Stora Enso medverkar i byggandet av Europas största nästa generations bilhall i Finland

Helsinki, Finland, 2012-05-23 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Stora Enso ska medverka i utformningen och byggandet av nästa generations bilhall med hög självförsörjningsgrad på energi, Sunny Car Center, i Finland genom att förse projektet med takelement av trä. Sunny Car Center som ska vara belägen i Tavastehus kommer i och med sina 50 000 m2 att ha ett av de största träelementtaken i Finland. Med kortare monteringstid och bättre hållbarhet än andra material och lösningar lämpar träelementen sig perfekt för projektet som eftersträvar att ha så hög energieffektivitet som möjligt och ska använda smarta och integrerade förnybara energilösningar som har utvecklats i samarbete med Siemens.

“Sunny Car Center blir inte en bilhall i traditionell bemärkelse eller ett sedvanligt byggnadslösningsprojekt för oss, utan representerar sant nytänkande i byggandet av stora servicecentra med verkligt hållbara metoder. Vi arbetar med kunden för att utforma och producera träelement som möjliggör tillsammans med smarta förnybara energilösningar som solpaneler och egen energiproduktion en hög självförsörjningsgrad på energi och förbättrar byggnadens hållbarhet”, säger Matti Mikkola, SVP, Building Solutions, Stora Enso Building and Living.

”Ur monteringssynvinkel var tid och hållbarhet de största fördelarna med trä vid valet av takmaterial, och Stora Enso som är en föregångare inom träelement i Finland var ett naturligt val för ett samarbete”, säger Markku Ritaluoma, huvudansvarig för Sunny Car Center-projektet.

Takelementen ska tillverkas i Pälkäne i Finland och korslimmat trä (CLT) kommer att används för den synliga undersidan av taket i de högsta delarna av byggnaden. Produktionen av elementen är planerad till hösten 2012 och monteringen väntas ske i mars 2013. Sunny Car Center planerar att öppna sina dörrar år 2014. När byggnaden är färdig beräknas den bli den största bilhallen i Europa och kommer att omfatta olika tjänster med anknytning till bilar och trafik samt övrig service och aktiviteter för besökare i alla åldrar.

”Aktörer inom byggbranschen, särskilt i Finland, blir för varje dag mer och mer medvetna om fördelarna och möjligheterna med trä. Flera projekt som har aviserats sedan slutet av 2011, till exempel Wood City, naturumet i Noux nationalpark och Joensuun Elli, intygar om en positiv utveckling som vi avser att fortsätta med på alla våra huvudmarknader”, säger chefen för Stora Enso Building and Living Hannu Kasurinen.

För ytterligare information, v.g. kontakta:

Matti Mikkola, SVP, Building Solutions, Stora Enso Building and Living, tel. +358 2046 21710
Päivi Kauhanen, SVP, Communication and Sustainability, Stora Enso Building and Living,
tel.
+358 2046 21292

www.storaenso.com
www.storaenso.com/buildingandliving

Stora Enso Building and Living tillhandahåller träbaserade produkter och innovativa lösningar för bygg- och inredningsbehov samt fasta biobränslen till energisektorn. Produkterna inom Building and Living vänder sig till bostads-, bygg- och förpackningsmarknaden. Alla produkter är återvinningsbara och tillverkas av förnybar råvara som europeisk tall eller gran av hög kvalitet. Med en årlig omsättning om 1,7 miljarder euro sysselsätter vi cirka 4 400 anställda vid 22 produktionsenheter i 11 europeiska länder samt vid ett antal försäljnings- och distributionsbolag världen över.

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

STORA ENSO OYJ