Lundbeck modtager pris for etisk lederskab i medicinalbranchen

Lundbeck bliver i dag den første modtager af en ny pris for etisk lederskab i medicinalbranchen. Prisen tildeles som en anerkendelse af de tiltag, Lundbeck har taget for at forhindre misbruget af selskabets medicin i forbindelse med dødsstraf i USA.

I januar 2011 blev H. Lundbeck A/S (Lundbeck) opmærksom på, at en række amerikanske fængsler var begyndt at anvende pentobarbital - medicin udviklet til behandling af svære epileptiske anfald og markedsført af Lundbeck i USA - i udførelsen af dødsstraf.

Lundbeck tog på det kraftigste afstand fra den foruroligende misbrug af dets medicin og gjorde fængselsmyndigheder, guvernører og offentlige myndigheder opmærksom på misbrugen, og opfordrede til, at det blev indstillet. Lundbeck gik desuden i dialog med NGO’er, offentlige myndigheder og eksterne eksperter for at afdække mulighederne for at begrænse misbrugen. I juni 2011 etablerede Lundbeck derfor et nyt distributionsprogram, som sikrede, at hospitaler og behandlingscentre fortsat havde adgang til produktet til behandlingsmæssige formål, men som samtidig begrænsede mulighederne for misbrug ved at forhindre distribution af produktet til fængsler i de amerikanske delstater, som på nuværende tidspunkt udfører dødsstraf ved dødelig indsprøjtning.

Det er for disse kombinerede tiltag, at Lundbeck nu modtager en pris for etisk lederskab i medicinalbranchen fra græsrodsorganisationen Reprieve.

Stærke tiltag fra Lundbeck
”Lundbecks tiltag har rykket standarderne for samfundsansvar i medicinalbranchen. Mange farmaceutiske selskaber beklager brugen af deres medicin ved udførelsen af dødsstraf, men Lundbeck gjorde mere end blot beklagede – de gjorde noget aktivt for at forhindre det. Kort sagt var selskabet tro mod værdierne i deres branche, og prisen bevidner deres indsats," udtaler Maya Foa, talskvinde hos Reprieve.

Som modtager af prisen bliver Lundbeck også det første selskab, som underskriver en ny farmaceutisk Hippokratisk ed, hvor selskabet bekræfter sit etiske ansvar og samfundsengagement.

Lundbecks koncernchef, Ulf Wiinberg udtaler om prisen: “Vi er stolte af at modtage denne pris som anerkendelse af vores indsats for at forhindre misbrug af vores medicin. Prisen bevidner vores fortsatte og vellykkede indsats for at agere ansvarsfuldt og er en anerkendelse af områdets komplekse karakter og de problemer et selskab står overfor, når de prøver at forhindre misbrug af dets produkter.”

Yderligere oplysninger

Mads Kronborg, pressechef                                          Simon Augustesen, Media Relations
Telefon (direkte): 36 43 28 51                                        Telefon (direkte): 36 43 49 80

Om Lundbeck
H. Lundbeck A/S (LUN.CO, LUN DC, HLUKY) er en international farmaceutisk virksomhed , der er dybt engageret i at forbedre livskvaliteten for mennesker, der lider af hjernesygdomme. Lundbeck arbejder således med forskning, udvikling, produktion, markedsføring og salg af lægemidler i hele verden målrettet lidelser som depression, angst, psykotiske lidelser, epilepsi samt Huntingtons, Alzheimers og Parkinsons sygdomme.

Lundbeck blev grundlagt i 1915 af Hans Lundbeck i København og har i dag ca. 6.000 ansatte over hele verden. Lundbeck er en af verdens førende farmaceutiske virksomheder inden for hjernesygdomme. Lundbeck omsatte i 2011 for DKK 16,0 mia. (ca. EUR 2,2 mia. eller USD 3,0 mia.). Yderligere oplysninger fås på www.lundbeck.com.