Nordicom A/S – Årsrapport for 2011

København, 2012-03-29 14:22 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Bestyrelsen i Nordicom A/S har i dag behandlet og godkendt selskabets årsrapport for 2011.

Nordicom har for 2011 realiseret et EBVAT (resultat eksklusive værdireguleringer og skat) på 12,6 mio. kr., hvilket er i den øvre del af det interval, der senest er udmeldt. Det tilsvarende resultat i 2010 var -18,7 mio. kr., dvs. en forbedring på 31,3 mio. kr.

Nordicoms bestyrelse og direktion har haft og har fuld fokus på at gennemføre den strategi, som blev fastlagt i 2010 i forbindelse med indgåelse af en aftale med koncernens finansielle kreditorer og den efterfølgende kapitalrejsning i efteråret 2010 på basis af et børsprospekt.

Strategien går i hovedtræk ud på konsolidering og slankning af balancen gennem

• Frasalg af de udenlandske ejendomme
  • Frasalg af ikke-strategiske danske ejendomme
  • Ombygning af butikscentre med henblik på driftsoptimering og/eller frasalg
  • Frasalg af udviklingsprojekter, der forudsætter nybyggeri
  • Salgsmodning af jordstykker og ejendomme, der er købt med henblik på nedrivning/ombygning
  • Generel nedbringelse af balancen

Selvom eksekveringen af den lagte strategi på visse områder, og i lyset af den generelle situation på ejendomsmarkedet, trækker lidt ud, er der i 2011 sket en række tiltag i den rigtige retning. Der er således skabt et styrket grundlag for at opnå bedre resultater i indeværende år.

De væsentligste hændelser i 2011 er følgende:

• Der er sket en betydelig værdiforøgelse af koncernens største udviklingsejendomme som følge af god fremdrift i lokalplanarbejdet
  • Der blev solgt 25 ejendomme i Danmark
  • I slutningen af 2010 blev Nordicoms udviklingsejendom på Amager Strandvej i København solgt for 220 mio. kr. Handlen er nu endeligt berigtiget
  • I Høje Gladsaxe Centret er der i forlængelse af en indvendig ombygning indgået 10-årige uopsigelige lejeaftaler med tre store ankerlejere (Lidl, JYSK og Netto)
  • Der er foretaget en tiltrængt facaderenovering (færdig primo 2012) og indvendig omdannelse af Taastrup Stationscenter, som nu fremstår tidssvarende og attraktivt
  • En delvis ledig ejendom i Kolding er påbegyndt indrettet til en statslig lejer, som flytter ind i foråret 2012

Kapital- og likviditetsforhold
Aftalen med hovedparten af Nordicoms finansielle kreditorer udløber ultimo 2012. Derfor blev der i efteråret 2011 indledt drøftelser med koncernens danske bankforbindelser om vilkårene for indgåelse af en ny 2-3-årig aftale om koncernens finansiering.

Hovedparten af bankerne har i forbindelse med aflæggelse af årsrapporten for 2011 afgivet en hensigtserklæring til Nordicom om bankernes forventning til en ny finansieringsaftale for de kommende år.

Ledelsen forventer under hensyntagen til ovenstående, at Nordicom ved udgangen af 2012 vil have indgået en ny aftale med koncernens væsentligste bankkreditorer og realkreditinstitutter på vilkår, der medfører, at Nordicom har et tilstrækkeligt finansielt grundlag til at fortsætte koncernens drift efter udløbet af 2012.

Værdireguleringer af ejendomme
En aktuel gennemgang af samtlige ejendomme i koncernen har ført til en række negative værdireguleringer i 2011. Reguleringerne skyldes en kombination af generelle markedsmæssige forhold, såsom forøgede afkastkrav for visse typer af, især sekundært beliggende, ejendomme, samt mere ejendomsspecifikke forhold såsom vedligeholdelsesmæssige efterslæb, opsagte lejemål, økonomisk nødlidende lejere samt reguleringer foretaget på baggrund af eksternt indhentede mæglervurderinger.

Disse negative værdireguleringer af ejendomsporteføljen modvirkes delvis af en række positive værdireguleringer, som skyldes indgåelse af nye større og længerevarende lejekontrakter, større afklaring om de fremtidige anvendelsesmuligheder for enkelte ejendomme samt reguleringer foretaget på baggrund af eksternt indhentede mæglervurderinger.

Netto har disse negative og positive værdireguleringer påvirket resultat før skat negativt med 81,3 mio. kr.

Værdireguleringer af gæld
På grund af faldende markedsrenter, ikke mindst på realkreditobligationer, er der netto sket negative dagsværdireguleringer på gæld på 65,7 mio. kr. i 2011. Markedsværdien af koncernens obligationsgæld er steget med ca. 42,0 mio. kr., og den gældende bankaftale har medført en negativ regulering på 23,7 mio. kr.

Koncernens resultat og forventninger
Årets resultat før skat blev et underskud på -139,4 mio. kr. (2010: -616,6 mio. kr.), og resultat efter skat blev et underskud på -115,0 mio. kr. (2010: -417,1 mio. kr.).

Bestyrelsen anser efter omstændighederne resultatet for tilfredsstillende, idet resultatet på EBVAT niveau ligger i den øvre ende af det udmeldte interval.

Koncernen forventer i 2012 et resultat eksklusive værdireguleringer og skat (EBVAT) i niveauet +5 mio. kr. til +20 mio. kr.

Årsrapporten for 2011 kan i sin fulde længde læses på Nordicoms hjemmeside www.nordicom.dk eller rekvireres ved henvendelse til selskabet.

Allan Andersen
Bestyrelsesformand
Ole Steensbro
Adm. direktør