Finnair Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

FINNAIR OYJ        PÖRSSITIEDOTE       28.3.2012       KLO 18.00

Finnair Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin tänään 28.3.2012 Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilikauden 2011 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden yhtiön hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksu

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti olla maksamatta osinkoa.

Hallituksen kokoonpano

Yhtiökokous hyväksyi osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen ja vahvisti hallituksen jäsenmääräksi seitsemän (7). Maija-Liisa Friman, Klaus W. Heinemann, Jussi Itävuori, Merja Karhapää, Harri Kerminen, Gunvor Kronman ja Harri Sailas valittiin hallituksen jäseniksi toimikaudeksi, joka päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Yhtiökokous valitsi hallituksen puheenjohtajaksi Harri Sailaksen.

Hallituksen palkkiot

Yhtiökokouksen päätöksellä hallituksen jäsenille maksetaan vuosipalkkio seuraavasti: 61 200 euroa hallituksen puheenjohtajalle, 32 400 euroa varapuheenjohtajalle sekä 30 000 euroa muille hallituksen jäsenille. Lisäksi hallituksen ja sen valiokuntien kokouksiin osallistumisesta maksetaan hallituksen jäsenille kokouspalkkiona 600 euroa Suomessa asuvalle jäsenelle ja 1 200 euroa ulkomailla asuvalle jäsenelle kultakin hallituksen tai sen valiokunnan kokoukselta.

Tilintarkastajan valinta ja palkkioista päättäminen

Yhtiökokous vahvisti, että KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy jatkaa tilintarkastajana. KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy on ilmoittanut, että päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Mikko Nieminen. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio tilintarkastajan kohtuullisen laskun mukaan.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta seuraavasti:

Hankittavien ja/tai pantiksi otettavien omien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 5 000 000 osaketta, mikä vastaa noin 3,9 prosenttia yhtiön kokonaisosakemäärästä. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla. Omia osakkeita voidaan hankkia hankintapäivänä julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Hallitus päättää, miten omia osakkeita hankitaan ja/tai otetaan pantiksi. Hankinnassa voidaan käyttää muun ohessa johdannaisia. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen).

Valtuutus on voimassa 18 kuukautta yhtiökokouksen päätöksestä lukien.

Osakkeenomistajan ehdotus nimitystoimikunnan asettamiseksi

Suomen valtiota edustavan valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston ehdotuksen mukaisesti yhtiökokous päätti asettaa nimitystoimikunnan valmistelemaan hallituksen jäseniä ja hallituspalkkioita koskevat ehdotukset seuraavalle, vuoden 2013 varsinaiselle yhtiökokoukselle.

Nimitystoimikuntaan valitaan kolmen suurimman osakkeenomistajan edustajat ja toimikuntaan kuuluu lisäksi asiantuntijajäsenenä hallituksen puheenjohtaja.

Osakkeenomistajia edustavien jäsenten nimeämisoikeus on niillä kolmella osakkeenomistajalla, joiden osuus yhtiön osakkeiden kokonaisäänimäärästä on suurin varsinaista yhtiökokousta edeltävän marraskuun 1. päivänä. Mikäli osakkeenomistaja ei halua käyttää nimeämisoikeuttaan, nimeämisoikeus siirtyy seuraavaksi suurimmalle omistajalle. Suurimmat osakkeenomistajat määräytyvät arvo-osuusjärjestelmään rekisteröityjen omistustietojen perusteella, kuitenkin siten, että sellaisen omistajan, jolla on arvopaperimarkkinalain mukainen velvollisuus ilmoittaa tietyistä omistusmuutoksista (liputusvelvollinen omistaja), hajautetut omistukset esimerkiksi useisiin rahastoihin lasketaan yhteen, jos omistaja ilmoittaa viimeistään 28.10.2012 kirjallisesti yhtiön hallitukselle sitä vaativansa.

Nimitystoimikunnan kutsuu koolle hallituksen puheenjohtaja ja toimikunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan. Nimitystoimikunnan tulee antaa ehdotuksensa yhtiön hallitukselle viimeistään varsinaista yhtiökokousta edeltävän helmikuun 1. päivänä.

Yhtiökokouksen pöytäkirja

Yhtiökokouksen pöytäkirja on nähtävillä yhtiön internet-sivuilla www.finnairgroup.com viimeistään 11.4.2012 alkaen.

Finnair Oyj
28.3.2012