Auriga, Tilfredsstillende start på året

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2012-05-23 07:59 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 7/2012

23. maj 2012

HOVEDPUNKTER I 1. KVARTAL 2012
For perioden 1. januar til 31. marts 2012 (urevideret)
(Sammenligningstal for samme periode sidste år er anført i parentes)

Tilfredsstillende start på året

Den fortsat positive markedsudvikling med en god og tidlig sæsonstart har understøttet en positiv udvikling i koncernen. Auriga har opnået en tilfredsstillende start på 2012 med fremgang på alle mål og indsatsområder. Omsætningen steg 16% i 1. kvartal 2012, og dæk­ningsgraden steg til 29,5%. Omkostningsprocenten blev nedbragt med 1,0 procentpoint, og EBITDA-marginen steg til 11,6%. Det fortsatte arbejde med forbedringer af arbejdskapita­len har resulteret i en lavere gæld end ultimo 1. kvartal 2011. Forventningerne til hele 2012 er uændrede.

• Omsætningen i 1. kvartal 2012 steg samlet 16% til DKK 1.610 mio. (DKK 1.393 mio.). Valutakurspåvirkningen var marginal. De realiserede salgspriser steg i gennemsnit med 3% i forhold til samme periode sidste år.

• Dækningsgraden er øget med 1,7 procentpoint til 29,5% (27,8%) primært gennem et forbedret produktmiks, mens den positive prisudvikling opvejede de højere råvare- og energiomkostninger. De gennemsnitlige faste kapacitetsomkostninger blev nedbragt til 17,4% (18,4%) af omsætningen.

• Driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) steg til DKK 187 mio. (DKK 124 mio.), svarende til en EBITDA-margin på 11,6% (8,9%). Resultat af primær drift (EBIT) udviste en stigning på DKK 68 mio. til DKK 148 mio. (DKK 80 mio.), mens selskabets resultat før skat blev fordoblet til DKK 100 mio. (DKK 46 mio.).

• Pengebindingen i arbejdskapital blev reduceret, hvilket har forbedret pengestrøm fra driften til DKK -187 mio. mod DKK -467 mio. i samme periode sidste år. Den nettorentebærende gæld (NIBD) udgjorde DKK 2.444 mio. (DKK 2.478 mio.), mens gældsbyrden (NIBD/EBITDA) blev nedbragt til 4,4 (5,1).

FORVENTNINGER TIL 2012

• Den gode start på sæsonen er baseret på klimatiske forhold og positive forventninger i landbruget. Land­mændene ventes således at øge arealerne af væsentlige afgrøder som majs, soja og hvede i lyset af de fortsat høje priser på afgrøderne. Branchen forventes derfor uændret at opnå en vækst på op mod 5% for hele året baseret på volumenvækst og prisforbedringer.

• Auriga forventer fortsat en vækst som mindst svarer til markedsvæksten. I løbet af året introduceres blandt andet nye svampemidler indeholdende azoxystrobin i flere markeder, ligesom markedsindtrængningen øges for allerede introducerede produkter. Gennem en for­bedring af dækningsgraden og en lavere omkostnings­procent forbedres indtjeningen.

• Fortsat forbedring af arbejdskapitalen, en positiv penge­strøm og en reduktion af gælden vil øge forrentningen af den investerede kapital og medføre en reduktion af gældsbyrden.

• Auriga fastholder de tidligere udmeldte forventninger for 2012 om en omsætning på ca. DKK 6.000 mio. med en indtjeningsmargin (EBITDA) på ca. 10% samt et re­sultat af primær drift i niveauet DKK 350-450 mio.

Adm. direktør Kurt Pedersen Kaalund siger om udviklingen i 1. kvartal 2012:
Det er lykkedes at udnytte de gode markedsbetingelser til vækst og øget indtjening uden at belaste forretningen med større arbejdskapital og gæld. Vores fokus i år er netop på at forbedre resultaterne og samtidig reducere gælden. Vi glæder os over en god start og fortsætter den målrettede indsats.

PRÆSENTATION AF REGNSKABET - WEBCAST OG TELEKONFERENCE
Adm. direktør Kurt Pedersen Kaalund, underdirektør Jens Ole Jensen og økonomidirektør Jesper Barslund Jacobsen, CFO i Cheminova, fremlægger regnskabet ved et møde for institutionelle investorer og analytikere i dag, den 23. maj 2012, kl. 9:30 (dansk tid). Regnskabspræsentation inkl. spørgerunde og telekonference foregår på engelsk og kan følges via webcast på hjemmesiden, hvor den tilhørende præsentation er tilgængelig ca. 30 minutter i forvejen. En indekseret version af præsentationen er efterfølgende tilgængelig på www.auriga.dk (dansk hjemmeside) og www.auriga-industries.com (engelsk hjemmeside).

Deltagere i telekonferencen bedes ringe ind senest kl. 9.25 (dansk tid) på tlf.:

• DK: (+45) 32 71 47 67
  • International: (+44) 207 509 5139