Bolånemarginaler och egenhandel – nyheter på årets Tillsynsdag

Marginalerna på bolån har ökat och bankerna har lärt sig läxan från HQ Bank. Det är nyheterna på årets Tillsynsdag.

I dag går Tillsynsdagen av stapeln, en dag där Finansinspektionen (FI) med inbjudna gäster från branschen diskuterar aktuella frågor för svenska konsumenter och det finansiella systemet i stort. Utöver att presentera årets Tillsynsrapport har FI räknat på bankernas bolånemarginaler och synat deras egenhandel.

Marginalen mellan kundernas ränta och bankernas finansieringskostnad har ökat de senaste åren. Marginalen är i dag 1,1 procentenheter vilket är i samma nivå som åren 2002–2004.

Med hänsyn till bankernas övriga kostnader återstår en marginal på 0,4 procentenheter. Det motsvarar en avkastning på eget kapital på 22 procent. Det kan jämföras med bankernas totala avkastning förra året som låg mellan 10 och 13 procent. För en genomsnittlig bolånekund i Stockholm med ett lån på 1,5 miljoner kronor motsvarar marginalen 6 000 kronor om året.

Resultatet pekar på ett tydligt förhandlingsutrymme för bolånekunderna. I dagsläget förhandlar svenska bolånekunder i snitt ner sin ränta med 0,2 procentenheter.

FI har dessutom utrett bankernas egenhandel i ljuset av problemen i HQ Bank. FI konstaterar att HQ till stora delar varit en isolerad händelse men att samtliga banker kan bli bättre på att hantera sina marknadsrisker. Framför allt finns det stor variation i hur företagen tolkar redovisningsreglerna samtidigt som det saknas ett övergripande riskmått.

Läs mer på http://www.fi.se/

Jonatan Holst