Delårsrapport for 2. kvartal 2011/12 (perioden 01.01.2012 - 31.03.2012)

Omsætningen i 2. kvartal var svagere end forventet, men betydelig kundekontrakt er indgået.

Bestyrelsen for RTX A/S har i dag behandlet og godkendt koncernens delårsrapport for 2. kvartal af regnskabsåret 2011/12 (perioden 01.01.2012 – 31.03.2012).

Hovedpunkter i delårsrapport for 2. kvartal 2011/12 for RTX-koncernen

• Nettoomsætningen udgjorde DKK 46,6 mio. i 2. kvartal 2011/12 sammenlignet med DKK 52,1 mio. i samme periode året før. Omsætningsnedgangen på 10,6% skyldes tilbagegang i Enterprise & VoIP (tidligere RTX Products), hvor omsætningen faldt fra DKK 34,4 mio. til DKK 24,1 mio. i 2. kvartal 2011/12. Omsætningen i Design Services (tidligere RTX Technology) steg fra DKK 16,9 mio. i 2. kvartal 2010/11 til DKK 21,9 mio. i 2. kvartal 2011/12, svarende til en omsætningsfremgang på 29,5%. Det er især fortsat fremgang for forretningsområdets ODM forretning, der er hovedårsagen til væksten.
  • Koncernens bruttoavance blev i 2. kvartal af regnskabsåret 2011/12 på 62,6% sammenlignet med en bruttoavance på 58,7% i samme periode året før. På trods af den forbedrede bruttoavance betød omsætningsnedgangen, at koncernens bruttoresultat i 2. kvartal faldt med DKK 1,4 mio. fra DKK 30,6 mio. i 2. kvartal 2010/11 til DKK 29,2 mio. i 2. kvartal 2011/12.
  • Resultat af primær drift (EBIT) udgjorde DKK 0,1 mio. mod DKK 3,8 mio. i samme periode sidste år.
  • Resultat efter skat udgjorde DKK -0,4 mio. mod DKK 2,7 mio. i samme periode sidste år.
  • Inden for Enterprise området er der indgået aftale med en global PBX udbyder om udvikling og levering af det andet håndsæt fra RTX’s nye håndsætserie.
  • Lageropbygningen steg i 2. kvartal pga. komponentdispositioner til kundeordrer til 3. kvartal samt en større tilbageholdt kundeordre. På trods af en stigning i lageret opnåede koncernen et positivt cashflow fra driftsaktiviteterne på DKK 1,0 mio. sammenlignet med DKK 8,5 mio. i samme periode året før.

Omsætnings- og resultatmæssigt har 2. kvartal 2011/12 ikke udviklet sig i overensstemmelse med ledelsens forventninger. Usikkerheden i de makroøkonomiske vilkår påvirker RTX gennem udsving i kundeforecast samt tilbageholdenhed hos kunderne med at indgå nye udviklingskontrakter. Dette kan desværre ikke undgå på kort sigt at påvirke RTX. Det er fortsat ledelsens forventning, at koncernens seneste års investeringer i nye platforme, produkter samt teknologi i nogen grad kompenserer for den globale usikkerhed samt skaber grundlaget for vækst på lidt længere sigt.

For 2. halvår forventer ledelsen en stigende omsætning inden for Enterprise og VoIP området som følge af nye produktlanceringer.

På den baggrund præciseres det, at selskabet forventer en omsætning i regnskabsåret på niveau med sidste års omsætning på DKK 205 mio. og fastholder det resultatmæssige mål for 2011/12 til at ligge i intervallet DKK 10-12 mio.

RTX A/S

Jens Alder                                                          Jesper Mailind

Formand for bestyrelsen                                    Administrerende direktør

Spørgsmål og yderligere oplysninger:

Administrerende direktør Jesper Mailind, tlf 96 32 23 00

RTX A/S afholder telekonference tirsdag den 15. maj kl. 9.00. Administrerende direktør Jesper Mailind vil sammen med CFO Jacob Vittrup kort præsentere resultatet for 1. halvår 2011/12, hvorefter der vil være mulighed for at stille spørgsmål. Adgangskode til telekonferencen kan fås ved henvendelse til ir@rtx.dk.

Bilag

Delårsrapport for 2. kvartal 2011/12 indeholdende:

• Finansielle hoved- og nøgletal for koncernen
  • Ledelsesberetning
  • Resultatopgørelse for koncernen