Ellen AB genomför nyemission

Danderyd, 2012-05-29 14:19 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Styrelsen i Ellen AB har, med stöd av bemyndigade av årsstämman den 19 april 2012, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Nyemissionen sker i syfte att stärka bolagets finansiella ställning inför lansering av nya egenutvecklade samt in-licensierade produkter och för att stödja bolagets distributörer med ett strategiskt marknads- och försäljningsprogram för dessa produkter. Företrädesemissionen avser högst 6 259 547 aktier till en emissionskurs av 1,25 SEK per aktie. Vid fulltecknad nyemission tillförs Ellen AB ca 7,8 MSEK före emissionskostnader. Nyemissionen är till drygt 40 procent täckt genom teckningsförbindelser och avsiktsförklaringar från större aktieägare.

Villkor och viktiga datum för nyemissionen:

• Antal aktier:                                  Högst 6 259 547 nya aktier
  • Teckningskurs:                             1,25 SEK per aktie
  • Företrädesrätt:                              1:8, d v s per varje åtta (8) existerande aktier

berättigas till teckning av en (1) ny aktie

• Sista dag för handel inklusive
    rätt att delta i nyemission:            31 maj 2012
  • Avstämningsdag:                           5 juni 2012
  • Teckningstid:                                 11 juni - 27 juni 2012
  • Handel med teckningsrätter:        11 juni - 21 juni 2012
  • Handel i BTA:                                fr o m 11 juni

Emissionslikviden understiger en miljon Euro, varför Ellen AB inte kommer att upprätta prospekt avseende nyemissionen, dock kommer ett informationsmemorandum att tillhandahållas på Ellen ABs hemsida under teckningsperioden, www.ellenab.com

Stockholm Corporate Finance AB är finansiell rådgivare till Ellen AB i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta Ellen AB på tel. 08-412 10 00

Ellen AB (publ)
Stefan Appelgren, Styrelseordförande
Monica Wallter, Verkställande direktör