PKC GROUPIN OSAVUOSIKATSAUS 1-3/2012

PKC Group Oyj           OSAVUOSIKATSAUS 4.5.2012       klo 8.15

PKC GROUPIN OSAVUOSIKATSAUS 1-3/2012

• Liikevaihto kasvoi 149,7 % vertailukaudesta (1-3/2011) ollen 242,0 milj. euroa (96,9 milj. euroa).
  • Liikevoitto ennen PPA-poistoja ja kertaluonteisia eriä oli 16,1 milj. euroa (10,2 milj. euroa). Katsauskaudella kirjattiin PPA-poistoja 3,2 milj. euroa (0,6 milj. euroa).
  • Liikevoitto oli 12,7 milj. euroa (9,7 milj. euroa) eli 5,3 % (10,0 %) liikevaihdosta.
  • Katsauskauden voitto oli 6,9 milj. euroa (7,6 milj. euroa).
  • Laimennettu tulos/osake oli 0,33 euroa (0,38 euroa).
  • Katsauskauden investoinnit olivat 4,8 milj. euroa (2,5 milj. euroa)
  • Katsauskauden operatiivinen kassavirta oli 25,9 milj. euroa (2,4 milj. euroa).
  • Katsauskauden kassavirta investointien jälkeen oli 23,1 milj. euroa (0,1 milj. euroa).
  • Gearing oli 52,1 % (-3,8 %).
  • Omavaraisuusaste oli 30,9 % (52,4 %).
  • Nettovelat olivat 85,1 milj. euroa (-4,6 milj. euroa).

AVAINLUVUT

1-3/12

1-3/11 1-12/11

Liikevaihto, 1 000 euroa 241 967 96 886 550 208
Liikevoitto, 1 000 euroa 12 735 9 670 34 505
 % liikevaihdosta 5,3 10,0 6,3
Katsauskauden voitto, 1 000 euroa 6 895 7 592 23 445
Tulos/osake (EPS), euroa 0,33 0,38 1,16
ROI, % 21,2 28,3 18,9
Nettovelat, 1 000 euroa 85 098 -4 624 110 739
Gearing, % 52,1 -3,8 72,6
Henkilöstö keskimäärin  21 955 6 234 10 793

TOIMITUSJOHTAJA MATTI HYYTIÄINEN:

”Voimme olla tyytyväisiä ensimmäisen neljänneksen saavutukseemme. Konsernin liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat vertailukauteen verrattuna. Erityisen iloinen olen, että toimenpiteet kassavirran parantamiseksi ja nettokäyttöpääoman pudottamiseksi tuottivat tulosta. Nettokäyttöpääomamme väheni ensimmäisen kvartaalin aikana 12,6 milj. euroa ja kassavirta investointien jälkeen parani merkittävästi ollen 23.1 milj. euroa.

PKC:n osakekohtainen tulos jäi viime vuoden vastaavasta katsauskauden tuloverojen noustua.

Hyötyajoneuvojen ja kevyiden ajoneuvojen tuotantomäärät jatkoivat kasvuaan Pohjois-Amerikassa. Vertailukauteen verrattuna raskaiden ajoneuvojen tuotantomäärät kasvoivat noin 50 % ja keskiraskaiden ajoneuvojen yli 10 % sekä kevyiden ajoneuvojen alle 10 %. Pystyimme vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ilman mainittavia tuotantoinvestointeja.

Euroopassa raskaiden ja keskiraskaiden hyötyajoneuvojen tuotantomäärät laskivat noin 8 % vertailukaudesta. Sopeutimme suunnitellusti Euroopan tuotantomme vastaamaan asiakkaidemme tuotantomääriä.

Brasiliassa raskaiden hyötyajoneuvojen tuotantomäärät laskivat 15 % vertailukaudesta mutta laskivat lähes 40 % verrattuna vuoden 2011 viimeiseen vuosineljännekseen. Pääsyy laskeneisiin tuotantomääriin oli ensimmäisen neljänneksen aikana tapahtunut siirtymä uusiin päästömääräyksiin (Euro 5) ja samaan ajanjaksoon ajoittuneet vuosilomat. PKC valmistaa Brasiliassa myös henkilöautojen johdinsarjoja ja niiden tuotantomäärät laskivat merkittävästi tarkastelujaksolla. PKC:llä on käynnissä Brasiliassa tuotannon ja toimintojen uudelleenjärjestelyjä.  Matalien tuotantomäärien sekä käynnissä olevien uudelleenjärjestelyjen johdosta Brasilian yksikkömme liikevoitto oli tappiollinen. Toimenpiteet tilanteen parantamiseksi on aloitettu. Tuotannon uudelleenjärjestelyt, siihen liittyvät tuotannon siirrot ja parannustoimenpiteet on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2012 aikana.

PKC:n johdinsarjaliiketoiminta kehittyi suotuisasti ja liikevoitto oli 15,0 milj. euroa. PKC:n elektroniikkaliiketoiminnan ODM toimitukset olivat erittäin matalalla tasolla ja sen seurauksena ensimmäisen kvartaalin liikevoitto oli -1,0 miljoonaa euroa.

PKC:n asiakkaiden koko vuoden kysyntänäkymät vaihtelevat markkinakohtaisesti. Pohjois-Amerikassa raskaiden hyötyajoneuvojen koko vuoden tuotantomäärien ennustetaan olevan noin 15-20 % korkeammat kuin vuonna 2011 ja vastaavasti keskiraskaiden sekä kevyiden ajoneuvojen osalta noin 2-4 % korkeammat.

Euroopan osalta raskaiden ja keskiraskaiden hyötyajoneuvojen tuotantomäärien ennustetaan jäävän noin 5-10 % alle vuoden 2011 määristä.

Brasiliassa vuoden 2012 tuotantomäärien ennakoidaan laskevan 25-30 % verrattuna vuoteen 2011.”

TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Johdinsarjaliiketoiminta

- Ajoneuvot, Eurooppa

Taloudellinen epävarmuus jatkui Euroopassa ja tällä oli kielteinen vaikutus markkinaluottamukseen. Kuorma-autojen ostajat ovat tehneet vähemmän tilauksia ja kuorma-autojen valmistajat ovat reagoineet kysynnän heikkenemiseen pienentämällä tuotantomääriä. Kuorma-automarkkinoilla raskaan kaukoliikenteen kuorma-autot ovat pysyneet myynnin avaintekijänä.

Vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen raskaiden kuorma-autojen tuotanto oli 73 000 yksikköä eli 8 % vähemmän kuin samana ajanjaksona vuotta aiemmin ja 20 % vähemmän kuin vuoden 2011 viimeisellä vuosineljänneksellä.

Vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen keski-raskaiden kuorma-autojen tuotanto oli 17 000 yksikköä eli 8 % vähemmän kuin samana ajanjaksona vuotta aiemmin, mutta säilyi melkein samalla tasolla kuin vuoden 2011 viimeisellä vuosineljänneksellä.

Huolet talouden näkymissä Euroopassa säilyvät ja kuorma-autojen tuotannon vuonna 2012 odotetaan olevan matalampi kuin vuonna 2011. Raskaiden kuorma-autojen tuotannon ennustetaan olevan vuonna 2012 300 000 yksikköä eli 6 % vähemmän kuin viime vuonna. Vastaavasti keski-raskaiden kuorma-autojen tuotannon ennustetaan olevan 68 000 yksikköä eli 9 % vähemmän kuin vuonna 2011

- Ajoneuvot, Pohjois-Amerikka

Uusien kuorma-autojen kysyntä säilyi vahvana koska vanhentunutta ajoneuvokantaa korvataan edelleen. Vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen NAFTA alueen luokan 8 tuotanto ylsi 76 000 yksikköön eli lähes 50 % enemmän kuin vertailukaudella ja 2 % enemmän verrattuna vuoden 2011 viimeiseen vuosineljännekseen. Raskaiden hyötyajoneuvojen tilauskannat vastasivat 3,5 kuukauden tuotannon toimituksia tehtailta, jyrkkä muutos verrattuna aikaisempaan 8 kuukauteen.

Vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen NAFTA alueen keski-raskaiden kuorma-autojen tuotanto kasvoi 45 000 yksikköön eli 10 % kasvua verrattuna samaan ajanjaksoon vuotta aiemmin ja 10 % kasvua verrattuna vuoden 2011 viimeiseen vuosineljännekseen.

Kevyiden ajoneuvojen tuotantomäärät heijastivat myönteistä näkymää markkinoilla ja ensimmäisen vuosineljänneksen tuotanto kasvoi 6 % verrattuna vuoden 2011 ensimmäiseen vuosineljännekseen ja kasvoi lähes 9 % verrattuna vuoden 2011 viimeiseen vuosineljännekseen.

Tarjonnan kuljettajista ollessa kohtalaisen tiukka, rahdin kysynnän hyvä ja kuljetusliikkeiden voitot terveellä tasolla, uutta kapasiteettia lisätään todennäköisesti kalustoon rajallisesti ja jatketaan vanhentuneen kaluston korvaamista. Koko vuoden raskaiden kuorma-autojen (luokka 8) tuotannon ennustetaan olevan vähän alle 300 000 yksikköä eli lähes 20 % kasvua verrattuna vuoteen 2011. Keskiraskaiden kuorma-autojen tuotannon ennustetaan olevan lähes 175 000 yksikköä eli vaatimaton 4 %:n kasvu verrattuna vuoteen 2011. Kevyiden ajoneuvojen tuotannon ennustetaan kasvavan 2 % ja olevan vuonna 2012 6,7 miljoonaa ajoneuvoa.

- Ajoneuvot, Etelä-Amerikka

Hyötyajoneuvojen kysyntään on vuosineljänneksen aikana vaikuttanut negatiivisesti siirtyminen Euro 5 ajoneuvoihin Brasiliassa. Ensimmäisen vuosineljänneksen raskaiden kuorma-autojen tuotanto oli 26 000 yksikkö eli lähes 15 % vähemmän kuin 2011 vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja 38 % vähemmän kuin 2011 vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä. Keskiraskaiden kuorma-autojen tuotanto oli 12 000 yksikköä eli 9 % vähemmän kuin samana ajanjaksona vuotta aiemmin ja 38 % vähemmän kuin vuoden 2011 viimeisellä vuosineljänneksellä.

Pitkällä aikavälillä Brasilian kuorma-automarkkinoilla on hyvä kasvupotentiaali, mutta kuorma-autotuotanto vuonna 2012 ei yllä vuoden 2011 tasolle. Ennuste raskaiden kuorma-autojen tuotantomäärälle vuonna 2012 on 105 000 yksikköä eli lähes 30 % vähemmän kuin vuonna 2011. Keski-raskaiden kuorma-autojen tuotantoennuste on 52 000 yksikköä eli yli 20 %:n lasku verrattuna vuoteen 2011.

- Maatalouskoneteollisuus

Maailmanlaajuinen maatalouskoneiden vähittäismyynti laski 2 % vuoden 2011 ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Maailmanlaajuinen traktoreiden myynti laski hieman (-2 %) ja maailmanlaajuinen puimureiden myynti laski 5 % vuosineljännekselle. Pohjois-Amerikan traktoreiden, yli 40 hevosvoimaa, myynti kasvoi 5 %, ja puimureiden myynti laski 40 % johtuen laitteiden saatavuudesta. Latinalaisessa Amerikassa traktoreiden myynti laski 8 % ja vastaavasti puimureiden myynti laski 1 %. Tämä johtui kuivuudesta. EAME ja IVY -maiden markkinoiden kehittyminen jatkui vuosineljänneksellä, ja traktori myynti kasvoi 9 % ja puimureiden myynti kasvoi 21 %. APAC alueella traktoreiden myynti laski 4 % ja puimureiden myynti laski 33 %.

- Maanrakennuskoneteollisuus

Maanrakennuskoneteollisuuden globaali myynti ensimmäisellä vuosineljänneksellä laski 6 % verrattuna edelliseen vuoteen, johtuen heikentyneestä kysynnästä Kiinassa joka laski APAC alueen myyntiä 24 %. Kevyiden koneiden globaali kysyntä kasvoi 12 % ja raskaan kaluston laski 19 %, APAC alueen laskiessa 31 %. Pohjois-Amerikan markkinoilla rekisteröitiin merkittävä 45 %:n kysynnän paraneminen (kevyet koneet kasvua 52 % ja raskaat koneet kasvua 30 %). EAME ja IVY –markkinat jatkoivat kehittymistä ja kysyntä kasvoi 14 %, koska teollisuus jatkoi jälleenrakentamista edellisen vuoden alhaiselta tasolta. Latinalaisessa Amerikassa kevyiden koneiden kysyntä kasvoi 9 % ja raskaiden koneiden kysyntä laski 1 %.

Elektroniikkaliiketoiminta

PKC Groupin keskeisten teollisuuselektroniikka-asiakkaiden tuotteiden kysyntä väheni kuluvan vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä. Heikkeneminen johtui talouden epävarmuudesta Euroopassa ja globaalisti tuulivoimaenergian investointien vähenemisestä.

Telekommunikaatiolaitteita valmistavan asiakkaan tuotestrategian muutoksen jatkumisen johdosta PKC:n elektroniikkasegmentin suunnittelu- ja valmistuspalveluiden kysyntä jäi merkittävästi edellisen vuoden tasosta.

LIIKEVAIHTO JA TULOS

Tammi-maaliskuu 2012

Tammi-maaliskuun liikevaihto oli 242,0 milj. euroa (96,9 milj. euroa) eli 149,7 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Vuosineljänneksellä on kirjattu kertaluonteisia eriä 0,3 milj. euroa. Vertailukaudella ei ole kirjattu kertaluonteisia eriä. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä ja PPA-poistoja oli 16,1 milj. euroa, joka on 6,7 % liikevaihdosta. Konsernin liikevoitto oli 12,7 milj. euroa (9,7 milj. euroa), joka on 5,3 % (10,0 %) liikevaihdosta. Liikevaihtoa heikensi Brasilian yksikön tappiollisuus. Poistojen yhteismäärä oli 7,4 milj. euroa (2,8 milj. euroa). Yrityshankinnoista aiheutuneet poistot olivat katsauskaudella 3,2 milj. euroa. Rahoituskulut olivat 2,3 milj. euroa (0,3 milj. euroa). Rahoituskulut sisältävät 0,2 miljoonan euron nettomääräiset valuuttakurssivoitot. Tulos ennen veroja oli 10,5 milj. euroa (9,4 milj. euroa). Tuloverot kasvoivat katsauskaudella. Katsauskauden tulos oli 6,9 milj. euroa (7,6 milj. euroa). Laimennettu tulos/osake oli 0,33 euroa (0,38 euroa).

Johdinsarjaliiketoiminnan liikevaihto oli katsauskaudella 226,6 milj. euroa (78,2 milj. euroa) eli 189,9 % enemmän kuin vertailukaudella. Sen osuus koko konsernin liikevaihdosta oli 93,7 % (80,7 %). Liikevaihto kasvoi AEES -yhtiöiden hankinnan myötä. Katsauskaudella kirjattiin 0,1 milj. euroa kertaluonteisia eriä. Vertailukaudella ei ole kirjattu kertaluonteisia eriä. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä ja PPA-poistoja oli 18,4 milj. euroa (10,7 milj. euroa), joka on 6,7 % (12,9%) segmentin liikevaihdosta. Liikevoitto oli 15,0 milj. euroa (10,1 milj. euroa), joka on 6,6 % (12,9 %) segmentin liikevaihdosta. Suhteellista kannattavuutta heikensi Brasilian yksikön tappiollisuus, joka johtui alhaisista tuotantomääristä sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä aiheutuneista kuluista.

Elektroniikkaliiketoiminnan liikevaihto laski 18,0 % ja oli 15,3 milj. euroa (18,7 milj. euroa). Sen osuus oli 6,3 % (19,3 %) konsernin liikevaihdosta. Katsauskaudella kirjattiin kertaluonteisia eriä 0,1 milj. euroa. Vertailukaudella ei ole kirjattu kertaluonteisia eriä. Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä ja PPA-poistoja oli -0,9 milj. euroa, joka on -5,7 % segmentin liikevaihdosta. Liiketulos oli -1,0 milj. euroa (0,4 milj. euroa), joka on -6,5 % (2,4 %) segmentin liikevaihdosta. Liikevaihdon ja liiketuloksen heikkeneminen johtuu telekommunikaatiolaitteiden valmistukseen ja huoltoon liittyvien laitteiden suunnittelu- ja valmistuspalveluiden (ODM) heikentyneestä kysynnästä. Kysynnän heikkeneminen johtui asiakkaan tuotestrategian muutoksesta. Elektroniikkasegmentin kannattavuutta rasittavat myös kustannukset, jotka aiheutuivat tuotteiden valmistuksen siirtämisestä Suomesta kilpailukykyisempiin tuotantolaitoksiin.

TASE JA RAHOITUS

Konsernitaseen loppusumma 31.3.2012 oli 529,1 milj. euroa (230,2 milj. euroa). Taseen kasvu vertailukaudesta johtuu pääosin edellisellä tilikaudella tehdyistä yrityskaupoista.  Korolliset velat olivat katsauskauden päättyessä 160,0 milj. euroa (32,4 milj. euroa). Konsernin omavaraisuusaste oli 30,9 % (52,4 %). Nettovelat olivat 85,1 milj. euroa (-4,6 milj. euroa) ja nettovelkaantumisaste (gearing) 52,1 % (-3,8 %).

Vaihto-omaisuuden määrä oli 108,4 milj. euroa (63,4 milj. euroa). Lyhytaikaiset saamiset olivat 129,7 milj. euroa (65,3 milj. euroa). Katsauskauden operatiivinen kassavirta oli 25,9 miljoonaa euroa ja kassavirta investointien jälkeen 23,1 milj. euroa (0,1 milj. euroa). Rahavarat olivat 74,9 milj. euroa (37,0 milj. euroa).

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat katsauskaudella 4,8 milj. euroa (2,5 milj. euroa), joka on 2,0 % (2,6 %) liikevaihdosta. Investoinnit olivat pääosin tuotannon koneita ja laitteita.

TUTKIMUS & KEHITYS

Tutkimus- ja kehityskulut olivat 2,0 milj. euroa (1,6 milj. euroa), joka on 0,8 % (1,6 %) konsernin liikevaihdosta. Katsauskauden päättyessä tuotekehityksessä työskenteli 156 (116) henkilöä. Luvussa eivät ole mukana tuotannon ja prosessien kehityksessä työskentelevät henkilöt.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstön määrä oli katsauskaudella keskimäärin 21 955 (6 234). Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstön määrä oli 21 919 (6 407), josta ulkomailla 21 564 (5 986) ja Suomessa 355 (421). Lisäksi konsernilla oli katsauskauden päättyessä 283 vuokrattua työntekijää.

Katsauskaudella on irtisanottu PKC Electronics Oy:stä yhteensä 14 henkilöä, josta aiheutuivat noin 0,1 milj. euron kertaluontoiset kulut.

LAATU JA YMPÄRISTÖ

Kaikki konsernin tehtaat on sertifioitu ajoneuvoteollisuuden ISO/TS16949 -laatustandardin vaatimusten mukaisesti Traverse Cityn (USA) tehdasta lukuun ottamatta, joka on sertifioitu ISO9001 -standardin mukaisesti. Lisäksi kaikki konsernin tehtaat, lukuun ottamatta Sosnowiecin (Puola), Campo Alegren (Brasilia) ja Sao Bento do Sulin (Brasilia) tehdasta on sertifioitu ISO14001 -ympäristöstandardin vaatimusten mukaisesti ja kaikki tehtaat toimivat ISO9001 -laatustandardin vaatimusten mukaisesti. Curitiban (Brasilia), Itajuban (Brasilia), Raahen (Suomi) ja Suzhoun (Kiina) tuotantoyksiköt on sertifioitu lisäksi OHSAS18001 –työterveys- ja turvallisuusjärjestelmästandardin mukaisesti.

Sosnowiecin tehtaan ISO14001 sertifiointiprosessi tullaan saattamaan päätökseen katsastuskauden jälkeen toukokuussa. Campo Alegren (Brasilia) ja Sao Bento do Sulin (Brasilia) ISO14001 ympäristöstandardin sertifiointi on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2012 aikana. Kostamuksen elektroniikkaliiketoiminnan OHSAS18001 –työterveys- ja turvallisuusjärjestelmän sertifiointiprosessi on käynnissä. Tavoitteena on saada sertifiointiprosessipäätökseen vuoden 2012 toisen neljänneksen aikana.

HALLINTO

Varsinainen yhtiökokous valitsi 4.4.2012 hallitukseen uudelleen Outi Lampelan, Matti Ruotsalan ja Jyrki Tähtisen sekä uusina jäseninä Andres Allikmäen, Shemaya Levyn, Robert Remenarin ja Harri Suutarin. Hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Matti Ruotsala ja varapuheenjohtajaksi Harri Suutari.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Outi Lampela ja jäseniksi Andres Allikmäe, Shemaya Levy ja Jyrki Tähtinen. Hallitus on päättänyt laajentaa nimitysvaliokunnan nimitys- ja palkitsemisvaliokunnaksi. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Matti Ruotsala ja jäseniksi Robert Remenar ja Harri Suutari.

Tilintarkastajaksi valittiin KPMG Oy Ab, KHT-yhteisö, joka ilmoitti päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Virpi Halosen.

Matti Hyytiäinen on aloittanut toimitusjohtajana 4.4.2012 alkaen.

Konsernin johtoryhmän muodostavat 4.4.2012 alkaen Matti Hyytiäinen, pj. (toimitusjohtaja), Jyrki Keronen (johtaja, liiketoiminnan kehitys), Harri Ojala (President, Wiring Systems, Europe & APAC), Sanna Raatikainen (lakiasiainjohtaja), Jarmo Rajala (President, Electronics), Marja Sarajärvi (talousjohtaja 30.6.2012 asti) ja Frank Sovis (President, Wiring Systems, North America). Johtoryhmään on lisäksi nimitetty myöhemmistä päivämääristä alkaen: Pekka Korkala (President, Wiring Systems, South America 1.5.2012 alkaen) ja Juha Torniainen (talousjohtaja 1.7.2012 alkaen).

OSINKO VUODELTA 2011

Varsinainen yhtiökokous päätti 4.4.2012 jakaa osinko 0,60 euroa osakkeelta eli yhteensä noin 12,8 miljoonaa euroa. Osingon maksupäivä oli 18.4.2012.

OSAKEVAIHTO JA OSAKKEENOMISTAJAT

PKC Group Oyj:n osakevaihto NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä oli 1.1. – 31.3.2012 välisenä aikana 3 574 480 kpl (2 884 673 kpl), joka on 17,2 % (14,7 %) osakkeiden keskimääräisestä lukumäärästä. Vaihdon arvo oli 54,7 milj. euroa (43,3 milj. euroa). Katsauskauden alin noteeraus oli 11,50 euroa (13,90 euroa) ja ylin 18,30 euroa (15,90 euroa). Katsauskauden viimeisen pörssipäivän päätöskurssi oli 17,19 euroa (15,63 euroa) ja katsauskauden keskikurssi 15,29 euroa (15,02 euroa). Osakekannan markkina-arvo 31.3.2012 oli 367,1 milj. euroa (309,5 milj. euroa).

Hallituksen jäsenten ja heidän lähipiirinsä ja määräysvaltayhteisöjensä omistamien osakkeiden osuus oli katsauskauden lopussa 1,5 % (0,7 %) koko osakekannasta. PKC Group Oyj:llä oli katsauskauden lopussa yhteensä 8 982 (8 096) osakkeenomistajaa. Ulkomaalaisten omistamien ja hallintarekisteröityjen osakkeiden osuus oli katsauskauden päättyessä 26,5 % (20,3 %) osakekannasta.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

PKC Group Oyj:n osakemäärä ja osakepääoma ovat muuttuneet katsauskauden aikana seuraavasti:

• vuoden 2006B optioilla on merkitty yhteensä 110 osaketta ja korotettu osakepääomaa 37,4 eurolla. Muutokset on rekisteröity kaupparekisteriin 12.1.2012 ja uudet osakkeet otettiin kaupankäynnin kohteeksi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä päälistalla yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 13.1.2012 alkaen. Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli korotuksen jälkeen 6 103 098,92 euroa ja jakaantui 21 155 966 osakkeeseen.
  • vuoden 2006 optioilla on merkitty yhteensä 201 439 osaketta (101 040 osaketta 2006B optioilla ja 100 399 osaketta 2006C optioilla) ja korotettu osakepääomaa 68 489,26 eurolla. Muutokset on rekisteröity kaupparekisteriin 29.3.2012 ja uudet osakkeet otettu kaupankäynnin kohteeksi NASDAQ OMX Helsinki Oy:n pörssilistalla 30.3.2012 alkaen. Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli korotuksen jälkeen 6 171 588,18 euroa ja jakaantui 21 357 405 osakkeeseen.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Hallituksella on varsinaisen yhtiökokouksen 30.3.2011 myöntämä valtuutus päättää yhdestä tai useammasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälän mukaisten erityisten oikeuksien antamisesta sekä kaikista niiden ehdoista. Valtuutuksen perusteella annettavien tai merkittävien osakkeiden yhteenlaskettu lukumäärä voi olla enintään 6 000 000 osaketta. Valtuutus sisältää oikeuden päättää suunnatusta osakeannista. Valtuutus on voimassa 5 vuotta yhtiökokouksen päätöksestä lukien. Hallituksen harkinnan mukaisesti valtuutusta voidaan käyttää esimerkiksi yritysostojen rahoittamiseksi, yritysten välisen yhteistyön tai muun vastaavan järjestelyn toteuttamiseksi tai yhtiön rahoitus- ja pääomarakenteen vahvistamiseksi tms. PKC Group Oyj:n hallitus on valtuutuksen perusteella päättänyt 1 250 000 uuden osakkeen suunnatusta maksuttomasta osakeannista yhtiön kokonaan omistamalle tytäryhtiölle PKC Group USA Inc:lle AEES -yhtiöiden osakkeiden kauppahinnan maksamiseksi. Valtuutuksen perusteella annettavien tai merkittävien osakkeiden yhteenlaskettu lukumäärä voi tämän annin jälkeen olla enintään 4 750 000 osaketta.

Hallituksella ei ole valtuutusta omien osakkeiden hankkimiseksi eikä konsernin hallussa ollut katsauskauden päättyessä omia osakkeita.

YHTIÖJÄRJESTYKSEN MUUTTAMINEN

Varsinainen yhtiökokous päätti 4.4.2012 hallituksen ehdotuksen mukaisesti muuttaa yhtiöjärjestyksen 1§ siten, että Yhtiön toiminimen englanninkieliseksi nimeksi vahvistetaan PKC Group Plc ja kotipaikaksi muutetaan Helsinki ja 9§ siten, että yhtiökokouskutsu muutetaan julkaistavaksi yhtiön internet-sivuilla aikaisintaan kolme (3) kuukautta ja viimeistään kolme (3) viikkoa ennen yhtiökokousta ja 10§ siten, että yhtiökokous pidetään yhtiön kotipaikalla.

OPTIO-OHJELMAT

2006 optiot

Vuonna 2006 käynnistetyn optio-ohjelman mukaisten, A, B ja C optioihin jakautuvien optio-oikeuksien määrä on yhteensä enintään 697 500 kappaletta. Katsauskauden päättyessä avainhenkilöiden hallussa ja ulkona olevien optioiden määrä oli yhteensä 28 780 2006B ja 108 987 2006C optio-oikeutta.

Osakkeen merkintähinta vuoden 2006 optio-oikeuksilla on optioehdoissa määritelty PKC Group Oyj:n osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä osinko-oikaisuineen (2006B ja 2006C optioilla tällä hetkellä 8,94 euroa). Osakepääoma voi vuoden 2006 optio-oikeuksilla tehtävien osakemerkintöjen seurauksena nousta yhteensä enintään 697 500 uudella osakkeella ja 237 150 eurolla. 29.3.2012 rekisteröidyn merkinnän jälkeen optioilla tehtävien merkintöjen seurauksena yhtiön osakepääoma voi nousta vielä enintään 139 417 osakkeella ja 47 401,78 eurolla. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on optio-oikeuksilla 2006B 1.4.2010 - 30.4.2012 ja optio-oikeuksilla 2006C 1.4.2011 - 30.4.2013. Optio-oikeuksiin liittyy osakeomistusohjelma. Avainhenkilöt velvoitetaan merkitsemään tai hankkimaan yhtiön osakkeita 20 prosentilla optio-oikeuksista saadusta bruttomääräisestä tulosta ja omistamaan nämä osakkeet kahden vuoden ajan. Yhtiön toimitusjohtajan on omistettava nämä osakkeet niin kauan kuin hänen toimisuhteensa jatkuu.

2006A optioiden merkintäaika on päättynyt 30.4.2011. Merkintäaikana optioilla merkittiin yhteensä 200 300 osaketta ja käyttämättä jäi 2 200 optioita.

2009 optiot

Varsinainen yhtiökokous päätti 27.3.2009 optio-oikeuksien antamisesta yhtiön ja sen tytäryhtiöiden avainhenkilöille. Optio-oikeuksien määrä on yhteensä enintään 600 000 kappaletta ja ne jakautuvat A, B ja C optioihin. Katsauskauden päättyessä avainhenkilöiden hallussa ja ulkona olevien optioiden määrä oli yhteensä 195 500 2009A, 200 000 2009B ja 200 000 2009C optio-oikeutta.

Vuoden 2009 optio-ohjelman optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta on PKC Groupin osakkeen vaihdolla painotettu huhtikuun 2009, 2010 ja 2011 keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä + 20 % osinko-oikaisuineen (2009A optioilla tällä hetkellä 2,30 euroa, 2009B optioilla tällä hetkellä 12,11 ja 2009C optioilla 17,98 euroa). Osakkeen merkintähinta merkitään sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Optio-oikeudet oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 600 000 yhtiön uutta tai sen hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on optio-oikeuksilla 2009A 1.4.2012–30.4.2014, optio-oikeuksilla 2009B 1.4.2013–30.4.2015 ja optio-oikeuksilla 2009C 1.4.2014–30.4.2016. Optio-oikeuksiin liittyy osakeomistusohjelma. Avainhenkilöt velvoitetaan merkitsemään tai hankkimaan yhtiön osakkeita 20 prosentilla optio-oikeuksista saadusta bruttomääräisestä tulosta ja omistamaan nämä osakkeet kahden vuoden ajan. Yhtiön toimitusjohtajan on omistettava nämä osakkeet niin kauan kuin hänen toimisuhteensa jatkuu.

2012 optiot

Varsinainen yhtiökokous päätti 4.4.2012 optio-oikeuksien antamisesta yhtiön ja sen tytäryhtiöiden avainhenkilöille. Optio-oikeuksien määrä on yhteensä enintään 1 020 000 kappaletta. Optio-oikeudet merkitään tunnuksella 2012A(i) ja 2012A(ii); 2012B(i) ja 2012B(ii) sekä 2012C(i) ja 2012C(ii). Kutakin optio-oikeuksien alalajia on 170.000 kappaletta.

Vuoden 2012 optio-ohjelman optio-oikeudella merkittävän osakkeen merkintähinta on PKC Groupin osakkeen vuosien 2012, 2013 ja 2014 ensimmäisen vuosineljänneksen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. 2012A optioilla merkintähinta on 15,31 euroa. Osakkeen merkintähinta merkitään sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Optio-oikeudet oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 1 020 000 yhtiön uutta tai sen hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika optio-oikeuksilla 2012A on 1.4.2015–30.4.2017, optio-oikeuksilla 2012B 1.4.2016–30.4.2018 ja optio-oikeuksilla 2012C 1.4.2017–30.4.2019. Optio-oikeuksilla 2012A(ii), 2012B(ii) ja 2012C(ii) merkittävien osakkeiden merkintäaika ei kuitenkaan ala, elleivät hallituksen määrittämät, optio-oikeuksien käyttämiselle asetetut konsernin tuotannolliset tai taloudelliset tavoitteet ole täyttyneet. Hallitus päättää tavoitteet vuosittain erikseen kullekin optio-oikeuksien alalajille optio-oikeuksien jakamisen yhteydessä. Ne optio-oikeudet, joiden osalta hallituksen määrittämät tavoitteet eivät ole täyttyneet, raukeavat hallituksen päättämällä tavalla. Optio-oikeuksiin liittyy osakeomistusohjelma. Avainhenkilöt velvoitetaan merkitsemään tai hankkimaan yhtiön osakkeita 20 prosentilla optio-oikeuksista saadusta bruttomääräisestä tulosta ja omistamaan nämä osakkeet kahden vuoden ajan. Yhtiön toimitusjohtajan on omistettava nämä osakkeet niin kauan kuin hänen toimisuhteensa jatkuu.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Julkisten talouksien alijäämä ja velkaantuneisuus useissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa saattaa heikentää talouskasvua ja investointihyödykkeiden rahoituksen saatavuutta sekä lisätä markkinoiden epävarmuutta.

Saksalaisen raaka-ainevalmistajan tehtaan pysähtymisestä aiheutunut hartsipula voi aiheuttaa joitain komponenttien saatavuusongelmia ja siten vaikuttaa myös myyntiin, mikäli vaihtoehtoista raaka-ainetta tai komponenttia ei löydetä ja se voi myös epäsuorasti vaikuttaa PKC:n myyntiin, mikäli komponenttiongelmat vaikuttavat asiakkaiden tuotantoon.

Euron arvon mahdollinen heikkeneminen Puolan zlotya ja Venäjän ruplaa sekä dollarin (USD) mahdollinen heikkeneminen Meksikon pesoa vastaan voi kasvattaa PKC Groupin jalostuskustannuksia.

Kuparin hinnan merkittävä nousu voi heikentää PKC konsernin tulosta lyhyellä aikavälillä. Kuparin hinnan muutos siirtyy asiakashintoihin keskimäärin 5 kk:n viiveellä.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

PKC Group arvioi vuoden 2012 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan vuoden 2011 tasosta. Vuoden 2011 liikevaihto oli 550,2 milj. euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 42,6 milj. euroa. Olennainen osa liikevaihdosta ja tuloksesta kertyy johdinsarjaliiketoiminnasta.

TULOSJULKISTUKSET 2012

Vuoden 2012 osavuosikatsaukset julkaistaan seuraavasti:

Osavuosikatsaus 1-6/2012 torstaina 9.8.2012 noin klo 8.15

Osavuosikatsaus 1-9/2012 torstaina 1.11.2012 noin klo 8.15

Tämän tiedotteen tekstiosassa keskitytään osavuosikatsaukseen. IFRS-standardien mukainen vertailu on tehty vuoden 2011 vastaavan jakson lukuihin, ellei toisin ole mainittu. Taulukoiden luvut ovat itsenäisesti pyöristettyjä lukuja.

TAULUKKO-OSA

Esitetyt kvartaalikohtaiset luvut ovat tilintarkastamattomia. Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 (Osavuosikatsaukset) -säännösten mukaisesti. Laskelmissa on käytetty samoja periaatteita kuin vuoden 2011 tilinpäätöksessä. Vuonna 2012 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ei ole ollut vaikutusta.

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA           (1 000 euroa) 1-3/12 3kk 1-3/11  3kk 1-12/11 12kk

LIIKEVAIHTO 241 967 96 886 550 208
Liiketoiminnan muut tuotot 330 657 4 042
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varaston muutos -733 1 664 -1 679
Valmistus omaan käyttöön 21 0 208
Materiaalit ja palvelut 147 690 60 220 332 646
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut 50 395 18 725 109 800
Poistot 7 360 2 813 17 531
Liiketoiminnan muut kulut 23 406 7 780 58 296
LIIKEVOITTO 12 735 9 670 34 505
Korkokulut -1 647 -538 -4 253
Muut rahoitustuotot 47 247 599
Muut rahoituskulut -661 0 -1 437
VOITTO ENNEN VEROJA 10 474 9 380 29 414
Tuloverot -3 579 -1 788 -5 969
KATSAUSKAUDEN VOITTO 6 895 7 592 23 445

Muut laajaan tulokseen kuuluvat erät:
Korkojohdannaiset -208 0 -464
Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot 3 614 -2 739 -1 112
Katsauskauden laaja tulos yhteensä 10 300 4 853 21 869

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tilikauden tuloksesta laskettu osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos (EPS), euroa 0,33 0,39 1,18
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (EPS), euroa 0,33 0,38 1,16

KONSERNITASE (1 000 euroa) 3/12 3/11 12/11

Lyhytaikaiset velat yhteensä 166 532 79 101 150 708
Velat yhteensä 365 752 109 610 356 316
OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ 529 133 230 165 508 798

KONSERNIN  RAHAVIRTALASKELMA            (1 000 euroa) 1-3/12 3kk 1-3/11  3kk 1-12/11 12kk

Liiketoiminnan rahavirrat

Rahavarat kauden alussa 52 280 37 104 37 104
Muuntoero rahavaroissa -734 -147 8
Rahavarat kauden lopussa 74 940 36 986 52 280

KONSERNIN TALOUDELLISTA KEHITYSTÄ KUVAAVAT TUNNUSLUVUT 1-3/12 3kk 1-3/11   3kk 1-12/11 12kk

Liikevaihto, 1 000 euroa 241 967 96 886 550 208

Listaamattomat osakkeet kauden lopussa,    1 000 kpl 0 0 1 250
Osakkeiden markkina-arvo, 1 000 euroa 367 134 309 483 228 519

1. SEGMENTTIKOHTAISET TIEDOT
1.1.-31.3.2012 (1 000 euroa) Johdin-sarjat Elektro-niikka Kohdista-mattomat ja elimi-noinnit Konserni yhteensä

Myynti konsernin ulkopuolelle 226 620 15 347 0 241 967
Segmenttien välinen myynti 156 23 -178 0
Liikevaihto 226 776 15 370 -178 241 967

Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 15 171 -867 -1 307 12 996
% liikevaihdosta 6,7 -5,7   5,4

Kertaluonteiset työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut 125 136 0 261
Kertaluonteiset erät yhteensä 125 136 0 261

Liikevoitto 15 046 -1 003 -1 307 12 735
% liikevaihdosta 6,6 -6,5   5,3

Segmentin varat 492 257 45 045 -18 088 519 213
Kohdistamattomat varat *)     9 920 9 920
Varat yhteensä 492 257 45 045 -8 168 529 133

*) Segmentin varat eivät sisällä laskennallisia veroja

1.1.-31.3.2011 (1 000 euroa) Johdin-sarjat Elektro-niikka Kohdista-mattomat ja elimi-noinnit Konserni yhteensä

Myynti konsernin ulkopuolelle 78 174 18 712 0 96 886
Segmenttien välinen myynti 153 16 -169 0
Liikevaihto 78 327 18 728 -169 96 886
Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 10 103 443 -876 9 670
% liikevaihdosta 12,9 2,4   10,0

Kertaluonteiset kulut yhteensä 0 0 0 0

Liikevoitto 10 103 443 -876 9 670
% liikevaihdosta 12,9 2,4   10,0

Segmentin varat 165 633 48 575 11 372 225 580
Kohdistamattomat varat *)     4 585 4 585
Varat yhteensä 165 633 48 575 15 957 230 165

*) Segmentin varat eivät sisällä laskennallisia veroja

1.1.-31.12.2011 (1 000 euroa) Johdin-sarjat Elektro-niikka Kohdista-mattomat ja elimi-noinnit Konserni yhteensä

Myynti konsernin ulkopuolelle 477 212 72 995 0 550 208
Segmenttien välinen myynti 755 132 -887 0
Liikevaihto 477 967 73 127 -887 550 208
Liikevoitto ennen kertaluonteisia eriä 42 467 2 825 -3 326 41 967
% liikevaihdosta 8,9 3,9   7,6

Avustukset yliopistoille 0 150 0 150
Asiantuntijapalkkiot 7 100 0 0 7 100
Vaihto-omaisuuden alaskirjauksen peruutus -317 0 0 -317
Kertaluonteiset työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut 218 310 0 528
Kertaluonteiset erät yhteensä 7 001 460 0 7 461

Liikevoitto 35 466 2 365 -3 326 34 505
% liikevaihdosta 7,4 3,2   6,3

Segmentin varat 483 593 48 910 -31 402 501 101
Kohdistamattomat varat *)     7 697 7 697
Varat yhteensä 483 593 48 910 -23 706 508 798

*) Segmentin varat eivät sisällä laskennallisia veroja

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN  (1 000 euroa) 1-3/12 3kk 1-3/11 3kk 1-12/11 12kk
Suomi 12 991 15 586 62 521
Muu Eurooppa 58 047 54 825 236 006
Pohjois-Amerikka 148 043 6 370 157 458
Etelä-Amerikka 18 358 15 782 73 514
Muut maat 4 529 4 322 20 708
Yhteensä 241 967 96 886 550 208

2. LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN  MUUTOKSISTA (milj. euroa)

A = Osakepääoma

Kuparijohdannaiset
Futuurisopimukset 69 -155 188
Yhteensä -456 -158 -356

Johdannaisia käytetään valuuttakurssien ja kuparin hinnan vaihtelusta aiheutuvilta riskeiltä suojautumiseen. Valuutta- ja kuparijohdannaiset on kirjattu tulosvaikutteisesti, koska PKC Group ei sovella IAS 39 -standardin mukaista suojauslaskentaa. PKC Group soveltaa suojauslaskentaa koronvaihtosopimuksiin.

6. TUNNUSLUVUT VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN, KONSERNI 10-12/10  3 kk 1-3/11  3 kk 4-6/11  3 kk 7-9/11  3 kk 10-12/11  3 kk 1-3/12  3 kk
Liikevaihto,  milj. euroa 91,9 96,9 109,3 102,0 242,0 242,0
Liikevoitto, milj. euroa 9,8 9,7 7,1 9,0 8,8 12,7
% liikevaihdosta 10,6 10,0 6,5 8,8 3,6 5,3
Voitto ennen veroja, milj. euroa 6,6 9,4 7,7 4,6 7,7 10,5
% liikevaihdosta 7,2 9,7 7,0 4,5 3,2 4,3
Omavaraisuusaste, % 56,5 52,4 54,3 36,1 30,0 30,9
Tulos/osake (EPS), laimennettu, euroa 0,29 0,38 0,31 0,19 0,29 0,33
Oma pääoma/osake, euroa 6,33 6,09 6,38 6,44 7,66 7,65

TUNNUSLUVUT VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN, JOHDINSARJAT
Liikevaihto , milj. euroa 70,8 78,2 90,2 84,3 224,5 226,6
Liikevoitto, milj. euroa 8,7 10,1 9,6 7,1 8,7 15,0
% liikevaihdosta 12,3 12,9 10,6 8,4 3,9 6,6

TUNNUSLUVUT VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN, ELEKTRONIIKKA
Liikevaihto , milj. euroa 21,1 18,7 19,1 17,7 17,5 15,3
Liikevoitto, milj. euroa 2,0 0,4 0,4 1,7 -0,2 -1,0
% liikevaihdosta 9,6 2,4 2,1 9,8 -1,2 -6,5

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Oman pääoman tuotto (ROE), %

=100 x Katsauskauden tulos / Oma pääoma yhteensä (keskimäärin)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %

=100 x (Voitto ennen veroja + rahoituskulut) / (Oma pääoma yhteensä + korolliset velat (keskimäärin))

Gearing, %

=100 x (Korolliset velat - rahavarat) / Oma pääoma yhteensä

Omavaraisuusaste, %

=100 x (Oma pääoma yhteensä) / (Taseen loppusumma - saadut ennakot)

Current ratio

= Lyhytaikaiset varat yhteensä / Lyhytaikaiset velat yhteensä

Tulos / osake (EPS), EUR

= Emoyhtiön omistajille kuuluva katsauskauden tulos / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin

Oma pääoma / osake, EUR

= Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä katsauskauden viimeisenä päivänä

Osakkeiden markkina-arvo

= Osakkeiden lukumäärä katsauskauden lopussa x katsauskauden viimeisen päivän viimeinen kaupantekokurssi

Kaikki tässä tiedotteessa esitetyt tulevaisuuden arviot ja ennusteet perustuvat yhtiön johdon tämän hetkisiin näkemyksiin ja markkinatutkimusyritysten ja asiakkaiden julkaisemaan informaatioon. Arviot ja ennusteet sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, joiden toteutuessa tulokset voivat poiketa nyt arvioidusta. Keskeisimmät epävarmuustekijät liittyvät muun muassa yleiseen taloudelliseen tilanteeseen, toimintaympäristön ja toimialan kehitykseen sekä konsernin strategian onnistumiseen.

PKC GROUP OYJ

Matti Hyytiäinen

Lisätietoja antaa:

toimitusjohtaja Matti Hyytiäinen, PKC Group Oyj, 0400 710 968

TIEDOTUSTILAISUUS

Osavuosikatsauksesta järjestetään tiedotustilaisuus analyytikoille ja sijoittajille tänään 4.5.2012 kello 10.00 Helsingissä, osoitteessa World Trade Center, Aleksanterinkatu 17, kokoushuone 2, 2. kerros.

NASDAQ OMX

www.pkcgroup.com

PKC Group tarjoaa johdinsarjojen sekä elektroniikan suunnittelu- ja sopimusvalmistuspalveluita. Konsernilla on tehtaita Brasiliassa, Irlannissa, Kiinassa, Meksikossa, Puolassa, Saksassa, Suomessa, Ukrainassa, Virossa, Venäjällä sekä Yhdysvalloissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli 550,2 miljoonaa euroa. PKC Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.