Aktia lanserar ny räntefond, Global Government Bond+

Aktia Bank Abp
2.5.2012
Pressmeddelande

Aktia lanserar 2.5.2012 räntefonden Aktia Global Government Bond+, som placerar sina medel i statslån utanför euroområdet. Fonden placerar enligt sin ideologi i masskuldebrev emitterade av stater både på utvecklade marknader och på tillväxtmarknader. Fonden placerar huvudsakligen inte i euronominerade instrument, vilket innebär att utvecklingen av placeringsobjektens valuta utgör en viktig del av fondens helhetsavkastning.

Vid val av placeringsobjekt ligger tyngdpunkten på statslån med god kreditvärdighet då fundamenta i dessa ekonomier är starkare än i de av skuldkrisen drabbade länderna i euroområdet. Samtidigt erbjuder placeringar utanför euroområdet en attraktivare räntenivå i förhållande till Europas skyddshamn Tyskland vars räntenivåer är extremt låga och i obalans med den Europarisk som placeraren utsätts för. Aktia Global Government Bond+  utnyttjar effektivt  utöver de relativt attraktiva räntenivåerna även avkastningspotentialen och inverkningarna av en lägre standardavvikelse i valutorna utanför euroområdet.

Betydelsen av aktiv portföljförvaltning accentueras i en fond där de globala valuta- och räntekomponenterna har en betydande roll. Som fondens portföljförvaltare fungerar en grupp portföljförvaltare på Aktia Asset Management Ab, och varje förvaltares specialkunnande inom sitt eget segment utnyttjas i denna produkt. Aktia Asset Management har ett starkt och belönat kunnande av placerande i räntepapper på tillväxtmarknaderna och företaget står för tillfället för den absolut största delenav alla ränteplaceringar i Finland som riktar sig till tillväxtmarknaderna.

Fonden passar för en placerare som söker ett långsiktigt placeringsobjekt och som vill diversifiera sin ränteportfölj utanför euroområdet och dra nytta av de globala statslånen både i form av ränte- och valutaplaceringar.

AKTIA BANK ABP

Mera information om fonden ger:

Tom Ginman
verkställande direktör, Aktia Fondbolag Ab