Keskon myynti kasvoi maaliskuussa 12,2 %

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 16.04.2012 KLO 09.00 1(2)

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli maaliskuussa 2012 yhteensä 901,7 milj. euroa ja se kasvoi 12,2 %.

Keskon ruokakaupan myynti oli maaliskuussa 375,7 milj. euroa ja se kasvoi 4,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myynti K-ruokakauppaketjuille kasvoi 4,8 %. Pirkka-tuotteiden myynti K-ruokakaupoille kasvoi 16,0 %. Kespro Oy:n myynti kasvoi 5,7 %.

Käyttötavarakaupan myynti oli maaliskuussa 138,3 milj. euroa ja se kasvoi 8,7 %. Myynti kasvoi parhaiten K-citymarketin käyttötavarassa ja Kenkäkeskossa.

Rautakaupan myynti oli maaliskuussa 255,6 milj. euroa ja se kasvoi 9,2 %. Kotimaassa myynti kasvoi 4,8 %. Ulkomailla myynti kasvoi euromääräisesti 13,7 %. Venäjällä myynnin euromääräinen kasvu oli 23,3 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli maaliskuussa 147,9 milj. euroa ja se kasvoi 47,5 %. VV-Auton myynti oli maaliskuussa 121,3 milj. euroa ja se kasvoi 63,6 %. Myynnin kehitykseen vaikutti 1.4.2012 voimaan tullut autoveromuutos. Konekeskon myynti oli maaliskuussa 26,9 milj. euroa ja se kasvoi 2,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa maaliskuussa 2012:

maaliskuu 2012 1.1. - 31.3.2012
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 375,7 4,2 1 019,8 6,7
Käyttötavarakauppa yhteensä 138,3 8,7 372,8 6,0
Rautakauppa Suomi 125,0 4,8 305,8 7,6
Rautakauppa muut maat 130,7 13,7 333,7 12,8
Rautakauppa yhteensä 255,6 9,2 639,5 10,2
Auto- ja konekauppa yhteensä 147,9 47,5 361,8 26,6
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -15,8 -42,0
Kaikki yhteensä 901,7 12,2 2 351,9 10,3
Suomi yhteensä 759,7 11,5 1 989,4 9,3
Muut maat yhteensä 142,1 16,0 362,5 15,9
Kaikki yhteensä 901,7 12,2 2 351,9 10,3

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Maaliskuussa 2012 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-maaliskuussa myyntipäiviä on ollut yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli maaliskuussa 31 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-maaliskuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 01053 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen