Otydligheter i lagen utnyttjas av företag

Otydligheter i lagtexten gör att företag kan sälja på ouppmärksamma kunder olika gruppförsäkringar. Missar du att tacka nej blir du bunden av en försäkring du kanske inte behöver. Nu kräver Finansinspektionen och Konsumentverket att regeringen ser över lagen.

I dag är det vanligt för till exempel fackföreningar att erbjuda sina medlemmar en gruppförsäkring där medlemmen måste aktivt tacka nej för att inte bli bunden av försäkringen. Detta kallas för reservationsanslutning och tillåts eftersom det finns en intressegemenskap mellan fackföreningen och medlemmen där syftet är att ekonomiskt svaga personer ska kunna få ett tillräckligt försäkringsskydd.

Men på senare tid har Konsumentverket och Finansinspektionen uppmärksammat att företag använder sig av metoden för att sälja gruppförsäkringar till sina kunder. Genom att behandla kunderna som en grupp, trots att de oftast inte har gemensamma intressen, anser företagen att de får ansluta kunderna till försäkringar de inte efterfrågat. Det här är en utveckling som både Finansinspektionen och Konsumentverket vill förhindra.

Myndigheterna ser stora risker med att allt fler konsumenter kommer att få betala premier för försäkringar de inte behöver bara för att de missat att aktivt tacka nej till erbjudandet. För att motverka utvecklingen skriver nu myndigheterna tillsammans till regeringen för att föreslå en översyn av lagen för att förtydliga när reservationsanslutning är tillåten eller inte.

Läs mer på http://www.fi.se/

Finansinspektionen