Årsregnskabsmeddelelse 2011/12

Selskabsmeddelelse nr. 4/2012

Aalborg, Danmark, 2012-04-26 08:47 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Resume

• TK Development realiserede et resultat efter skat på DKK 27,0 mio. mod DKK 73,6 mio. året før. Resultatet svarer til det senest forventede.
  • Set i forhold til selskabets resultatforventning fra årets start til et resultat efter skat i 2011/12 i niveauet DKK 100 mio. er det realiserede resultat skuffende. Men set i lyset af markedssituationen for ejendomsbranchen og den voldsomme uro på de finansielle markeder hen over sommeren og efteråret 2011 anser ledelsen årets resultat for acceptabelt.
  • Koncernens egenkapital udgør pr. 31. januar 2012 DKK 1.876,4 mio., svarende til en soliditet på 40,4 %.
  • Der er indgået aftale om salg af koncernens retailpark i Kristianstad, Sverige, til en svensk investor. Det samlede projekt udgør ca. 6.200 m² hvoraf den eksisterende bygning på ca. 4.500 m² er overdraget til investor i april 2011.
  • Koncernen har i juni 2011 solgt sin ejerandel af Euro Mall Centre Management til den amerikanske koncern CB Richard Ellis.
  • I tilknytning til koncernens tjekkiske investeringsejendom, shoppingcentret Futurum Hradec Králové, forløber byggeriet af en udvidelse af centret på knap 10.000 m² planmæssigt. Åbning er planlagt til 10. maj 2012. Aktuel udlejningsgrad for udvidelsen udgør 97 %.
  • I Polen er byggeriet af ca. 5.600 m² kontorbyggeri i Tivoli Residential Park, Warszawa, afsluttet i august 2011. Enhederne i projektet er solgt til brugere og private investorer og er afleveret til køberne i efteråret 2011.
  • Herudover har koncernen i efteråret 2011 solgt et grundstykke i Warszawa, Polen, og realiseret en tilfredsstillende avance herved.
  • På koncernens projekt i Bielany, Polen, er byggeriet af første fase påbegyndt medio 2011. Det samlede projekt omfatter ca. 56.200 m², primært boliger, bestående af 900-1.000 enheder hvoraf første fase udgør 136 enheder.
  • Koncernen oplever fortsat en tilfredsstillende udlejningssituation og en tilfredsstillende kundetilstrømning og drift på koncernens færdigopførte shoppingcentre.
  • Koncernens samlede projektportefølje udgør pr. 31. januar 2012 DKK 3.498 mio. Heraf udgør de færdigopførte projekter DKK 2.027 mio. som dermed er cashflow-genererende. Den årlige nettoleje ved aktuel udlejning udgør DKK 140 mio., svarende til en forrentning af anskaffelsessummen på ca. 7 %. Forrentning af anskaffelsessummen ved fuld udlejning forventes at udgøre 7,8 %. Der er igangværende salgsforhandlinger om flere af disse projekter.
  • Samlet set udgør koncernens færdigopførte og cashflow-genererende projekter samt koncernens investeringsejendomme DKK 2.394 mio. Koncernens netto rentebærende gæld udgør DKK 2.245 mio.
  • Koncernens projektportefølje udgør pr. 31. januar 2012 776.000 m² (31. januar 2011: 798.000 m²).
  • Den fortsatte usikkerhed på de internationale finansielle markeder medfører en stadig lang beslutningsproces hos både finansieringskilder, lejere og investorer. På den baggrund er tidspunktet for forventet byggestart på en del af koncernens projekter udskudt i løbet af året, ligesom salg af et eller flere betydende, færdigopførte projekter endnu ikke er realiseret.
  • Investorernes ændrede adfærd med krav om lavere risiko i projekterne har medført en træg beslutningsproces og en deraf følgende lavere omsætningshastighed af projekter. Dette svagere projektflow - og de aktuelle og forventede markedsvilkår i øvrigt - har givet anledning til at revurdere koncernens forretningsmodel.
  • Koncernens primære fokus vil fortsat være udvikling af fast ejendom. Koncernen kan som et alternativ vælge at igangsætte projekter med henblik på opførelse og efterfølgende indkøring og modning over en kortere årrække hvor sådanne projekter typisk vil blive klassificeret som investeringsejendomme.
  • Ledelsen tillægger det stor betydning at der foretages salg af flere færdigopførte, betydende projekter i 2012/13. Et salg af de færdigopførte, betydende projekter vil generere den likviditet der er en forudsætning for den fremtidige drift og projektflowet og dermed den langsigtede indtjening. Set i lyset af usikkerheden på de finansielle markeder vil der være usikkerhed knyttet til omfang og timing af salg af større projekter og resultaterne heraf. På trods af denne usikkerhed forventer ledelsen flere snarlige salg og et positivt resultat før skat for 2012/13.
  • Der er i februar 2012 fremlagt et lovudkast om ændring af bl.a. selskabsskatteloven og andre skattelove hvor reglerne for underskudsfremførsel ændres. For TK Development vil en vedtagelse af lovudkastet medføre at tidshorisonten for anvendelse af de skattemæssige underskud vil blive væsentligt længere, og dermed vil usikkerheden knyttet til udnyttelsen af skatteaktivet forøges væsentligt. En vedtagelse af lovudkastet og den deraf øgede usikkerhed knyttet til udnyttelsen af skatteaktivet vil medvirke til at der vil være behov for en væsentlig nedskrivning af koncernens skatteaktiv i 2012/13. En sådan nedskrivning vurderes at være i størrelsesordenen DKK 110-150 mio.

Spørgsmål til denne meddelelse kan rettes til adm. direktør Frede Clausen på telefon +45 8896 1010.

De forventninger der er omtalt i denne meddelelse, herunder forventninger til indtjeningen, er i sagens natur forbundet med risici og usikkerheder hvilket kan medføre afvigelser i forhold til det forventede. Forventningerne påvirkes bl.a. af faktorer som nævnt i afsnittet ”Risikoforhold”, herunder specielt vurderingen af koncernens udskudte skatteaktiv.