Raision varsinainen yhtiökokous 29.3.2012

Raisio Oyj     Pörssitiedote 29.3.2012

RAISION VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 29.3.2012

Raisio Oyj:n yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1. - 31.12.2011 ja myönsi hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille sekä toimitusjohtajalle vastuuvapauden. Yhtiökokous päätti jakaa osinkona 0,11 euroa osakkeelta. Hallituksen ehdotukset yhtiökokoukselle hyväksyttiin sellaisinaan.

Turussa pidettyyn yhtiökokoukseen osallistui henkilökohtaisesti tai asiamiehen edustamana 2765 osakasta, jotka omistivat 39,0 miljoonaa osaketta eli 23,6 prosenttia koko osakekannasta.

OSINGONMAKSU

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti 0,11 euron osingon maksamisesta jokaiselta kanta- ja vaihto-osakkeelta. Osinko maksetaan 12.4.2012 osakkeenomistajalle, joka täsmäytyspäivänä 3.4.2012 on merkitty omistajaluetteloon. Osinkoa ei kuitenkaan makseta niille osakkeille, jotka ovat yhtiön hallussa.

HENKILÖVALINTOJA

Hallituksen jäsenmääräksi vahvistettiin kuusi ja hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Anssi Aapola, Erkki Haavisto, Simo Palokangas, Matti Perkonoja, Michael Ramm-Schmidt ja Pirkko Rantanen-Kervinen; kaikki päättyneestä yhtiökokouksesta alkaneeksi toimikaudeksi. Järjestäytymiskokouksessaan hallitus valitsi puheenjohtajakseen Palokankaan ja varapuheenjohtajakseen Ramm-Schmidtin.

Hallituksen puheenjohtajalle päätettiin maksaa palkkiona 5.000 euroa kuukaudessa ja jäsenille 2.000 euroa kuukaudessa. Tästä palkkiosta noin 20 prosenttia maksetaan luovuttamalla yhtiön hallussa olevia omia osakkeita ja noin 80 prosenttia rahana. Palkkiot suoritetaan kahtena yhtä suurena eränä toimikauden aikana siten, että 1. erä suoritetaan kesäkuun 15. päivänä ja 2. erä joulukuun 15. päivänä. Lisäksi heille suoritetaan kokouspäiviltä päivärahaa ja korvataan matkakulut yhtiön matkustussäännön mukaan.

Hallintoneuvoston jäsenmääräksi vahvistettiin 25. Hallintoneuvoston jäseniksi päättyneestä yhtiökokouksesta alkaneeksi ja vuoden 2015 varsinaisessa yhtiökokouksessa päättyväksi toimikaudeksi valittiin Cay Blomberg, Holger Falck, Mikael Holmberg, Markku Kiljala, Jarmo Mäntyharju, Heikki Pohjala, Rita Wegelius ja Tapio Ylitalo. Heistä Holmberg ja Kiljala ovat uusia jäseniä hallintoneuvostossa.

Hallintoneuvoston puheenjohtajan vuosipalkkioksi päätettiin 12.000 euroa ja hallintoneuvoston puheenjohtajalle ja jäsenille päätettiin maksaa palkkiona 300 euroa jokaiselta kokoukselta, minkä lisäksi heille korvataan matkakustannukset ja suoritetaan päivärahaa kokousmatkoilta yhtiön matkustussäännön mukaan. Hallintoneuvoston puheenjohtajalle päätettiin suorittaa 300 euron palkkio myös jokaiselta hallituksen kokoukselta, johon hän osallistuu.

Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin Johan Kronberg, KHT ja Kalle Laaksonen, KHT. Varatilintarkastajiksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy ja Vesa Halme, KHT. Tilintarkastajien toimikausi alkoi tästä yhtiökokouksesta ja päättyy seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä.

OMIEN OSAKKEIDEN HANKKIMISVALTUUS JA OSAKEANTIVALTUUDET

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 5 000 000 vaihto- ja 1 250 000 kantaosakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta. Valtuutus on voimassa 29.9.2013 asti.

Edelleen, yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeanneista (1) luovuttamalla kaikki yhtiön hallussa olevat ja mahdollisesti hankittavat omat osakkeet, yhteensä enintään 15 386 123 osaketta, joista enintään 2 451 295 voi olla kanta-osakkeita sekä (2) antamalla maksua vastaan yhteensä enintään 20 000 000 uutta vaihto-osaketta. Osakeantivaltuutukset ovat voimassa enintään 29.3.2017 asti.

Valtuutusten yksityiskohdat käyvät ilmi 14.2.2012 annetusta pörssitiedotteesta.

Yhtiökokouksen vuonna 2011 myöntämät omien osakkeiden hankkimisvaltuutus ja osakeantivaltuutus lakkaavat 29.3.2012.

RAISIO OYJ

Heidi Hirvonen