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21742
Matti Sinivirta, projektipäällikkö, Rakentamisen ratkaisut, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21707
Päivi Kauhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Stora Enso Building and Living, p. 02046 21292

www.storaenso.com
www.storaenso.com/buildingandliving

Stora Enso Building and Living tarjoaa puuperäisiä tuotteita, ratkaisuja ja innovaatioita rakennus- ja sisustusalojen tarpeisiin sekä kiinteitä biopolttoaineita energiasektorille. Stora Enso Building and Living –liiketoiminta-alueen liikevaihto vuonna 2011 oli noin 1,7 miljardia euroa ja sen palveluksessa on 4 400 henkilöä 23:ssä Euroopan tuotantolaitoksessa sekä myynti- ja jakelutoiminnoissa ympäri maailman.

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa.

STORA ENSO OYJ