Högre oljepriser kompenserade lägre upstreamvolymer – stark efterfrågan i downstream

Alliance Oil Companys genomsnittliga råoljeproduktion uppgick under första kvartalet 2012 till 56 400 fat per dag (45 800 fat per dag under första kvartalet 2011). Totalt producerades 5,1 miljoner fat råolja (4,1 miljoner fat). Vid Khabarovskraffinaderiet raffinerades preliminärt 74 900 fat per dag under första kvartalet 2012 (68 000 fat per dag). Totalt raffinerades 6,8 miljoner fat under första kvartalet (6,1 miljoner fat). Under kvartalet såldes preliminärt sammanlagt 4,9 miljoner fat råolja och 6,5 miljoner fat oljeprodukter (4,2 respektive 6,3 miljoner fat under första kvartalet 2011).

Produktionsprognosen för upstreamsegmentet för 2012 har justerats till en genomsnittlig dagsproduktion om 55 000 till 60 000 fat från tidigare 63 000 till 69 000 fat. Produktionsprognosen för downstreamsegmentet för 2012 är oförändrat en genomsnittlig dagsproduktion om 68 000 till 73 000 fat.

Upstream

I Timano-Pechoraregionen producerades i genomsnitt 27 100 fat per dag under första kvartalet 2012 (17 500 fat per dag under första kvartalet 2011). Oljeproduktionen i Volga-Uralregionen och Kazakstan uppgick till 21 300 fat per dag (20 500 fat per dag). Produktionen i Tomskregionen uppgick till 8 000 fat per dag (7 900 fat per dag). Under första kvartalet 2012 borrades sammanlagt 18 nya brunnar, varav 1 prospekteringsbrunn i Volga-Uralregionen.

På Kolvinskoyefältet minskade oljeproduktionen jämfört med föregående kvartal. Fältet producerade i genomsnitt 16 400 fat per dag och totalt 1,5 miljoner fat under första kvartalet. Per den 31 mars 2012 hade fältet 31 produktionsbrunnar och en prospekteringsbrunn. 21 brunnar var i produktion, 10 brunnar var tagna ur produktion till följd av test- och underhållsarbeten och en brunn var under omarbetning till injektionsbrunn. Tre nya produktionsbrunnar borrades under första kvartalet 2012.

För att åtgärda produktionsminskningar ("decline rate") och vissa icke-presterande brunnar som färdigställts i devonlagren genomförs en uppdatering av de geologiska och hydrodynamiska modellerna för fältet baserat på ny 3D-seismik och data från fältet. Utvärderingen omfattar också ytterligare reserver och resurser i formationer från perm- och silurtiden. De uppdaterade modellerna kommer omfatta ytterligare tolkningar av förkastningar och huvudsakliga reflekterande lager i fältets komplexa geologiska struktur och utgöra basen för en reviderad borr- och utvecklingsplan med tekniska förbättringar och ett optimerat system för att säkerställa trycket i reservoaren.

Per 31 december 2011 bekräftade DeGolyer & MacNaughton, oberoende petroleumingenjörer, att Kolvinskoyefältets bevisade och sannolika reserver uppgick till 253,3 miljoner fat, huvudsakligen i devonlagret. Ytterligare reserver och resurser i perm- och silurlagren är under utvärdering. Bolagets mål är att optimera utvinningsgraden, den långsiktiga produktionstillväxten och produktionsskattebefrielsen från den omfattande resursbas som etablerats sedan fältet förvärvades 2006.

Downstream

I downstreamsegmentet var efterfrågan på oljeprodukter fortsatt stark, främst på den inhemska ryska marknaden för lätta oljeprodukter. Detaljistvolymerna ökade väsentligt och bunkerverksamheten expanderade ytterligare. Punktskatter på oljeprodukter höjdes den 1 januari 2012.

”Högre internationella råoljepriser och inhemska nettopriser kompenserade till stor del de lägre volymerna i upstreamsegmentet jämfört med föregående kvartal. Downstreamsegmentet fick stöd av stark efterfrågan, medan högre råolje- och skattekostnader påverkade marginalerna sent under kvartalet,” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

Produktionsdata för up- och downstreamsegmenten för april kommer publiceras den 11 maj 2012 och därefter månadsvis. Kvartalsrapporten för första kvartalet 2012 publiceras den 22 maj 2012.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt oljeföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag bevisade och sannolika oljereserver om 648 miljoner fat och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.