Euroloan Consumer Finance Oyj tilinpäätöstiedot 1.1.-31.12.2011

Vuoden 2011 aikana yhtiö kasvoi nopeasti ja kannattavasti. Liikevaihdon kasvu oli 66,7% ja liiketulos kasvoi 153,7%.

Helsinki, Finland, 2012-04-02 15:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Euroloan Consumer Finance Oyj:lle 2011 oli ennätysvuosi kaikilla mittareilla. Nopea kasvun ja parantuneen kannattavuuden yhdistelmä onnistui tiukan kustannuksien hallinnan ja automaatio- sekä IT-järjestelmäinvestointien tuomien skaalaetujen ansiosta. Liikevaihto viimeisen vuosineljänneksen aikana nousi 1,95 miljoonaan euroon, ja koko vuoden liikevaihto ylitti 6,0 miljoonaa euroa. Yhtiön vakavaraisuus ja likviditeetti säilyivät erinomaisina huolimatta taseen 119,1% kasvusta.

2011 vs. 2010

TULOS ENNEN TILINPÄÄTÖSSIIRTOJA  917 483,41 2 162 328,36

Tuloverot  -242 908,94 -570 443,64

TILIKAUDEN VOITTO (TAPPIO)  674 574,47 1 591 884,72

Vuoden 2011 aikaisemmin julkaissut kvartaaliluvut sisälsivät tilintarkastamattomia lukuja ja kulujyvityksiä, jotka voivat olla erilaisia kuin lopulliset tilinpäätösluvut. Joitakin alustavia kvartaalilukuja ja vertailulukuja on korjattu tulevia kvartaaliraportteja varten. Tilinpäätösluvut sisältävät luottotappioiksi kirjattujen saatavien myynnistä saatuja tuloja.

Toimitusjohtaja Tommi Lindfors:

2011 – Kovaa kasvua ja vahvaa kannattavuutta

Euroloan Consumer Finance Oyj:lle (myöhemmin Euroloan) vuosi 2011 oli ennennäkemätön menestys, jossa yhdistyivät nopea kasvu sekä erinomainen taloudellinen tulos. Menestyksen takasivat uudistettu liiketoimintamalli sekä entisestään vahvistettu organisaatio. Vuodelle 2011 asetetut tavoitteet olivat erittäin kunnianhimoiset, mutta ne saavutettiin tai ylitettiin kaikilla liiketoiminnan alueilla. Voimakkaasta hintakilpailusta huolimatta Euroloanin myynti kasvoi 66,7% edellisvuodesta liikevoiton kasvaessa peräti 153,7% ja voiton ennen veroja 136,0%. Tase kasvoi puolestaan 119,1% ja omat pääomat 92,9%. Nämä kasvuluvut ovat omiaan osoittamaan, että teemme asioita oikein ja toisaalta, että vuodelle 2012 asettamamme tavoitteet ovat saavutettavissa kunnianhimoisuudestaan huolimatta.

Järjestelmät, prosessit ja kansainvälinen liiketoiminta

Pitkäjänteinen kehitystyö ja investoinnit rahoitusjärjestelmäämme realisoituivat edelleen mahdollistaen asiakkaillemme nopean ja virheettömän asioinnin, huomattavan alhaiset transaktiokustannukset sekä olivat omiaan tukemaan kansainvälistymistämme. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman kovaa työtä eikä projektin parissa työskentelevän henkilökuntamme ja partnereidemme korkeaa motivaatiota.

Viime vuonna keskityimme enenevässä määrin laajentumiseen kansainvälisille markkinoille ja toteutimme laajan markkinatutkimuksen keskeisistä markkinoista Euroopassa. Samalla jatkoimme liiketoiminnan rakentamista Ruotsissa, missä suunnitelmissamme on aloittaa testaus alhaisilla volyymeillä vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Uskommekin, että tehokas, skaalautuva ja pitkälle automatisoitu toimintamallimme osoittaa menestyksensä Ruotsin markkinoilla jo ennen kuluvan vuoden loppua.

3097 istutettua puuta sekä 310 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä

On ollut ilomme huomata, miten hyvin brändimme heijastaa omia eettisiä, moraalisia sekä ympäristöarvojamme ja miten vahvasti hyvä hallintotapamme välittyy sen kautta eri sidosryhmillemme. Toimimme yhdessä voittoa tavoittelemattoman Carbonfund.org:n kanssa varmistaaksemme, ettemme ole vain hiilidioksidineutraaleita, vaan jopa hivenen negatiivisia. Tähän päivään mennessä olemme auttaneet vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 310 tonnia, joka on merkittävästi enemmän kuin koko henkilökuntamme työssä ja kotona aiheuttamat hiilidioksidipäästöt yhteensä.  Hiilidioksidipäästöjenkin kompensointia suurempi ylpeyden aihe on 3097 istuttamaamme puuta metsäkadosta kärsiville alueille eri puolella maapalloa.

Euroloan brändi

Selkeä tavoitteemme on ollut vahvistaa brändiämme vuonna 2011. Tekemämme markkinatutkimuksen mukaan brändimme on Suomessa hyvin tunnettu siitä huolimatta, että viime vuosi oli ensimmäinen kokonainen vuosi Euroloan brändin alla. Nostimme niin ikään asiakaspalvelumme laatutasoa ja saimme parhaan kiitoksen, minkä yritys voi asiakkailtaan saada: 67% kasvun liikevaihdossamme.

Henkilömuutoksia hallituksessa ja johdossa

Marraskuun alussa otin suuremman operatiivisen vastuun toimitusjohtajana hallituksen puheenjohtajuuden sijaan. Toinen perustajamme ja entinen toimitusjohtajamme Pauli Hentunen on ollut rakentamassa Euroloanin liiketoimintaa alusta saakka ja hänen saappaansa ovat isot täytettäväksi. Onneksi Hentusen kokemus jää taloon hänen jatkaessaan hallituksessa.

Hallituksen puheenjohtajaksi olemme iloksemme saaneet suomalaisen liike-elämän raskassarjalaisen Seppo Sairasen. Hänen merkittävimpiin saavutuksiin rahoitusalalla kuuluu ilman muuta FIM pankin myynti islantilaiselle Glitnir Bankille vuonna 2007. Kauppa on edelleen yksi lähihistorian suurimpia rahoitusalan järjestelyitä kotimaassa. Sairanen ymmärsi liiketoimintamme suuren potentiaalin, kansainvälisesti skaalautuvan liiketoimintamallin alhaisine transaktiokustannuksineen ja aloitti välittömästi hallituksemme edelleen vahvistamisen.

Henkilöstö ja johto

Kova tulos vaatii kovia tekijöitä. Pitäydyimme edelleen käytännössämme etsiä, löytää ja palkata ainoastaan markkinoiden parhaita osaajia. Onnistuimme tässä erinomaisesti myös vuonna 2011 ja palkkasimme johdon assistentin lisäksi hallintojohtajan, markkinointijohtajan sekä informaatioteknologiajohtajan, jotka ovat kaikki erinomaisia esimerkkejä edellisestä ja sopivat alusta lähtien ”Team Euroloaniin”.

Haluankin käyttää tämän tilaisuuden ja kiittää kaikkia lujasti työskenteleviä ammattilaisiamme. Tähän kuuluvat niin lainanmyöntöprosessin osaajat, scoring –parametrien optimoijat kuin business analyytikot unohtamatta markkinointia, graafista suunnittelua sekä IT –osaston suunnittelijoita, rakentajia, testaajia sekä ylläpitoa. Kiitoksen ansaitsevat myös kansainvälistymisstrategian toteuttajat, asiakaspalvelu ja sijoittajasuhteet sekä rahoituksesta vastaavat unohtamatta kaikkia kumppaneitamme yllä mainituissa liiketoiminnoissa.

Luottokortti älypuhelimessasi

Teimme niin ikään uusia aluevaltauksia vuonna 2011, joista erinomainen esimerkki on ”Euroloan Mobi”, älypuhelinsovellus ensimmäinen laatuaan. Asiakkaamme voivat sovellusta käyttäen ottaa lainaa tililleen – kutsummekin sitä virtuaaliluottokortiksi. Sovellus ohjaa myös lähimmälle pankkiautomaatille sekä laskee alennusprosentteja missä tahansa valuutassa. Kuinka monta euroa on 18% alennus 1 585 ruotsin kruunusta. Sovellus antaa tähän vastuksen silmänräpäyksessä.

Rahoitus

Oli kyse sitten PIIGS maista, eri maiden pankeista tai kuluttajaluotoista, vuoden 2011 aikana yhteinen nimittäjä kaikille oli likviditeetti. Euroloanin kasvuvauhdin saavuttamiseksi tarvitsimme riittävästi kohtuullisen hintaista rahoitusta, jonka turvaaminen vaati oikeiden kumppaneiden löytämistä. Vuonna 2011 otimme suuria askeleita tällä osa-alueella. Rahoituksen turvaaminen osoittautui yhdeksi avainalueeksi Euroloanin erinomaiselle tulokselle tilikaudelta 2011. Kykenimme nostamaan velkarahoitusta edullisemmilla kustannuksilla kuin aikaisemmin ja saimme entisestään tasapainotettua yhtiön rahoitusasemaa. Yhdessä tärkeimpien pankkiyhteistyökumppaneidemme kanssa saimme kerättyä tarvitsemamme rahoituksen liikkeeseen laskemalla sarjan velkakirjoja. Sijoittajillemme sekä rahoittajillemme olemme kyenneet maksamaan hyvän ja tasaisen tuoton samalla kuin olemme kyenneet pitämään yhtiössä yllä erittäin likvidiä rahoitusasemaa.

Riski

Kaikissa operaatioissaan Euroloan keskittyy minimoimaan riskejä. Tätä lähestymistapaa tulemme soveltamaan myös tilikaudella 2012. Kulunut tilikausi todisti, että huomattavaa kasvunopeutta on mahdollista ylläpitää samalla pienentäen riskitasoa. Kansainväliset operaatiomme noudattavat samaa riskienhallinnan viitekehystä ja periaatteita. Scoring -parametriemme kehittäminen yhdessä laajentuneen asiakaskannan kanssa vähensi luottotappioita merkittävästi. Rahoitusasemamme säilytti matalan riskitason oman pääoman osuuden ollessa 31%. Euroloanin lainasaatavien suhde nettovelkaisuuteen oli 145%, mikä heijastaa alentunutta riskitasoa. Lisäksi Euroloanin likviditeetti oli vuodenvaihteessa erinomainen, sillä kassavarat pankeissa olivat melkein 1,2 miljoonaa euroa.

Odotamme, että sama suunta jatkuu tilikaudella 2012. Esimerkkinä uudet tuotteemme, jotka lanseerataan 2012 aikana vaativat korkeampia scoringtuloksia asiakkailtamme. Uudet tuotteet pitävät sisällään lainasummat 2000 euroon asti sekä pidennetyt maksuajat.

Vuosi 2012

Vahva tilikautemme vuonna 2011 luo meille edellytykset kohdata uusia haasteita, joita 2012 tuo mukanaan. Vuonna 2009 luotu strateginen tavoitteemme olla ”arvokkain internet-pohjaisen kuluttajaluototuksen tarjoaja Euroopassa” on hyvin haastava. Otamme suuria loikkia tätä tavoitetta kohti vuoden 2012 aikana. Kehittyneet järjestelmämme, liiketoimintaprosessimme, alansa huipuista rakennettu asiantuntijaorganisaatiomme ja turvattu rahoitusasemamme muodostavat yhdessä vahvan pohjan tavoitteen saavuttamiselle.

Euroloan Consumer Finance Oyj

Lisätiedot: http://www.euroloan.com