Kommuniké från årsstämma i 3L System AB (publ) onsdagen den 18 april 2012

Stockholm, 2012-04-18 15:53 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Årsstämman fattade följande beslut:

Styrelse

Vid årsstämman förrättades följande val av styrelse: Omval av ordinarie styrelseledamot Olov Sandberg som ledamot, nyval av Maria Kröger som ledamot och Lars Stenlund som styrelseordförande.  Stämman beslutade att något styrelsearvode ej skall utgå.

Ansvarsfrihet

Stämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören.

Utdelning

Stämman beslutade om att ingen utdelning skall ske.  Årets vinst, 904 784 kronor, samt balanserad vinst, 18 472 444 kronor, föreslås disponeras så att 19 377 228 kronor balanseras i ny räkning.

Beslut om riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare

Styrelsens förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till verkställande direktören och andra ledande befattningshavare innebär i huvudsak att den sammanlagda ersättningen skall vara marknadsmässig och konkurrenskraftig och att framstående prestationer skall reflekteras i den totala ersättningen. Förmånerna skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning, övriga sedvanliga förmåner och pension. Den fasta lönen sätts utifrån vad den lokala marknaden betalar för motsvarande roll och kvalifikationer och är således marknadsmässig.

Koncernledningens pensionsförmåner skall vara marknadsmässiga och bör baseras på avgiftsbestämda pensionslösningen eller följa allmän pensionsplan.

För att uppmuntra långsiktig samsyn med bolagets aktieägare, skall utöver lön, pension och övriga ersättningar, även incitament kunna erbjudas i form av aktierelaterade instrument. Styrelsen skall äga rätt att frångå ovanstående riktlinjer om styrelsen bedömer att det i ett enskilt fall finns särskilda skäl som motiverar det.

Utseende av valberedning

Stämman beslöt att utse Lars Stenlund och Olov Sandberg till valberedning. Mandatperioden för den utsedda valberedningen skall löpa till dess att en ny valberedning har tillträtt. Valberedningen skall lämna förslag inför årsstämman 2013. Inget arvode föreslås utgå till valberedningen. Dock erhåller representanterna ersättning för sedvanliga utlägg i samband med deras arbete.

Ändring av bolagets säte

Med bakgrund av att bolaget har flyttat sitt huvudkontor från Solna till Stockholm föreslår styrelsen att stämmans beslut om ändring av bolagsordning § 3 till Bolagets styrelse har sitt säte i Stockholms kommun, Stockholms län.

Inga övriga frågor behandlades.

___________________

För ytterligare information kontakta: Fredrik Ruben, verkställande direktör,
tel 08-705 38 00, 070-4274110,
e-post:
fredrik.ruben@3lsystem.com

Om 3L System Group: 3L System Group utvecklar avancerade mjukvarusystem och tjänstelösningar för att hjälpa kunder inom media-, bygg- och fastighetsbranschen att uppnå konkurrensfördelar i en värld där service och affärer allt oftare sker online. Bolaget tillhandahåller dessutom kundanpassningar, installation, utbildning och support kring produkterna. Bolagets aktier handlas på NasdaqOMX First North och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.