Motiverat yttrande beträffande valberedningen för INVISIO Communications ABs förslag till styrelse vid årsstämman den 20 april 2012

Motiverat yttrande beträffande valberedningen för INVISIO Communications ABs förslag till styrelse vid årsstämman den 20 april 2012 Bakgrund

I enlighet med beslut på INVISIO Communications ABs årsstämma 2011, har en valberedning formerats bestående av Ramsay Brufer (Alecta), Björn Franzon (Swedbank Robur fonder), Lage Jonason samt bolagets styrelseordförande Lars Röckert. Lage Jonason har utsetts till ordförande i valberedningen.

Valberedningens förslag till styrelse

Valberedningen föreslår följande:

• Fem ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.
  • Omval av styrelseledamöterna Anders Persson, Lars Röckert, Jan Samuelsson och Mats Warstedt
  • Nyval av Lage Jonason som styrelseledamot

Motiverat yttrande

För att bedöma de krav som kommer att ställas på styrelsen till följd av INVISIO Communications AB läge och framtida inriktning har valberedningen diskuterat styrelsens storlek och sammansättning. Som underlag för sitt arbete har valberedningen bland annat intervjuat styrelsens ledamöter samt tagit del av styrelseordförandens redogörelse för bolagets verksamhet, mål och strategier.

Valberedningen har i sin utvärdering noterat att styrelseledamöterna visat stort engagemang och att styrelsearbetet har fungerat väl. Valberedningen har i sina överväganden studerat styrelsens behov av mångsidighet och bredd. Valberedningen har gjort bedömningen att bolagets strategi och affärsmodell synes ändamålsenliga och att bolaget har ett fullgott kommersiellt erbjudande.

Valberedningens förslag till styrelse representerar ett tekniskt, kommersiellt, ekonomiskt kunnande och kunskap inom företagsutveckling samt med nyval av Lage Jonason tillförs styrelsen ett tydligt ägarperspektiv.

Lage Jonason, 60 år, är sedan lång tid en av bolagets enskilt största aktieägare. Han har varit verksam inom aktiemarknaden i mer än 30 år, och har haft VD-uppdrag liksom en rad styrelseuppdrag i både större och mindre bolag.

Lage Jonason är beroende i förhållande till större aktieägare och oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledning.

Förslaget till styrelsesammansättning i INVISIO Communications AB uppfyller Svensk kod för bolagsstyrnings krav med avseende på oberoende ledamöter.

Mars 2012

Valberedningen i INVISIO Communications AB