Delårsrapport 1/2012: Fortsat stærk omsætningsvækst

København, 2012-05-03 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- I første kvartal 2012 forsatte GN Store Nord med at skabe stærk omsætningsvækst og leverede samtidig en markant stigning i EBITA i forhold til samme periode sidste år. GN Store Nord leverede omsætningsvækst på 14% og organisk vækst på 9%, hvilket resulterede i en samlet omsætning på DKK 1.478 mio. i årets første kvartal. EBITA steg med 35% fra DKK 122 mio. i første kvartal 2011 til DKK 165 mio. i første kvartal 2012 (begge tal eksklusive engangsomkostninger).

ReSound Alera™ serien, som er baseret på den unikke anvendelse af den trådløse 2,4 GHz teknologi, viser fortsat sin styrke i markedet. Dette kombineret med den opgraderede produktportefølje fra GN Otometrics medførte stærk organisk vækst i GN ReSound på 6% i første kvartal 2012 - pænt over den generelle markedsvækst. EBITA for første kvartal udgjorde DKK 92 mio. (eksklusive engangsomkostninger til SMART-programmet på DKK 15 mio.), en stigning på 19% fra DKK 77 mio. i første kvartal 2011 (eksklusive en told-/skatterelateret hensættelse på DKK 25 mio.).

På AudiologyNOW! 2012 konferencen annoncerede GN ReSound, den ny produktfamilie, ReSound Vea™, som er rettet mod Basic og Budget segmenterne og styrkede dermed sin konkurrenceevne i disse segmenter.

GN ReSounds SMART-program forløber som planlagt, og selskabet bekræfter den planlagte EBITA forbedring på DKK 50 mio. i 2012 samt på DKK 190-240 mio. i 2013, begge i forhold til 2011.

GN Netcom leverede organisk vækst på 16% drevet af solid vækst i CC&O og signifikante vækstrater i Mobile. Den stærke udvikling er primært et resultat af den fortsat stigende efterspørgsel efter Unified Communications (UC) headset samt kraftig vækst inden for Mobile i APAC- og EMEA-regionerne. GN Netcom opnåede et EBITA på DKK 86 mio., en forbedring på 54% i forhold til første kvartal 2011, hvilket demonstrerer GN Netcoms attraktive operationelle gearing.

GN Store Nord bekræfter forventningerne til 2012, der blev udmeldt i Årsrapport 2011.

Hovedoverskrifter:

• GN's omsætning var DKK 1.478 mio. i første kvartal 2012 mod DKK 1.298 mio. i første kvartal 2011, svarende til en samlet vækst på 14% og organisk vækst på 9%. Sammenlignet med 2011 bidrog akkvisitioner med tæt på 2% til den samlede omsætning.
  • Koncernens EBITA udgjorde DKK 165 mio. (eksklusive SMART-engangsomkostninger på DKK 15 mio.), en stigning på 35% fra DKK 122 mio. i første kvartal 2011 (eksklusive en told-/skatterelateret hensættelse på DKK 25 mio.).
  • GN ReSounds omsætning udgjorde DKK 914 mio. og den organiske vækst var 6%. EBITA udgjorde DKK 92 mio. (eksklusive SMART-engangsomkostninger på DKK 15 mio.), en stigning på 19% fra DKK 77 mio. i første kvartal 2011 (eksklusive en told-/skatterelateret hensættelse på DKK 25 mio.).
  • GN Netcoms omsætning udgjorde DKK 564 mio., svarende til en organisk vækst på 16%, og EBITA udgjorde DKK 86 mio., en væsentlig forbedring i forhold til DKK 56 mio. i samme periode sidste år.
  • SMART-programmet i GN ReSound forløber som planlagt og målsætningen - EBITA-forbedring på DKK 190-240 mio. i 2013 bekræftes.
  • I anerkendelse af, hvor vigtig sagen mod Bundeskartellamt er, har byretten i Bonn henvist sagen til byretten i Køln og denne domstols særlige afdeling for kartelsager. Byretten i Bonn har desuden kategoriseret sagen som præcedensskabende.
  • I begyndelsen af første kvartal 2012 modtog GN ca. DKK 3.060 mio. fra TPSA i forbindelse med afslutningen af den 10 år lange tvist. Efterfølgende indledte GN et aktietilbagekøbsprogram på DKK 1,3 mia. Som led i dette program opkøbte GN egne aktier for DKK 513 mio. i første kvartal.

Citater fra direktionen:

Lars Viksmoen, CEO for GN ReSound, udtaler: “Det var et fantastisk første kvartal med meget stærk omsætningsvækst, hvilket endnu engang understreger den værdi, som ReSound Alera™ fortsætter med at skabe for vores kunder verden over. I første kvartal fortsatte vi med at vinde markedsandele, og vi styrkede således vores markedsposition yderligere.”

Mogens Elsberg, CEO for GN Netcom, udtaler: “Vi er meget tilfredse med resultatet for første kvartal. Vi opnåede tocifret organisk vækst og en fortsat forbedring af vores EBITA-margin. Den markante vækst i UC-segmentet fortsætter, og det driver den underliggende salgsvækst. For Mobile var dette det bedste kvartal nogensinde med fantastisk vækst og en positiv EBITA.”

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Mikkel Danvold
VP, IR & Kommunikation