CENCORPIN UUSI STRATEGIA ON JULKAISTU -NÄKYMÄT VUODELLE 2012 ENNALLAAN

Cencorp Oyj             Pörssitiedote 19.4.2012 klo 10.15

CENCORPIN UUSI STRATEGIA ON JULKAISTU –NÄKYMÄT VUODELLE 2012 ENNALLAAN

Cencorpin hallitus on päättänyt yhtiön uudesta strategiasta. Yhtiön strategia perustuu pienten kappaleiden automaattisten käsittelyjen syvälliseen osaamiseen ja pitkään kokemukseen asiakkaitten automaatiotarpeista, järjestelmistä ja laitteista. Nykyisin Cencorp omaa hyvät teoreettiset tiedot myös laserista ja sen soveltamisesta mm. muovien työstöön sekä tyhjöpinnoituksesta. Yhtiö tähtää ennen kaikkea automatisoitujen lasersovellutusten toimittajaksi.

Yhtiön ydinliiketoimintaan kuuluvat:

1. Puhtaan teknologian sovellutuksien kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa. Tällä hetkellä käynnissä oleva sovellutuskehitystyö liittyy uusiutuvaan energiaan, polttokennoihin ja led-teknologiaan.

2. Laser- ja automaatiolinjojen ja -laitteiden elinkaarihallinta. Erityisesti kiinnitetään huomiota asiakaspalveluun parantamalla ja tehostamalla huoltotoimintaa ja muuta jälkimarkkinointia. Cencorp on toimittanut yli 2000 automaatiolaitetta johtaville elekroniikan valmistajille erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Hyvät asiakassuhteet luovat strategialle tukevan perustan.

Kehityksen painopisteessä tulevat olemaan erityisesti laser- ja automaatiojärjestelmiin ja -laitteisiin liittyvät ohjelmistot. Nämä tuottavat asiakkaalle lisäarvoa liittymällä mm. asiakkaan materiaalinhallinta- ja huoltojärjestelmiin. Kyseessä olevia ohjelmistoja on jo toimitettu avainasiakkaille.

1. Yksittäisten laitteiden myynti keskitetään erilliseen tulosyksikköön, joka toimii läheisessä yhteistyössä ulkoistetun valmistuksen kanssa. Tiivistä ja molemminpuolista tuotekehitystyötä suunnittelu- ja valmistuskumppaneiden kanssa lisätään. Sitoutumista pitkäjänteiseen kumppanuuteen voidaan edelleen syventää vähemmistöomistusjärjestelyin.

2. Pekingissä, Kiinassa sijaitseva jatkuvatoiminen, rullalta rullalle tapahtuva joustavien virtapiirien –valmistustoiminta on tärkeä osa yhtiön Erikoiskomponentit-segmenttiä. Esimerkkeinä  joustavista virtapiireistä ovat mm. RFID (Radio Frequency Identification)- ja matkapuhelinantennit mukaan lukien niin kutsutut NFC(Near Field Communication) -antennit sekä LED-valaisuun liittyvät tuotteet. Kehitystyö suuntautuu erityisesti laser-tekniikan käyttöä edellyttäviin tuotteisiin ja palveluihin joustavien virtapiirien jatkojalostuksessa. Pekingissä valmistetaan myös aiemmin julkistetun uusiutuvaan energiaan liittyvän sovellutuksen tuotteet.

3. Kiinassa sijaitseva elektronisten laitteiden komponenttien metallipinnoitus tyhjiöpinnoitusmenetelmällä tulee säilymään yhtiön Erikoiskomponentit-segmentissä. Tämä niin sanottu elektromagneettinen suojaus (EMI-suojaus, EMC-suojaus) erottaa toisistaan häiritseviä säteilyä tuottavia komponentteja ja mm. estää ulkoisten häiriöiden vaikutuksen elekronisten laitteiden toimintaan.

”Uudella strategialla Cencorp käännetään kannattavaan kasvuun mahdollisimman nopeasti. Uuden strategian jalkauttaminen alkaa välittömästi. Systemaattista työtä yrityksen strategian muuttamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi on tehty jo jonkin aikaa. Kova työ jatkuu nyt strategian edellyttämien toimenpiteiden toteuttamisessa.” toteaa Cencorpin toimitusjohtajana 3.4.2012 aloittanut Iikka Savisalo.”

Kiinan Guangzhoussa sijaitseva dekoraatioliiketoiminta ei kuulu uuden strategian mukaiseen Cencorpin ydinliiketoimintaan. Guangzhoun dekoraatiotehdas valmistaa teollisuus- ja kulutuselektroniikkateollisuudelle tyhjöpinnoituksella ja monilla muilla menetelmillä dekoraatioita muoviin tai metalliin. Dekoraatioilla  luodaan haluttu koristeellisuus, ulkonäkö tai vaikkapa tuntuma metalli- tai muoviesineen pintaan. Dekoraatioliiketoiminta oli Cencorpille tappiollista vuonna 2011, mutta sen toimintaedellytykset näyttävät olevan parantumassa uuden asiakaskunnan myötä. Decoraatioliiketoiminnan kehittäminen vaatii kuitenkin investointeja. Keskittääkseen panostuksensa ydinliiketoimintaansa yhtiö on aloittanut neuvottelut strategisen yhteistyökumppanin löytämiseksi decoraatioliiketoimintaan. Vaihtoehtoisesti Cencorp selvittää eri mahdollisuuksia liiketoiminnasta luopumiseksi.

Erikoiskomponentit-segmentissä (Kiinan nykyiset toiminnot) yhtiö hakee kasvua strategisista kumppanuuksista asiakaskentässä, erityisesti joustavien virtapiirien, polttokennojen ja uusiutuvien energiateknologioiden komponenttien valmistuksessa. Yhtiö panostaa Erikoiskomponentit-segmentissä voimakkaasti uusasiakashankintaan sekä valmistusteknologiansa läpivientiin uusille asiakastoimialoille.

Yhtiön tavoite on molemmissa toimintasegmenteissään kohdentaa tuotekehityspanoksensa yhdessä alihankkijapartnereiden kanssa aikaisempaa paremmin uusien innovaatioiden ja tuotteiden tuomiseksi nopeammin markkinoille. Cencorp pyrkii lisäksi kasvamaan strategisilla tuotesuunnitteluun ja laitevalmistukseen liittyvillä kumppanuuksilla ja yritysjärjestelyillä.

Cencorp pitää näkymät vuodelle 2012 ennallaan. Huolimatta epävarmasta suhdannetilanteesta Cencorp arvioi yhtiön liikevaihdon kasvavan vuoteen 2011  verrattuna ja koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan positiivinen edellyttäen, että toimintaympäristö ja tämänhetkiset suhdannenäkymät eivät olennaisesti muutu.

Cencorpin varsinainen yhtiökokous pidetään tänään 19.4.2012. Yhtiö julkistaa ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa 8.5.2012.

Mikkelissä, 19. päivänä huhtikuuta 2012

CENCORP OYJ

HALLITUS

Lisätietoja:
Iikka Savisalo, toimitusjohtaja. p.0405216082, iikka.savisalo@cencorp.com

Jakelu:
NASDAQ OMX, Helsinki
www.cencorp.com

Cencorp Oyj on yksi johtavista teollisuusautomaatioratkaisujen valmistajista. Jyrsintään, erikoiskomponenttien ladontaan, testaukseen ja laser-työstöön suunnitellut laitteet tehostavat asiakkaiden tuotantoa merkittävästi. Tuotevalikoimaan kuuluvat myös EMI-suojaukset, joustavat virtapiirit, dekoraatiot ja RFID-antennit. Asiakkaita ovat autoelektroniikkavalmistajat sekä telekommunikaatio-, teollisuusautomaatio- ja EMS-alojen valmistajat. Cencorpin pääkonttori on Mikkelissä. Yhtiö on osa suomalaista Savcor-konsernia.