Talentum Oyj Q1/2012 –osavuosikatsaustiedote

TALENTUM OYJ      OSAVUOSIKATSAUSTIEDOTE  27.04.2012 KELLO 09:00

Tammi-maaliskuu 2012 lyhyesti, jatkuvat toiminnot:

- Talentum-konsernin liikevaihto oli 20,5 milj. euroa (21,5 milj. euroa) ja se laski 4,5 %

- Talentum-konsernin vertailukelpoinen liikevaihto ilman Talentum HR AB –yhtiötä oli 20,5 milj. euroa (20,4 milj. euroa) ja se kasvoi 0,5 %.

- Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 0,2 milj. euroa (1,0 milj. euroa)
- Liiketulos (EBIT) oli -2,6 milj. euroa (1,0 milj. euroa)
- Mediamainonnan määrä Talentumin medioissa väheni 13,0 %

- Nettovelat olivat -1,8 milj. euroa (31.12.2011 -1,5 milj. euroa)

- Vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana konsernissa toteutettiin säästöohjelma.

Liiketoimintojen liikevaihdot:

- Lehtiliiketoiminta Suomi: 7,5 milj. euroa (7,5 milj. euroa)

- Lehtiliiketoiminta Ruotsi: 6,2 milj. euroa (7,0 milj. euroa)

- Tapahtumat: 3,2 milj. euroa (2,4 milj. euroa)

- Kirjat ja lakikoulutus: 2,0 milj. euroa (2,2 milj. euroa)

- Suoramarkkinointi: 2,7 milj. euroa (2,2 milj. euroa)

TALOUDELLISEN KEHITYKSEN AVAINLUVUT, JATKUVAT TOIMINNOT *)

Milj. euroa 1-3/2012 1-3/2011 1-12/ 2011
Liikevaihto 20,5 21,5 83,5
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 0,2 1,0 2,4
Liiketulos -2,6 1,0 -0,7
% liikevaihdosta -12,7 4,8 -0,8
Liiketoiminnan rahavirta 0,7 1,8 4,6
Taseen loppusumma 61,9 68,0 57,3
Investoinnit 0,2 0,2 1,4
% liikevaihdosta 0,8 1,1 1,7
Omavaraisuusaste % 39,3 35,5 54,1
Nettovelkaantumisaste % -10,6 58,6 -6,7
Korollinen vieras pääoma 1,8 12,3 1,2
Korollinen nettovelka -1,8 10,8 -1,5
Henkilöstö keskimäärin 771 734 754
Osakekohtainen tulos, euroa -0,05 0,01 -0,04
Liiketoiminnan rahavirta/osake, e 0,02 0,04 0,11
Osakekohtainen oma pääoma, euroa 0,40 0,42 0,50

*)Luvut eivät sisällä elokuussa 2011 myytyä rakennusalan bisnesinformaatioliiketoimintaa, joka esitetään lopetettuna liiketoimintana. Luvut sisältävät Talentum HR AB:n.

Raportointi

Talentumin liiketoiminnot on jaettu kuuteen segmenttiin, jotka ovat Lehtiliiketoiminta Suomi, Lehtiliiketoiminta Ruotsi, Tapahtumaliiketoiminta, Kirja- ja lakikoulutusliiketoiminta, Suoramarkkinointi sekä Muut toiminnot.

Raportointisegmenttien muutoksesta on lähetetty erillinen pörssitiedote 17.4.2012.

TOIMITUSJOHTAJA AARNE AKTAN:

Talentum-konsernin liikevaihto oli 20,5 milj. euroa (21,5 milj. euroa) ja se laski 4,5 %. Talentum-konsernin vertailukelpoinen liikevaihto ilman Talentum HR AB –yhtiötä oli 20,5 milj. euroa(20,4 milj. euroa) ja se kasvoi 0,5 %.

Ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulosta rasittivat kertaluonteiset erät, jotka johtuivat tammikuussa 2012 aloitetuista henkilöstön vähennystoimenpiteistä ja muista uudelleenorganisointiin liittyvistä kuluista. Näillä toimenpiteillä saavutetaan tavoiteltu 4,5 miljoonan euron kustannussäästö vuositasolla.

Ilman kertaluonteisia eriä liiketuloksemme oli 0,2 miljoonaa euroa. Emme ole tyytyväisiä tähän tulokseen, mutta tehostamistoimenpiteiden avulla mahdollistamme Talentumin kilpailukyvyn ja kannattavuuden paranemisen. Kertaluonteisten erien kanssa liiketuloksemme oli -2,6 miljoonaa euroa.

Liiketoimintasegmenteistä Tapahtumat ja Suoramarkkinointi kasvoivat vakaasti.

Ruotsin mainosmarkkinat ovat epävakaat ja erityisesti ammattilehtien mainosmyynti laski lähes 10 prosenttia. Talentumin Ruotsin mainosmyynti heikkeni markkinaa voimakkaammin.

Suomen aikakauslehtien mainosmarkkinat pienenivät alkuvuonna 1,4 prosenttia vuotta aiemmasta. Suomen online-mainonnan markkina kasvoi tammi–maaliskuussa 13,7 prosenttia viimevuotisesta. Talentumin painettujen lehtien mainosmyynti Suomessa kehittyi markkinoita heikommin. Tähän oli syynä etenkin rekrytointi-ilmoittelun väheneminen epävarmassa suhdannetilanteessa verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Talentumin online-myynti kasvoi samaa tahtia kuin markkinoiden yleinen online-mainosmyynti.

Suomen levikkiliikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä, vaikka vuoden vaihteessa lehtitilauksiin lisättiin 9% arvonlisävero ja Uuden insinööriliiton merkittävä ryhmätilaussopimus Tekniikka&Talous -lehdestä päättyi 31.12.2011. Pystyimme odotuksia paremmin kompensoimaan menetetyn ryhmätilauksen levikin määrätietoisella myynnin panostuksella. Tästä kuuluu iso kiitos levikkimyyntiorganisaatiollemme.

Vuoden 2012 keskeisin tavoitteemme on kannattavuuden nostaminen paremmalle tasolle, minkä eteen teemme päättäväisesti töitä uudistetun organisaation ja osaavan henkilöstön voimin.”

Toimintaympäristö ja kausivaihtelu

Tammi-maaliskuun aikana yleinen talouden epävarmuus on jatkunut sekä Suomessa että Ruotsissa, millä voi olla toimintaympäristöä heikentävä vaikutus jo lähitulevaisuudessa.

Suomessa TNS Media Intelligencen mukaan mainosmarkkinat kasvoivat tammi-maaliskuussa 1,4 %. Ilman presidentinvaalien mainontaa kasvua oli 1,3 %. Aikakauslehdissä mainonta laski -1,7 % ja erikseen ammatti- ja järjestölehdissä -7,0 %. Verkkomediamainonta kasvoi 13,7 %. Ruotsissa tammi-maaliskuussa mediamainonta kasvoi kokonaisuudessaan 9,3 %, mutta laski ammattilehdissä -9,7 % (Sveriges Mediebyråer).

Media- ja mainosmarkkinoilla esiintyy kausivaihtelua. Kesälomakaudella Talentumin lehdet ja kirjat eivät pääsääntöisesti ilmesty ja tästä syystä kolmas neljännes on myynniltään alhaisin. Historiallisesti kolmannen neljänneksen tulos on negatiivinen. Liiketoiminta on yleensä vilkkainta vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Toimialan ja Talentumin näkymät vuodelle 2012

Yhtiö arvioi, että maltillinen talouskasvu päämarkkina-alueilla Suomessa ja Ruotsissa tukee maltillista mainonnan kasvua vuonna 2012.

Talentum arvioi, että vuonna 2012 sen vertailukelpoinen liikevaihto (2011: ilman vuoden lopussa myytyä Talentum HR AB:ta noin 79 milj. euroa) pysyy samalla tasolla ja liiketulos ilman kertaluonteisia eriä kasvaa verrattuna vuoteen 2011.

Osavuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.

Yleislausunto

Tässä esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämän hetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat huomattavasti poiketa siitä mitä yhtiöltä nyt odotetaan.

Seuraava tulosjulkistus

Talentum julkaisee vuoden 2012 toisen vuosineljänneksen tuloksen 20.7.2012.

TALENTUM OYJ

LISÄTIEDOT

Toimitusjohtaja Aarne Aktan, puhelin 040 342 4440 ja Talousjohtaja Niclas Köhler, puhelin 040 342 4420

www.talentum.com

LIITE:TALENTUMOYJ_OSAVUOSIKATSAUS_Q1_2012

TIEDOTUSTILAISUUS

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja tiedotusvälineille pidetään tänään 27.4.2012 klo 10:30 Talentum-talossa, Annankatu 34 - 36 B, Kamppi, Helsinki. Tuloksen esittelee toimitusjohtaja Aarne Aktan. Tervetuloa.

Talentum Oyj
Annankatu 34 – 36 B