Perioderegnskab BankNordik Q1-2012

BankNordik fik godt første kvartal som forventet

Efter fremgang i indtægterne og lidt lavere omkostninger blev driftsresultatet 70 mio. kr. før nedskrivninger, dobbelt så meget som i foregående kvartal.

Banken fastholder sine positive forventninger til 2012 som helhed.

BankNordiks driftsindtægter (netto) i første kvartal 2012 blev 223 mio. kr. mod 192 mio. kr. i det foregående kvartal, som var påvirket af store erstatninger efter kraftige storme på Færøerne i november og december.

Omkostningerne blev som planlagt reduceret lidt og blev 153 mio. kr. mod 157 mio. kr. i det foregående kvartal.

Driftsresultatet før nedskrivninger (korrigeret for engangsposter) blev dermed fordoblet til 70 mio. kr. i første kvartal 2012 mod 35 mio. kr. i 4. kvartal 2011.

Kvartalets nedskrivninger på udlån udgjorde 22 mio. kr. (netto), hvilket er væsentligt mindre end i 4. kvartal og på niveau med forventningerne. Driftsresultatet var således 48 mio. kr. før engangsposter mod minus 2 mio. kr. i det foregående kvartal.

”Vi er glade for at kunne vise fremgang både i indtægter og resultat. Navnlig i disse tider og på baggrund af meget store interne opgaver med sammenlægningen af de tilkøbte Amagerbanken-aktiviteter. Det tegner godt for 2012 og ikke mindst videre frem,” siger Janus Petersen, koncernchef i BankNordik.

Kvartalsregnskabet har båret engangsomkostninger til integration og omstrukturering på 48 mio. kr.

Med en egenkapital på 2,0 mia. kr. og supplerende kapital på 0,8 mia. kr. havde BankNordik en solvens på 14,9 % ved udgangen af første kvartal. Heroverfor stod et solvensbehov på 9,2 %. Bankens politik er at fastholde en høj solvens, væsentligt over det krævede niveau. Det samme gælder likviditeten, som ved årets udgang var mere end dobbelt så høj som krævet.

Konsolidering efter kraftig vækst

BankNordik købte betydelige aktiviteter fra Sparbank i 2010 og de sunde dele af Amagerbanken sidste år. Aktiviteterne blev dermed mere end fordoblet på de to år, målt på indlån.

De sidste store trin i sammenlægningen af it-systemerne blev gennemført i februar og marts efter en grundig planlægning i de foregående måneder. Forberedelserne og konverteringen belastede organisationen, men omlægningen var strategisk vigtig for både den stadige udvikling i kundebetjeningen og den løbende forbedring af effektiviteten. Begge er vigtige mål i BankNordik. Samtidig er sket filialsammenlægninger i Danmark og Grønland og en reduktion i medarbejderantallet.

”Vi har brugt mange kræfter på at få tingene på plads. Og vi har navnlig gjort meget for, at kunderne skulle mærke så lidt som muligt til omlægningerne,” siger Janus Petersen, koncernchef i BankNordik.

”Ser vi fremad, har de store og vigtige skridt givet os mulighed for en bedre kundebetjening og for at fortsætte Bankens sunde udvikling, baseret på vores strategi om nærhed til kunderne, stram risikostyring og lønsomhed i alle aktiviteter,” siger Janus Petersen.

Forventer fremgang

BankNordik forventer uændret driftsresultat før sektoromkostninger og kursreguleringer på 100-170 mio. kr. i 2012 som helhed (2011: 50 mio. kr.).

”Vores største opgaver i år er at strømline aktiviteterne, så effektiviteten forbedres. Samtidig skal vi fastholde den tætte kontakt med kunderne, som vi er kendt for, og udvikle forretningen på det nye bredere grundlag, vi har opbygget gennem de seneste år,” siger Janus Petersen.

BankNordik-koncernens hovedtal

Mio. DKK Q1
Q2
Q3
Q4
Q1

Driftsindtægter* 157 173 232 192 223 735
Resultat før nedskrivninger* 54 66 80 35 70 235
Nedskrivninger på udlån -24 -8 -17 -37 -22 101
Driftsresultat* 31 58 63 -2 48 134
Engangsposter -20 -35 -33 -31 -37 -103
Resultat før skat 10 23 30 -33 11 31

Indlån m.v. 8.943 8.740 13.955 13.032 13.088 13.032
Udlån m.v. 8.376 8.446 11.949 11.769 11.376 11.769
Indlånsoverskud 567 294 2.006 1.263 1.712 1.263
Samlede aktiver 13.502 13.289 18.902 17.096 17.897 17.086
Egenkapital 1.977 1.993 2.017 1.958 1.963 1.958
Solvens 17,1% 20,3% 15,0% 15,6% 14,9% 15,6%
Overskudslikviditet i forhold til lovkrav 163% 111% 149% 115% 169% 115%

* Korrigeret for engangsposter

Yderligere oplysninger findes i delårsrapporten, som alene foreligger på engelsk (”Interim Report”).

Telefonkonference i dag kl. 11.00 (dansk tid)

Som sædvanligt afholder BankNordik en telefonkonference for analytikere og investorer i forbindelse med regnskabet. Konferencen holdes i dag kl. 11.00, dansk tid, og er tilgængelig via Bankens hjemmeside www.banknordik.fo

Telefonnummeret til konferencen er (+45) 32 71 47 67. Deltagere bedes venligst ringe nummeret op nogle minutter før konferencen begynder.

Janus Petersen, adm. direktør, tlf. (+298) 330 340

Árni Ellefsen, CFO, tlf. (+298) 330 348

Investor Relations: ir@banknordik.fo

BankNordik blev stiftet for over 100 år siden på Færøerne. Koncernen har bankaktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne og forsikringsaktiviteter på Fær-øerne og i Island. Koncernen har 180.000 kunder, en balance på DKK 18 mia. og 580 medarbejdere. Banken er underlagt det danske finanstilsyn og er børsnoteret på NASDAQ OMX. www.banknordik.dk.